Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bionafta ze splašků bude cenově srovnatelná s klasickou naftou

aktualizováno 
Kal z čističek odpadních vod se může stát dalším zdrojem bionafty. Výhodou takto vyráběného paliva by měla být nízká cena srovnatelná se současnými cenami běžné nafty.
Alternativou k biopalivům z rostlin bude bionafta z kalu

Alternativou k biopalivům z rostlin bude bionafta z kalu | foto: Evropská komise

Američtí výzkumníci začínají upínat naděje k novému zdroji biopaliva. Má se jím stát kal z čističek odpadních vod. Tento odpad vznikající při čištění splašků z kanalizace je dnes bez užitků skládkován, v brzké budoucnosti by se z něj ale mohla vyrábět bionafta.

Kal by se měl stát novým levným zdrojem pro její výrobu. Současné suroviny pro výrobu bionafty, především čisté rostlinné oleje, jsou totiž velmi drahé a tvoří 70 – 85 % ceny výsledného produktu. Proto je dnes bionafta konkurenceschopná jen za cenu výrazných státních dotací. Američtí vědci v čele s doktorem Davidem Kargbem spočítali, že jeden galon (3,785 litru) bionafty z kalu by mohl stát asi tři dolary a jedenáct centů. Běžná nafta v současnosti v USA stojí zhruba tři dolary a její cena z dlouhodobého hlediska jistě poroste.

Z výroby bionafty z kalu by se tak mohl pro čističky stát poměrně výnosný byznys. Výhodou je, že bionaftu lze takto vyrábět za použití stávajících technologií, jejich další vývoj by jen pomohl zvýšit výnosy. Výzkumníci například doporučují, že by čističky mohly začít k biologickému čištění používat jiné mikroorganizmy, jejichž odumřelé buňky obsahují více tuků. Právě odumřelé bakterie totiž tvoří výraznou část kalu a jsou zdrojem mastných kyselin pro bionaftu.

Bionafta z kalu ale samozřejmě nespasí svět. Pomůže pouze snížit energetickou závislost na ropě a stane se jedním z mnoha dalších alternativních zdrojů energie. Vědci odhadují, že ze zhruba 6,2 milionů tun vysušeného kalu, které jsou ročně v USA vyprodukovány, lze v současnosti vyrobit asi 1,8 miliardy galonů bionafty. To představuje půl procenta roční spotřeby nafty v USA. S navrhovaným využitím jiných mikroorganizmů a dalšími vylepšeními lze toto množství zvýšit na 10 miliard galonů. To už by bylo přes 2,5 % roční spotřeby.

Kdy, jak a zda vůbec se začne bionafta z kalu vyrábět prozatím není jasné. Každopádně by mohlo jít o zajímavou alternativu k současným způsobům výroby, která neklade nároky na zemědělskou půdu a nespotřebovává drahocenné zdroje potravin.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.