Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW 118 D: nový premiant třídy

  11:12aktualizováno  11:12
Do nabitého segmentu nižší střední třídy vtrhl soupeř z vyšších kruhů. BMW 1 patrně neohrozí suverénní pozice golfu ani focusu, Audi A3 Sportback ale přibudou pořádné vrásky na čele. Nejmenší model mnichovského rodu neoslní po stránce praktické. Je to vůz stvořený pro nevšední řidičské zážitky, vůz pro lidi s velkým sportovním srdcem.
BMW 1

BMW 1 | foto: iDNES

Zatímco v sedmdesátých letech převažovaly na silnicích vozy s klasickým zadním pohonem, situace na přelomu milénia je poměrně jednoznačná - světu vládnou „předokolky“.

Ve výrobních programech většiny automobilek jsou dnes vozy s pohonem zadních kol pouze okrajovou záležitostí, zpravidla se jedná o luxusní limuzíny nebo sportovní vozy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Najdou se ale i výjimky, automobilka BMW je jednou z nich.

Německý výrobce ctí tradici, na klasické koncepci si velmi zakládá a neustále ji zdokonaluje. Nový přírůstek do segmentu nižší střední třídy to jednoznačně potvrzuje.

Nejlepší známky sbírá v tělocviku o tom není pochyb. Velmi dobrých výsledků ale dosahuje i v ostatních předmětech.

Za výborný prospěch si však nechá pořádně zaplatit.

Vnější vzhled

Exteriér "babybmw" je na rozdíl od ostatních moderních modelů značky designově umírněnější a rozhodně to není na škodu. Karoserie je plná ostrých hran, které podtrhují dynamický charakter vozu.

Čelní partie jasně prozrazují příslušnost k rodině vozů BMW. Charakteristický pár ledvinek, dvojité světlomety opatřené čirou optikou, vše je na svém obvyklém místě.

Trochu netypický je boční profil vozu, kterým se "jednička" od konkurentů dosti výrazně odlišuje. Dlouhá příď s krátkým převisem a kabina posunutá dozadu vzdáleně připomíná model Z3 Coupé.

Výrazně prohnuté prahy a prolisy v dolní části dveří zase dávají vzpomenout na studii CS1, která byla vlastně předzvěstí malého "bavoráku". Pohledu neuniknou ani obzvláště mohutné C sloupky a zadní boční okna s typicky negativním úhlem zakončení.

Zadní část "jedničky" je tvarově jednoduchá. Páté výklopné dveře mají dva výrazné prolisy a centrálně umístěné logo automobilky, které zároveň slouží jako klika. Zadní skupinové svítilny vybavené dvoustupňovými brzdovými světly tvoří estetický předěl mezi nízkým zadním oknem, výklopnou stěnou, nárazníkem a blatníky. Exteriér vozu zkrášlují příplatková šestnáctipalcová kola z lehkých slitin.

Zevnitř

Interiér malého "bavoráku" není tak excentrický jak by se od týmu kolem Chrise Bangla dalo očekávat. Je však kvalitně a účelově obestavěný a navozuje příjemný pocit bezpečí. Snoubí se v něm sportovní pojetí s tradičním luxusem a moderní elegancí. Jeho zdánlivě spartánský vzhled je umocněn čistými tvary a překvapivou jednoduchostí přístrojové desky, sportovní naturel zase podtrhuje řada doplňků s hliníkovým dekorem

Přehledná přístrojová deska je v části vpravo od řidiče rozdělena do dvou horizontálních rovin. Horní část, vyrobená z jakostního měkčeného plastu, obsahuje výdechy ventilace, přístrojovou kapličku a tlačítko startování. V dolní polovině je umístěn slot elektronického klíče a středový panel sdružující ovladače audiosoustavy, ventilace a příplatkové klimatizace. Ten se drží tradičního schématu a navzdory současným trendům automobilky je situován směrem k řidiči.

Malý přístrojový štít má skromný vzhled i výbavu. Kromě dvojice kruhových ciferníků, ukrývá jen palivoměr, palubní počítač a několik kontrolek. Teploměr chladící kapaliny, tradiční ekonoměr a kontrolky vnějšího osvětlení zde bohužel chybí. Ergonomie ovládání je na vysoké úrovni, drobné výhrady bychom měli pouze k umístění a velikosti ovladačů mlhových světel.

Anatomické sedačky jsou velmi pohodlné a mají dobré boční vedení, na škodu by jim nebyly delší sedáky. Malý tříramenný volant má silný do ruky dobře padnoucí věnec a poměrně široký rozsah nastavení. Interiér je navržen s velkým důrazem na řidičovo pohodlí, ideální pozici za volantem najdou snadno a rychle osoby všech velikostí.

