Vysoké náklady a negativní vliv na životní prostředí jsou dvěma faktory, které dnes snižují atraktivitu automobilového sportu pro investory i automobilky. Formule 1 řeší tento problém novými pravidly, která mají snížit náklady a také zvýšit využití moderních a ekologických technologií.
Opravdovou ekologickou formuli ale postavili na půdě warwické univerzity. Monopost s názvem WorldFirst je postaven podle pravidel formule 3 a tým, který jej postavil, s ním možná bude dokonce i závodit.
Monopost WorldFirst pohání dvoulitrový vznětový motor BMW upravený pro spalování bionafty. Motor zvládne i provoz na rostlinný olej nebo palivo vyrobené z odpadu, který vzniká při výrobě čokolády. Jednotka pochází ze závodních vozů BMW pro sérii WTCC. Při momentálním zpřevodování může tato ekologická formule uhánět 224 km/h.
Především na karoserii je pak použita řada recyklovaných materiálů a biomateriálů. Některé povrchové panely tak jsou vyrobeny z recyklovaných uhlíkových kompozitů, jinde je zase použit kompozit z bramborového škrobu a lněných vláken. Volant je vyroben z polymerů získaných z mrkve a jiných kořenových zelenin.
Bočnice vozu jsou vyrobeny ze skelných vláken s pojivem z recyklovaných lahví. Na sedačku pilota byla použita lněná vlákna, pěna ze sójového oleje a recyklované polyesterové látky. Elektrorozvody jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku a plastů. Mazání mají na starosti maziva odvozená z rostlinných olejů.
Na vývoji a dodávkách technologií se podílely společnosti jako Lola, MilledCarbon, Scott Racing, Basf, Lear, CelluComp, Hewland, Biopolymer, Bib, Avon, Fuchs, AP Racing, Koni a další. Monopost se již podrobil prvním jízdním testům. Ty proběhly 13. května na letištní dráze v Bruntingthorpe. Při testech vůz dosáhl rychlosti 189 km/h a maximálního bočního přetížení 1,7 g. Vývojářský tým si z testů odvezl poznatky pro zlepšení vozu a před dalším testem chce také zvýšit výkon motoru.
Autoři projektu samozřejmě asi nemají ambice vítězit v těch neprestižnějších seriálech formule 3. Monopost WorldFirst je ale ukázkou toho, jak šetrný k životnímu prostředí může automobilový sport být. A tak je možné, že se třeba několika použitých řešení za nějakou dobou dočkáme i ve formuli 1.