Americké rumpály
Extrémně populární závody identických amerických okruhových obrů, do kterých leze pilot oknem, NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) jsou největším seriálem automobilových závodů ve Spojených státech. Jezdí se od padesátých let minulého století, převážně na oválech. Patří mezi nejsledovanější sporty v USA. Větší zájem je prý pouze o profesionální zápasy amerického fotbalu. V evropské sérii NASCARu závodí i český jezdec Martin Doubek (čtěte více).
Konstrukčně jsou americké rumpály na úrovni automobilové doby kamenné. Takzvané „Stock Car“ vozy byly původně sériově vyráběné automobily s minimálními úpravami. Časem se ovšem kategorie změnila tak, že původně používané automobily už připomíná jen silueta karoserie a vnější motivy světel a masky. Jediné, čím se mezi sebou liší, je vzhled. Týmy mají na výběr z modelů Chevrolet SS, Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo Toyota Camry.
Techniku mají všichni stejnou, do motoru se podle pravidel NASCAR dokonce nemůže zasahovat vůbec, je zaplombovaný. O to víc tedy vyniknou schopnosti pilota.
Pod kapotou mají osmiválec Chevrolet, jeho 445 koní putuje přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní nápravu. Motor objemu 5,86 litru má točivý moment přes 700 newtonmetrů. Jenom nakrmit tu americkou nestvůru není legrace. Nádrž s osmdesáti litry benzinu sežere za sedmdesátikilometrový závod.
Je to čistočistá mechanika, žádný posilovač, žádný protiprokluz nebo ABS. Základem je trubkový rám, na něj jsou připevněné díly karoserie z tenkého materiálu (hliník, laminát, karbon), které se při kalupu na okruhu třepotají, jako by byly z papíru.