Velikostí vnitřního prostoru je nová "jednička" mírně pod průměrem daného segmentu. Cestující na předních sedadlech jsou hýčkáni dostatkem prostoru prakticky v každém směru, vzadu jsou průměrně urostlí pasažéři nejvíce omezeni v oblasti nohou, široký středový tunel navíc dost výrazně snižuje možnost převážet tři dospělé cestující na zadní lavici. Obecně lze říci, že ve voze najde dostatek pohodlí čtveřice běžně urostlých cestujících případně dva dospělí a tři děti. Přístup k přední řadě sedadel je díky dlouhým dveřím a velkému úhlu otevírání velmi snadný, vzadu je situace o poznání horší. Krátká vzdálenost mezi středovým sloupkem a podběhem zadních kol ztěžuje zejména vystupování z vozu.

Zavazadlový prostor, potažmo jeho kapacita, nebyla při konstrukci vozu na pomyslném žebříčku hodnot nikterak vysoko a je to znát. V základní konfiguraci poskytuje pouze 330 litrů objemu, což je ve srovnání s premianty daného segmentu spíše podprůměrná hodnota. Sklopením asymetricky dělených zadních opěradel vznikne rovná ložná plocha s celkovou kapacitou 1150 litrů. Přístup k zavazadlům je díky vysoko výklopným pátým dveřím velmi snadný, dobrá je i skladnost a využitelnost kufru. Kvalita dílenského zpracování je na špičkové úrovni.

Jízda

Do nabitého segmentu nižší střední třídy přibyl zdatný soupeř, kterému hatchbacky s poháněnou přední nápravou prostě nemohou konkurovat. O podvozku malého BMW nelze mluvit jinak než v superlativech. Dlouhý rozvor a kola téměř v rozích karosérie mají významný podíl na vynikající stabilitě, která výrazně neklesá s přibývající rychlostí ani při dynamickém stylu jízdy. Chování vozu je příkladné v každé jízdní situaci. Tlumiče mají sice výrazně tužší charakteristiku, cestovní komfort je přesto mimořádně vysoký.

Špičkový podvozek, pohon zadních kol, ideální rozložení hmotnosti (50:50) a vysoká torzní tuhost karoserie tvoří harmonický celek. BMW řady 1 se s radostí vrhá do zatáček a jeho chování jakoby popíralo fyzikální zákony. I při vysokých rychlostech je vůz skvěle ovladatelný a jeho chování velmi čitelné. Pocit jistoty a kontroly nad vozem je obdivuhodný. "Jednička" je v tomto ohledu na úrovni podstatně větších vozů, na rozdíl od nich je však o poznání mrštnější, jak se na sportovně laděný kompaktní hatchback sluší a patří.
Špičkový podvozek, pohon zadních kol, ideální rozložení hmotnosti (50:50) a vysoká torzní tuhost karoserie tvoří harmonický celek. BMW řady 1 se s radostí vrhá do zatáček a jeho chování jakoby popíralo fyzikální zákony. I při vysokých rychlostech je vůz skvěle ovladatelný a jeho chování velmi čitelné. Pocit jistoty a kontroly nad vozem je obdivuhodný. "Jednička" je v tomto ohledu na úrovni podstatně větších vozů, na rozdíl od nich je však o poznání mrštnější, jak se na sportovně laděný kompaktní hatchback sluší a patří.

Pozadu s kvalitou nezůstává ani velmi přesné řízení vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem. V městském provozu je ovládání vozu prací pro jeden prst, parkovací manévry usnadňuje i patřičně strmé řízení a velký rejd předních kol. Při vyšších rychlostech má servo naopak výrazně degresivní účinek a poskytuje řidiči kvalitní zpětnou vazbu.

Agilním jízdním vlastnostem skvěle sekundují brzdy. Čtveřice kotoučů nemá se zkrocením třináct set kilogramů těžkého vozu sebemenší problémy. Brzdová soustava reaguje rychle, razantně a nepolevuje ani při vysoké zátěži. Vůz je navíc standardně vybaven všemi myslitelnými podpůrnými systémy, které vládu nad vozem ještě umocňují.

Motor a spotřeba

Pod rozměrnou kapotou testovaného modelu byl ukryt slabší ze dvou dodávaných vznětových čtyřválců, dvoulitrový agregát s výkonem 122 koní a kroutícím momentem 280 Nm. Moderní pohonná jednotka sice v porovnání s konkurencí nepatří k nejvýkonnějším, má ale kultivovaný chod a hodně sympatický zvukový projev, poctivě je řešeno i její odhlučnění.

