Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioformule jezdí na čokoládu a součástky má ze zeleniny

  13:00aktualizováno  13:00
Nejekologičtější formuli vyvinuli a vyrobili vývojáři z univerzity v anglickém Warwicku. Vůz podle specifikací formule 3 jezdí na biopaliva a v konstrukci používá řadu recyklovaných surovin a biomateriálů.

WorldFirst - ekologická Formule 3 | foto: WorldFirst Racing

Vysoké náklady a negativní vliv na životní prostředí jsou dvěma faktory, které dnes snižují atraktivitu automobilového sportu pro investory i automobilky. Formule 1 řeší tento problém novými pravidly, která mají snížit náklady a také zvýšit využití moderních a ekologických technologií.

Opravdovou ekologickou formuli ale postavili na půdě warwické univerzity. Monopost s názvem WorldFirst je postaven podle pravidel formule 3 a tým, který jej postavil, s ním možná bude dokonce i závodit.

Monopost WorldFirst pohání dvoulitrový vznětový motor BMW upravený pro spalování bionafty. Motor zvládne i provoz na rostlinný olej nebo palivo vyrobené z odpadu, který vzniká při výrobě čokolády. Jednotka pochází ze závodních vozů BMW pro sérii WTCC. Při momentálním zpřevodování může tato ekologická formule uhánět 224 km/h.

Především na karoserii je pak použita řada recyklovaných materiálů a biomateriálů. Některé povrchové panely tak jsou vyrobeny z recyklovaných uhlíkových kompozitů, jinde je zase použit kompozit z bramborového škrobu a lněných vláken. Volant je vyroben z polymerů získaných z mrkve a jiných kořenových zelenin.  

Bočnice vozu jsou vyrobeny ze skelných vláken s pojivem z recyklovaných lahví. Na sedačku pilota byla použita lněná vlákna, pěna ze sójového oleje a recyklované polyesterové látky. Elektrorozvody jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku a plastů. Mazání mají na starosti maziva odvozená z rostlinných olejů.

Na vývoji a dodávkách technologií se podílely společnosti jako Lola, MilledCarbon, Scott Racing, Basf, Lear, CelluComp, Hewland, Biopolymer, Bib, Avon, Fuchs, AP Racing, Koni a další. Monopost se již podrobil prvním jízdním testům. Ty proběhly 13. května na letištní dráze v Bruntingthorpe. Při testech vůz dosáhl rychlosti 189 km/h a maximálního bočního přetížení 1,7 g. Vývojářský tým si z testů odvezl poznatky pro zlepšení vozu a před dalším testem chce také zvýšit výkon motoru.

Autoři projektu samozřejmě asi nemají ambice vítězit v těch neprestižnějších seriálech formule 3. Monopost WorldFirst je ale ukázkou toho, jak šetrný k životnímu prostředí může automobilový sport být. A tak je možné, že se třeba několika použitých řešení za nějakou dobou dočkáme i ve formuli 1.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz