Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bioformule jezdí na čokoládu a součástky má ze zeleniny

  13:00aktualizováno  13:00
Nejekologičtější formuli vyvinuli a vyrobili vývojáři z univerzity v anglickém Warwicku. Vůz podle specifikací formule 3 jezdí na biopaliva a v konstrukci používá řadu recyklovaných surovin a biomateriálů.

WorldFirst - ekologická Formule 3 | foto: WorldFirst Racing

Vysoké náklady a negativní vliv na životní prostředí jsou dvěma faktory, které dnes snižují atraktivitu automobilového sportu pro investory i automobilky. Formule 1 řeší tento problém novými pravidly, která mají snížit náklady a také zvýšit využití moderních a ekologických technologií.

Opravdovou ekologickou formuli ale postavili na půdě warwické univerzity. Monopost s názvem WorldFirst je postaven podle pravidel formule 3 a tým, který jej postavil, s ním možná bude dokonce i závodit.

Monopost WorldFirst pohání dvoulitrový vznětový motor BMW upravený pro spalování bionafty. Motor zvládne i provoz na rostlinný olej nebo palivo vyrobené z odpadu, který vzniká při výrobě čokolády. Jednotka pochází ze závodních vozů BMW pro sérii WTCC. Při momentálním zpřevodování může tato ekologická formule uhánět 224 km/h.

Především na karoserii je pak použita řada recyklovaných materiálů a biomateriálů. Některé povrchové panely tak jsou vyrobeny z recyklovaných uhlíkových kompozitů, jinde je zase použit kompozit z bramborového škrobu a lněných vláken. Volant je vyroben z polymerů získaných z mrkve a jiných kořenových zelenin.  

Bočnice vozu jsou vyrobeny ze skelných vláken s pojivem z recyklovaných lahví. Na sedačku pilota byla použita lněná vlákna, pěna ze sójového oleje a recyklované polyesterové látky. Elektrorozvody jsou vyrobeny z recyklovaného hliníku a plastů. Mazání mají na starosti maziva odvozená z rostlinných olejů.

Na vývoji a dodávkách technologií se podílely společnosti jako Lola, MilledCarbon, Scott Racing, Basf, Lear, CelluComp, Hewland, Biopolymer, Bib, Avon, Fuchs, AP Racing, Koni a další. Monopost se již podrobil prvním jízdním testům. Ty proběhly 13. května na letištní dráze v Bruntingthorpe. Při testech vůz dosáhl rychlosti 189 km/h a maximálního bočního přetížení 1,7 g. Vývojářský tým si z testů odvezl poznatky pro zlepšení vozu a před dalším testem chce také zvýšit výkon motoru.

Autoři projektu samozřejmě asi nemají ambice vítězit v těch neprestižnějších seriálech formule 3. Monopost WorldFirst je ale ukázkou toho, jak šetrný k životnímu prostředí může automobilový sport být. A tak je možné, že se třeba několika použitých řešení za nějakou dobou dočkáme i ve formuli 1.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.