Subjektivně lze říci, že sytý zvuk pronikající do prostoru pro cestující má blíže k hrubějším benzínovým motorům než ke konvenčním dieselům. V rozsahu ekonomických otáček panuje v kabině cestujících velmi vysoká akustická pohoda, při jízdě s ručičkou v horním poli otáčkoměru je hladina hluku na solidní úrovni.

Vznětový čtyřválec propůjčuje malému BMW dobrou dynamiku. Sprint z klidu na stokilometrovou hranici je otázkou rovných deseti vteřin, maximální rychlost má hodnotu 201 km/h. Velmi kladně lze hodnotit i pružnost a plynulý zátah už od nízkých otáček.

Dvoulitrový vznětový agregát je výborně sladěn s šestistupňovou manuální převodovkou. Volba jednotlivých stupňů probíhá velmi hladce, páka se v kulise řazení pohybuje se vzorovou přesností.

Spotřeba paliva je u vozu tohoto ražení velmi odvislá od způsobu jízdy. V našem případě si BMW 118 D řeklo v průměru o 7,1 litrů nafty na sto kilometrů. Při sportovním stylu jízdy se spotřeba vyšplhala až na 8,3 litrů, v dálničním cyklu se vůz spokojil s necelými šesti litry nafty.

Cena

Základní cena BMW řady 1 je na českém trhu stanovena na 615 000 Kč (116i). Verze 118 D je k mání od 680 000 Kč. Testovaný vůz s bohatou příplatkovou výbavou měl cenovku 922 910 Kč.

Standardní výbava BMW řady 1 zahrnuje dvojici čelních airbagů, boční a hlavové airbagy pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS), systém řízení brzd v zatáčkách (CBC), protiprokluzový systém (DTC), stabilizační systém (DSC), variabilní posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, tónovaná skla, palubní počítač, systém tlačítkového startování, dvoustupňové brzdové světlomety, kola s pneumatikami RunFlat (umožňují jízdu i po defektu), tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, atd.

Testovaný vůz obsahoval oproti standardu navíc: automatickou dvouzónovou klimatizaci, xenonové světlomety, Hi-Fi systém s deseti reproduktory a autorádio Business s přehrávačem CD, kola z lehkých slitin o rozměru 16" elektricky ovládané skleněné střešní okno, ostřikovače světlometů, přední mlhové světlomety, sportovní kůží potažený multifunkční volant s tempomatem, elektrochromatická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s pamětí, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, dětskou sedačku ISOFIX, přední loketní opěrku, modulární vak na lyže, nárazníky v barvě karosérie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, držák nápojů, velurové koberečky a metalický lak Quartz Blue.

hodnocení

PLUSY
- přesné řízení a řazení
- přehledný a svěží interiér
- vynikající jízdní vlastnosti
- originální design karoserie
- cestovní komfort a akustická pohoda
-dobře přístupný a skladný zavazadlový prostor

MINUSY
- pořizovací cena
- vyšší průměrná spotřeba
- velikost zavazadlového prostoru
- horší přístup k zadní řadě sedadel
- omezený prostor pro nohy cestujících vzadu

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru a spotřeba
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

BMW 118d

Audi A3 Sportback 1,9 TDI Attraction
 
Alfa Romeo 1,9 JTD Distinctive
objem motoru (cm3) 1995 1896 1910
výkon (kW/k) 90/122 77/103 85/115
max.toč.
moment (Nm)
280 250 275
počet válců/ventilů 4/16 4/8 4/8
typ motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 201 187 191
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,0 11,7 9,9
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 7,7/
4,6/
5,6
6,6/
4,2/
5,1

7,8/
4,7/
5,8

objem kufruskl./neskl. zadní sedadla(l) 330/1150 370/1120 280/1030
rozměry d/š/v (mm) 4227/
1751/
1430
4286/
1765/
1421
4170/
1729/
1442
rozvor (mm) 2660 2578 2546
objem nádrže (l) 50 55 60
pneumatiky

195/55 R16

205/55 R15

195/60 R16

pohotovostní hm. (kg)

1310

1335

1290

kola z lehkých slitin/mlhovky ne/ne ne/ne ano/ano
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ne ano/ano
ABS/ESP/ASR ano/ano/ano ano/ne/ano

ano/ne/ano

tempomat ne ne ano
klimatizace/autorádio ne/ne ne/ano automatická/ano
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 680 000 671 600 684 000

Stodvacítky: BMW 120i a 120d

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.