Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biopaliva planetu Zemi nezachrání

aktualizováno 
Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí nedávno vydala dokument, v němž volá po zastavení honby za 10% hranicí využívání biopaliv v roce 2020. Nejnovější výzkumy totiž ukazují, že přínosnost takového řešení je diskutabilní.

Evropská agentura pro životní prostředí chce přehodnocení současné politiky biopaliv. | foto: Profimedia.cz

Již delší dobu se z řad odborníků na životní prostředí, ekonomů i politiků ozývají hlasy, že snaha o splnění současných limitů pro minimální podíl využívání biopaliv může ve skutečnosti životnímu prostředí a ekonomice Evropské unie uškodit.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) přišla se závěry studie, na jejichž základě oficiálně žádá o přehodnocení současně nastavených cílů ve využívání biopaliv. Podle aktuálního scénáře se totiž měla v automobilové dopravě v roce 2005 nahradit biopalivy minimálně 2 % spotřeby ropných produktů, v roce 2010 pak 5,57 %. Nedávno pak EU zavelela, že v roce 2020 by mělo být celých 10 % spotřeby pokryto biopalivy. A to i přes to, že 2% cíle z roku 2005 nebylo dosaženo a podle současného vývoje to vypadá, že ani mety 5,75 % v roce 2010 Evropa zdaleka nedosáhne.

I přesto, že nebylo zatím dosaženo vytyčených cílů, spotřeba biopaliv v Evropské unii rychle roste. A začínají se tak ukazovat první výrazné dopady jejich produkce a nákupu ze zahraničí. Vědecká komise EEA tak na základě zkoumání současného stavu poukázala na řadu problémů, které biopaliva a jejich produkce přinášejí. Komise tak je proti jakémukoli rychlejšímu zavádění biopaliv a tvrdí, že je nutno přehodnotit současný postup a přístup.

Vědecká komise EEA například zjistila, že produkce biopaliv současnými technologiemi první generace je neefektivní a nevyužívá biomasu dostatečně intenzivně s ohledem na úsporu fosilních paliv a snížení produkce skleníkových plynů. Za současného stavu jsou účinnější technologie přímé výroby elektrické energie nebo tepla z biomasy a tyto způsoby by tak měly být preferovány nad výrobou biopaliv.

Navíc využívání biomasy znamená, že spotřebováváme již tak omezené množství přírodních surovin z našeho životního prostředí. Množství půdy, na které lze plodiny pro pozdější bioenergetické využití pěstovat, je totiž omezené. A podle zpráv Vědecké komise EEA by bylo pro dosažení 10% hranice využívání biopaliv zapotřebí více půdy, než je k dispozici. A to i v případě, že bychom počítali s využitím efektivnějších způsobů výroby biopaliv pomocí technologií druhé generace. Intenzivní produkce biopaliv by tak měla za následek daleko větší zatížení půdy, vodních zdrojů a druhové různorodosti zemědělství.

K dosažení vytyčených cílů by bylo zapotřebí biopaliva dovážet, ale Vědecká komise EEA varuje, že v mnohých částech světa se kvůli zvýšené poptávce po biopalivech kácejí pralesy. A dopad produkce biopaliv na životní prostředí mimo EU se místním orgánům bude jen velmi těžko sledovat a vyhodnocovat, proto komise před dovozem biopaliv nebo biomasy varuje.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí tak žádá, aby byl současný cíl 10 % biopaliv na celkové spotřebě paliv v dopravě přehodnocen a odložen. Jeho přesný dopad na životní prostředí by se totiž v současnosti těžko odhadoval. Komise zároveň žádá o důkladný průzkum dopadu využívání biopaliv na životní prostředí a o zavedení nových, realističtějších a podstatně mírnějších limitů.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz