Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biopaliva planetu Zemi nezachrání

aktualizováno 
Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí nedávno vydala dokument, v němž volá po zastavení honby za 10% hranicí využívání biopaliv v roce 2020. Nejnovější výzkumy totiž ukazují, že přínosnost takového řešení je diskutabilní.

Evropská agentura pro životní prostředí chce přehodnocení současné politiky biopaliv. | foto: Profimedia.cz

Již delší dobu se z řad odborníků na životní prostředí, ekonomů i politiků ozývají hlasy, že snaha o splnění současných limitů pro minimální podíl využívání biopaliv může ve skutečnosti životnímu prostředí a ekonomice Evropské unie uškodit.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) přišla se závěry studie, na jejichž základě oficiálně žádá o přehodnocení současně nastavených cílů ve využívání biopaliv. Podle aktuálního scénáře se totiž měla v automobilové dopravě v roce 2005 nahradit biopalivy minimálně 2 % spotřeby ropných produktů, v roce 2010 pak 5,57 %. Nedávno pak EU zavelela, že v roce 2020 by mělo být celých 10 % spotřeby pokryto biopalivy. A to i přes to, že 2% cíle z roku 2005 nebylo dosaženo a podle současného vývoje to vypadá, že ani mety 5,75 % v roce 2010 Evropa zdaleka nedosáhne.

I přesto, že nebylo zatím dosaženo vytyčených cílů, spotřeba biopaliv v Evropské unii rychle roste. A začínají se tak ukazovat první výrazné dopady jejich produkce a nákupu ze zahraničí. Vědecká komise EEA tak na základě zkoumání současného stavu poukázala na řadu problémů, které biopaliva a jejich produkce přinášejí. Komise tak je proti jakémukoli rychlejšímu zavádění biopaliv a tvrdí, že je nutno přehodnotit současný postup a přístup.

Vědecká komise EEA například zjistila, že produkce biopaliv současnými technologiemi první generace je neefektivní a nevyužívá biomasu dostatečně intenzivně s ohledem na úsporu fosilních paliv a snížení produkce skleníkových plynů. Za současného stavu jsou účinnější technologie přímé výroby elektrické energie nebo tepla z biomasy a tyto způsoby by tak měly být preferovány nad výrobou biopaliv.

Navíc využívání biomasy znamená, že spotřebováváme již tak omezené množství přírodních surovin z našeho životního prostředí. Množství půdy, na které lze plodiny pro pozdější bioenergetické využití pěstovat, je totiž omezené. A podle zpráv Vědecké komise EEA by bylo pro dosažení 10% hranice využívání biopaliv zapotřebí více půdy, než je k dispozici. A to i v případě, že bychom počítali s využitím efektivnějších způsobů výroby biopaliv pomocí technologií druhé generace. Intenzivní produkce biopaliv by tak měla za následek daleko větší zatížení půdy, vodních zdrojů a druhové různorodosti zemědělství.

K dosažení vytyčených cílů by bylo zapotřebí biopaliva dovážet, ale Vědecká komise EEA varuje, že v mnohých částech světa se kvůli zvýšené poptávce po biopalivech kácejí pralesy. A dopad produkce biopaliv na životní prostředí mimo EU se místním orgánům bude jen velmi těžko sledovat a vyhodnocovat, proto komise před dovozem biopaliv nebo biomasy varuje.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí tak žádá, aby byl současný cíl 10 % biopaliv na celkové spotřebě paliv v dopravě přehodnocen a odložen. Jeho přesný dopad na životní prostředí by se totiž v současnosti těžko odhadoval. Komise zároveň žádá o důkladný průzkum dopadu využívání biopaliv na životní prostředí a o zavedení nových, realističtějších a podstatně mírnějších limitů.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.