Saab 9-3 BioPower

Saab 9-3 BioPower | foto: iDNES.cz

Biopalivo ušetří až 8 korun na litru. Ne každé auto ho ale snese

  • 151
Kvůli vysokým cenám pohonných hmot roste mezi řidiči zájem o levnější biopaliva. Jejich spotřeba proto roste a rozšiřuje se také počet čerpacích stanic, kde lze bionaftu či jiný typ biopaliva tankovat. Biopaliva jsou dnes levnější, protože jsou osvobozena od spotřební daně.

Jeden litr vysokoprocentního biopaliva E85 je zhruba o osm až deset korun levnější než klasický benzin. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty B100 stojí asi o dvě až pět korun méně než diesel. Je ale třeba počítat s tím, že při jízdě na E85 se spotřeba zvýší o zhruba 30 procent, protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin.

Povědomí o biopalivech je však podle CZ Biom – Českého sdružení pro biomasu stále poměrně malé a na trhu existuje prostor pro více vozů jezdících na tento zdroj.

Lihové opojení

Jak se jezdí na biolíh v Saabu 9-3 - ČTĚTE TEST

Podle výkonného ředitele CZ Biom Jiřího Trnky letos mnohonásobně vzrostla spotřeba biopaliva E85 proti loňsku. V pololetí přesáhla spotřeba 100 milionů litrů, zatímco za loňský rok činila spotřeba zhruba jeden milion litrů. Směsné motorové nafty se v polovině roku spotřebovalo přes 700 milionů litrů, loni to bylo kolem 120 milionů. Na celkové spotřebě pohonných hmot se však biopaliva stále podílejí jen asi dvěma či třemi procenty.

Biopaliva se nyní v Česku prodávají na zhruba 350 čerpacích stanicích, to je však podle zástupců CZ Biom stále málo v poměru k celkovému počtu zhruba 3 700 veřejných pump. Síť čerpacích stanic s biopalivy je nejslabší na dálnicích, kde dominují velké společnosti a prodejce biopaliv berou jako konkurenty. Biopaliva tak většinou prodávají menší pumpy na venkově.

Biopaliva mají také řadu odpůrců, kteří tvrdí, že například ničí motory vozidel. Zástupci CZ Biom však upozornili, že biosložky nelze použít ve všech automobilech. Motory pro ně musí být zvláštním způsobem upraveny. Jak jezdit na biolíh čtěte ZDE

Automobily na biopaliva nabízí již například Ford, Škoda, Renault, Volvo či Saab. Podle Trnky však existuje na trhu prostor pro více typů těchto vozidel. Ford nabízí několik modelů na biopaliva, kterých se v ČR zatím prodaly desítky. "Věřím, že brzy překročíme hranici stovky prodaných vozů," řekl ředitel komunikace Fordu Martin Linhart.

V současnosti se v České republice povinně přimíchává do veškerého paliva nízké procento biosložky. Do benzinu to je přes čtyři procenta bioetanolu a u nafty šest procent metylesteru řepkového oleje. Kvůli nařízení Evropské unie by tento podíl měl do roku 2020 vzrůst na deset procent. Přimíchávání biopaliv do pohonných hmot má pomoci snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv.

,