Bitva o rychlostní rekord začíná znovu, metou je až 3 600 km/h

  13:30
Snílkové a blázni zdánlivě vymřeli. Alespoň se to může zdát podle toho, že rychlostní rekord z roku 1997 dodnes nikdo neohrozil. To se ale v příští dekádě změní. Na více než dvanáct let starý rekord má spadeno hned šest týmů.
Bloodhound SSC

Bloodhound SSC | foto: bloodhoundssc.com

Historie automobilových rychlostních rekordů je tak bohatá, že by vydala hned na několik publikací. V kapitole absolutních rychlostních rekordů ale už přes dvanáct let nikdo nenapsal nový odstavec. Stále totiž platí rekord automobilu Thrust SSC s pilotem Andy Greenem, který jako první v roce 1997 překonal při pozemním rychlostním pokusu rychlost zvuku. Konkrétní hodnota absolutního rychlostního rekordu je 1 227,986 km/h.

Tento rekord bude ale v příští dekádě vystaven velkému tlaku. Šest týmů chce totiž hranici posunout podstatně dále. A chtělo by se říci, že je na čase. V novodobé historii pozemních rychlostních rekordů (píše se od roku 1963) totiž žádný nepřežil déle než 14 let. A své želízko v ohni má i hvězdný tým z posledních úspěšných pokusů.

Richard a Andy. Už přes 26 let specialisté na rychlostní rekordy

Právě stálice na poli absolutních pozemních rychlostních rekordů, Richard Noble a Andy Green, připravují asi prozatím nejrealističtější projekt. Noble získal první rychlostní rekord v roce 1983 s vozem Thrust2. Pro svou další konstrukci, která nakonec poprvé překonala rychlost zvuku, si vybral nového řidiče, stíhacího pilota Britského královského letectva Andy Greena. Andy je dodnes jediným mužem, který jel s automobilem rychleji, než se šíří zvuk.

Právě tento hvězdný tým připravuje svůj další rekordní pokus na rok 2011. Jejich nový rekordní automobil, Bloodhound SSC, má překonat rychlost 1000 mil za hodinu, tedy 1 609 km/h. Novým místem pro uskutečnění rekordního pokusu bude pánev Hakskeen v Jihoafrické republice nedaleko hranic s Namibií a Botswanou.

Bloodhound SSC

Podle výpočtů má být maximální rychlost stroje Bloodhound SSC 1 050 mil za hodinu, což je 1 690 km/h. To dává naději na zvýšení aktuálního rychlostního rekordu o víc než 400 kilometrů v hodině. Pro srovnání, oproti Thrust SSC by zrychlil Bloodhound o maximální rychlost Bugatti Veyron.

K tomu, aby Bloodhound SSC mohl dosáhnout takových rychlostí, se vyvíjí zcela nová konstrukce. Kromě úplně nového aerodynamického designu, který opustil koncept se dvěma motory po stranách, je tu i nová koncepce pohonu. Základem je motor EJ200 z chlouby evropského leteckého průmyslu – stíhacího letounu Eurofighter Typhoon. Pro dosažení maximální rychlosti pak poslouží speciálně vyvinutá hybridní raketa. U ní je pevná součást paliva přítomna ve spalovací komoře a tekuté okysličovadlo je do spalovacího prostoru dodáváno čerpadlem.

Jako palivo slouží v případě rakety Hydroxyl-Terminated Polybutadiene (HTPB) a okysličovadlem je HTP (Hight Test Peroxide – čili šestaosmdesátiprocentní roztok peroxidu vodíku). Aby se okysličovadlo dostalo do spalovací komory, je zapotřebí silného čerpadla, které bude schopné dodávat palivo 22 sekund pod tlakem 8,273 Mpa. Čerpadlo pohání třetí motor ve voze – závodní osmisetkoňový dvanáctiválec z dílen britské společnosti Menard Competition Technologies.

Bloodhound SSC

Po mnoha výpočtech zvolil vývojářský tým umístění proudového motoru nad raketou, a to hned z několika důvodů. Mezi nimi jsou aerodynamika, která musí zajistit v širokém rozsahu rychlostí prakticky konstantní přítlak auta k podkladu, dalším důvodem je celkové vyvážení pohonných sil. Raketa poskytne tah asi 110 kN, proudový motor asi 90 kN. Vůz nejprve pomocí proudového motoru zrychlí na hranici asi tří set mil za hodinu, následně se zažehne raketa. Pomůže překonat rychlost zvuku a následné sepnutí proudového motoru na maximální výkon vyžene celý vůz až za hranici tisíce mil za hodinu. Akcelerace na takovou rychlost bude trvat asi 40 sekund.

Prozatím jde podle internetových stránek týmu vše podle plánu. Bloodhound SSC, který je dlouhý 12,8 metru a váží 6,4 tuny, sází na širokou spolupráci s univerzitami i britskou vládou a armádou. I díky tomu se mu prozatím daří získávat potřebné finanční prostředky.

Stíhačka jako základ

Již deset let vyvíjí rekordní automobil také americký tým North American Eagle. Vytkl si o něco nižší metu – 800 mil za hodinu, tedy 1 287 km/h. Zvláštností celého projektu je jeho technický základ. Tým totiž pro stavbu superrychlého automobilu použil bitevník Lockheed F-104 Starfighter. Přes 55 let staré letadlo bylo zvoleno jako jednoduchý a levný základ rychlého vozu.

North American Eagle

Nízký rozpočet a i přes desetiletý vývoj prozatím jen několik testovacích pokusů v rychlostech okolo 300 až 400 mil za hodinu však nebudí v případě tohoto týmu mnoho důvěry. Původní proudové motory General Electric J79 s přídavným spalováním o výkonu asi 42 500 koní budou mít pro rekordní pokus výkon zvýšený na 52 000 koní. Konstrukce stroje je dlouhá 17,07 metru a váží 5 896,7 kilogramů.

Tým teprve před nedávnem vyměnil klasické letadlové pneumatiky za nově vyvinutá kola, která mají vydržet podstatně vyšší rychlosti. I ta ale prozatím umožní jen testy v rychlostech v rozmezí 400 – 550 mil za hodinu. Zdá se, že North American Eagle jednoduše nebude mít dostat peněz na to, aby svůj rychlostní pokus stihl do roku 2011, kdy začne opravdový boj.

Tradiční australský vyzyvatel

Australan Rosco McGlashan se o rychlostní rekord pokouší již několik desetiletí. Jeho Aussie Invader 2 měl v roce 1995 vážnou nehodu při rychlosti 500 mil za hodinu. K rekordu pak měl McGlashan blízko v roce 1996, jeho Aussie Invader 3 byl totiž schopen dosáhnout rychlosti 643 mil za hodinu, jenže kvůli počasí se nepodařilo uskutečnit regulérní pokus. V té době přitom stále platil rekord 633 mil za hodinu Richarda Nobla. V roce 1997 ale rekord nadvakrát překonal Andy Green s vozem Thrust SSC a Invader 3 se tak stal nekonkurenceschopným.

Aussie Invader 5R

S týmem Richarda Nobla a Andyho Greena chce Rosco McGlashan změřit síly i tentokrát. Jejich Bloodhoundu SSC se postaví nejnovější kreace nazvaná Aussie Invader 5R. S tahem 272 kN (asi 200 000 koní), hmotností 8,5 tuny má opět dosáhnout rychlostí 1000 – 1050 mil za hodinu. Díky plně raketovému pohonu zrychlí Invader 5R na maximálku jen asi za devatenáct sekund. Čtveřice raket opět používá jako okysličovadlo HTP. Jako palivo v raketách poslouží biopalivo JP5.

Australské sci-fi

O rychlostní rekord za hranicí 1000 mil za hodinu se chce pokusit ještě jeden australský tým. Ukrývá se pod názvem The Bullet Project a ze zatím představených projektů má za sebou asi nejmenší pokrok. Vše je totiž dosud spíše ve stádiu teoretických příprav. Design jejich automobilu se inspiroval u rakety X-51 Wave Rider. Tato taktická bojová raketa ničí cíle nikoli pomocí nálože, ale pouhou energií svého nárazu. Dosahuje při něm rychlosti vyšší než Mach 5 (přes 6 125 km/h).

The Bullet Project

Tým prozatím hledá ideální tvar vozu. Výsledný 3D model bude podroben řadě počítačových simulací, které mají ukázat, zda je vůz vůbec schopen tak vysokých rychlostí dosáhnout. The Bullet Project proto rozhodně není projektem, který by měl měnit světové tabulky v první polovině dekády.

Americké želízko v ohni

Dalším, kdo chce překonat absolutní automobilový rychlostní rekord je Waldo Stakes. Tento Američan si kvůli stavbě rekordních vozů založil společnost Land Speed Research Vehicles a pořídil si hned několik raketových motorů.

