Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blíží se čas pro letní vzorek

  15:06aktualizováno  15:06
- Jestliže byla pro bezpečnou zimní jízdu důležitá včasná náhrada letních pneumatik zimními, bude zanedlouho v péči o poměrně drahé zimní pláště na místě opětovné přezutí auta do letního obutí. »Ten čas nadejde v situaci, kdy průměrné denní teploty vystoupí nad pět stupňů Celsia,« informuje Jiří Hradil, který se patnáct let podílel na vývoji pneumatik ve firmě Barum Continental v Otrokovicích.

A David Firbach, pražský obchodník s pneumatikami nejrůznějších značek, upřesňuje, že současné zimní pláště jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou.

»Při vyšších teplotách se rychleji opotřebují,« připomíná Firbach. Je tedy na motoristovi samém, aby zhodnotil podmínky,v nichž cestuje,a podle toho k jarnímu přezouvání svého vozu přistoupil. Jiří Hradil soudí, že pravý čas bude zhruba od poloviny března nejpozději do poloviny dubna i v horách.

Návrat k letním pneumatikám, které jsou na vozidle větší a obvykle také jezdecky frekventovanější část roku, lze využít k periodické výměně kol. Řidič, který dosud postavení kol na vozidle nestřídal, může vstoupit do jarní sezony úkonem, kterým prodlouží životnost pneumatik.

»Podle aktuálních zkušeností je nejlepší měnit kola jen na jedné a téže straně vozidla - přední za zadní, a naopak - a zachovat přitom smysl jejich otáčení. Systém s křížením a zařazováním rezervy se už přežil,« připomíná Jiří Hradil.

Signálem ke změně postavení by měl být nanejvýš dvoumilimetrový rozdíl v hloubce dezénu pneumatik, přičemž lepší pláště patří na přední nápravu. Kdo zimní pneumatiky ojel nebo je dosud neměl, ten by měl s jarní obhlídkou kol automobilu pomýšlet na příští zimu.

Možností jsou zimní protektory, které je vhodné dát vyrobit během hlavní motoristické sezony tak, aby byly připraveny k prvním mrazům na podzim 2000. Protektory stojí zhruba 50 až 70 procent ceny nových zimních pneumatik a například v motoristicky mnohem vyspělejším Německu se těší velké oblibě motoristů. Tvoří tam 70 procent z vyrobených protektorů, zatímco v tuzemsku je tento podíl jen čtyřicetiprocentní.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz