Čekání na novou "malou" řadu je konečně u konce. Fotografií, jak by mnichovský konkurent VW Golf nebo Fordu Focus měl vypadat, už nějaký pátek mezi automobilovými weby a časopisy kolovalo požehnaně. Mnichovští se tedy rozhodli vyjít s pravdou ven.
***
BMW 1 přichází v "tichu po boji", který panuje po skončení ženevského autosalonu, aby všechnu pozornost strhlo jen na sebe.
***
Automobiloví fanoušci se ještě nestačili pořádně vzpamatovat z ženevského autosalonu a BMW už přináší lákadlo na ten podzimní - pařížský. Nový kombík pětkové řady BMW ve Švýcarsku rozhodně ostudu neudělal, to letošní nej- BMW na sebe ale ještě nechává čekat.
Co od novinky očekávat?
I ti, kteří nechtějí utrácet za velké "bavoráky" a přesto chtějí zadní náhon, výkonné motory, excelentní jízdní vlastnosti a sportovního "ducha", budou konečně mít možnost v garáži parkovat BMW.
Druhou stranou mince je, že BMW řady 1 možná trochu "poleze do zelí" trojkovému compactu. Jako hlavní konkurenty netrpělivě očekávaného modelu lze označit Audi A3 či Alfu Romeo 147 - tedy to sportovnější, co se v této kategorii dá pořídit.
Neoficiální informace, které v materiálech automobilky nenajdeme: Jako první přijde na trh pětidveřový hatchback. Později by měly následovat sedan a kombi. Těšit se můžeme i na kupé a kabriolet (nebo kupé-kabriolet?) tyto verze však budou označovány jako série 2. Nadšení kalí údajné datum uvedení - rok 2007. Počkat si budeme muset i na supersportovní svezení s 185 kW motorem ve verzi M1 (některé zdroje mluví o označení M2). |
BMW řady 1 je 4,23 metru dlouhé, rozvor je 2,66 metru. Ostatní rozměry zůstávají prozatím v utajení. Víme naopak, že do kufru nacpeme 330 až 1150 litrů bagáže.
Vpředu uložený motor bude, jak "BMW-zákon káže", pohánět kola zadní nápravy. Inženýrům z Mnichova se podařilo ideálně rozložit hmotnost celého vozu mezi nápravy v poměru 50:50.
Startování neprobíhá pomocí klasického klíčku, ale knoflíkem na přístrojové desce. Po jeho zmáčknutí se k životu probere jedna ze čtyř pohonných jednotek, které budou pro začátek v nabídce. Do startu dostane BMW 1 dva benzínové a dva naftové motory.
Nabídka bude začínat na 85 kilowattové 1,6. Následovat bude 110 kW dvoulitr. Milovníci dieselů budou vybírat z 89 nebo 120 kilowattového dvoulitru.
Silnější "benzín" a oba "nafťáky" budou spřaženy s šestistupňovou převodovkou. Nejslabší "jedna-šestka" pak dostane pětistupňovou převodovku. Šestistupňový automat bude možné pořídit se silnějšími ze zážehových a vznětových jednotek.
Chybět nebude maximální bezpečnostní výzbroj, v interiéru najdeme zjednodušenou verzi kontroverzního iDrivu (ovládací rozhraní audiosoustavy, klimatizace apod.). Samozřejmostí je také "plná polní" v oblasti bezpečnosti. (Tisková zpráva BMW hovoří o ambicích vydobýt 5 hvězdiček v crashtestech EuroNCAP.)
Z "extra výbavy" prozatím zaslouží pozornost Bluetooth rozhraní nebo bezklíčkové odemykání vozu. Najít vhodnou sportovní pozici v sedadlech napomůže regulovatelná šířka opěradla. Parkovací senzory vpředu a vzadu a bixenony také nejsou standardní výbavou vozu třídy golf-astra-focus. Později se můžeme těšit kupříkladu na hlasem ovládanou audiosoustavu a navigaci.
Oficiální ceny se dozvíme až koncem letošního léta. Prozatím se šeptá o "startovací částce" 18 000 euro (600 000 Kč).
Modely BMW řady 1:
116i |
120i |
118d |
120d | |
Objem (l) |
1,6 |
2,0 |
2,0 |
2,0 |
Max. výkon (kW/koní) |
85/115 |
110/150 |
90/112 |
120/163 |
Max. točivý moment (Nm) / ot.min |
150 / 4300 |
200 / 3600 |
280 / 2000 |
340 / 2000 |
Max. rychlost (km/h) |
200 |
217 |
201 |
220 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
10,8 |
8,7 |
10,0 |
7,9 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
7,5 |
7,4 |
5,6 |
5,7 |