Stakes disponuje čtyřmi výkonnými raketovými motory XLR-99, které byly použity v experimentálním letounu X-15. Ten ve své době překonal hned několik rekordů a to vlastně zcela neplánovaně, jen v rámci výzkumných a vědeckých testů. Pro pohon rekordního vozu by měl stačit jediný motor XLR-99.

Imagine LSRV

Waldo Stakes měl ale donedávna ještě divočejší plány. Pro svůj projekt Imagine LSRV chtěl použít silně upravený raketový motor Racketodyne LR-105, kerý rovněž vlastní. Tento motor byl používán mimo jiné k vynášení raket Atlas první generace na oběžnou dráhu a disponuje výkonem přibližně milion koní. Vůz Imagine LSRV by s ním prý mohl snadno překonat rychlost Mach 2 (2 450 km/h) a po jistých konstrukčních změnách i Mach 3 (3 675 km/h). Stakes a jeho společnost ale tento projekt zrušili.

Nahradit by mohlo nejnovější raketové auto nazvané Sonic Wind LSRV. O jeho konstrukci zatím víme jen pramálo, k pohonu by měl sloužit motor XLR-99. Stejně jako předchozí automobily i tento si již ve své garáži Waldo Stakes poskládal z dostupných dílů jako zkušební maketu, která má ukázat uspořádání. Jenže to je právě problém Stakese a jeho týmu. V případě rekordních automobilů se totiž zatím nikdy nedostali ke konkrétní konstrukci a jakýmkoli zkouškám.

Kritika z jeho úst na ardesu projektu Andyho Greena proto zní dost kuriozně. Podle něj tým okolo Bloodhound SSC utrácí příliš mnoho peněz za vývojové práce a špatná je i konfigurace jejich pohonu. Waldo by prý nikdy nepoužil proudový motor pro pohon rekordního vozu a nelíbí se mu ani hybridní raketa. Oba druhy pohonu jsou podle něj příliš rizikové. Hybridní raketa neposkytuje údajně stabilní směrování tahu, protože u ní dochází k nerovnoměrnému spalování tuhého paliva. Proudový motor zase ohrožuje stabilitu vozu kvůli svému gyroskopickému momentu.

Rychlostní rekord in memoriam

O absolutní pozemní rychlostní rekord se chtěl pokusit i americký miliardář a dobrodruh Steve Fossett. Za tímto účelem koupil automobil Spirit of America, který sestavil Craig Breedlove. Tento vůz soupeřil v roce 1997 s Thrustem SSC, britský vůz byl ale rychlejší. Fossettův tým pak Spirit of America výrazně přestavěl. Zůstalo pouze původní šasi a motor, přičemž obojí se dočkalo kompletní rekonstrukce.

Fossett LSR

Ostatní prvky jako řízení, odpružení, ale i rozvor a rozchod náprav byly změněny tak, aby rekord překonaly. Jenže než stihl Fossett pokus uskutečnit, zmizel v roce 2007 právě, když ve svém jednomotorovém letounu hledal vhodné místo pro uskutečnění rekordní jízdy. Vrak letounu byl objeven v roce 2008, Fosssettovo tělo se ale nikdy nenašlo. I přesto byl miliardář prohlášen za mrtvého. Automobil Fossett LSR tak hledá nového majitele, sponzora i pilota, který by se s ním pokusil rychlostní rekord překonat.

Novodobá historie rychlostních rekordů
datum pilot vůz rychlost [km/h]
5. září 1963 Craig Breedlove Spirit of America 655,722
5. říjen 1964 Tom Green Wingfoot Express 664,979
7. říjen 1964 Art Arfons Green Monster 698,490
13. říjen 1964 Craig Breedlove Spirit of America 754,330
15. říjen 1964 Craig Breedlove Spirit of America 846,861
27. říjen 1964 Art Arfons Green Monster 863,791
2. listopad 1965 Craig Breedlove Spirit of America - Sonic 1 893,966
7. listopad 1965 Art Arfons Green Monster 927,872
15. listopad 1965 Craig Breedlove Spirit of America - Sonic 1 966,574
23. říjen 1970 Gary Gabelich Blue Flame 1001,67
4. říjen 1983 Richard Noble Thrust2 1019,47
25. září 1997 Andy Green Thrust SSC 1149,303
15. říjen 1997 Andy Green Thrust SSC 1227,986

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...