Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turbomeister má slavný oranžový oblek, který obdivovalo Brno

aktualizováno 
BMW 2002 týmu Alpina se prosmýkne zatáčkou v Bosonohách a upaluje dál. Slavné oranžové speciály vídali na vlastní oči v sedmdesátých letech i diváci kolem starého brněnského okruhu, tehdy ho vodila taková esa jako Hans Stuck. Poklonou kultovnímu autu je koncept BMW 2002 Hommage.

BMW 2002 Hommage "Turbomeister" | foto: BMW

Ve strojích oblečených do typického oranžového laku týmu BMW Alpina závodili taky James Hunt, Jacky Ickx nebo Niki Lauda. Dnes už starý přírodní okruh v Brně připomíná jen pár zapomenutých míst a z BMW 2002 je ceněný veterán.

BMW 2002 starém brněnském okruhu
Hans Stuck na starém brněnském okruhu za volantem BMW Alpina 2002

Úspěšný závodní vůz má ale mnohem slavnější historickou úlohu: objevil pro evropské vozy turbo. Přeplňování je dnes díky překotnému vývoji v posledních letech téměř normou, v sedmdesátých letech ho konstruktéři aut teprve objevovali.

Fotogalerie

Koncept BMW 2002 Hommage se představil v první půlce roku v nebesky modrém lakování, nyní se převlékl do závodnického.

A právě v modelu BMW 2002 Turbo ročníku 1973 (pro pořádek: černobílé fotky ve fotogalerii jsou z roku 1971, to byla ještě verze bez přeplňování) se představilo první v Evropě sériově vyráběné auto s motorem osazeným turbodmychadlem. Jeho 1 035 kilogramů pohánělo 170 koní. Auto s pneumatikami na hony vzdálenými těm dnešním a bez elektronických andělů strážných vyžadovalo pevnou ruku zkušeného krotitele.

Reminiscence na původní „praturbo“ 2002 Hommage má pod kapotou techniku z BMW M2, tedy řadový třílitrový šestiválec s 370 koňmi, samozřejmě s turbem.

Stejně jako kdysi nechybí poťouchlost v podobě zrcadlově otočeného nápisu Turbo na přídi, to, aby se ostatní klidili z cesty, až jim vyplníte zpětné zrcátko.

Nápisy na konceptu jsou pak vtipnou připomínkou původního sponzora, výrobce známého bylinného likéru.

BMW 2002 Hommage
BMW 2002 Hommage


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Corolla se vrací. Nový kombík s velkým kufrem jede do Paříže

Toyota Corolla kombi

Ještě na jaře se to auto jmenovalo Auris, Toyota se ovšem nyní rozhodla, že důležitému modelu pro evropské trhy bude...

Nadvláda Tesly končí, Mercedes se pouští do elektromobility

Mercedes-Benz EQC

Elektrický Mercedes EQC je nové kladivo na Teslu. Má přes 400 koní a ujede údajně až 450 kilometrů. Prodávat se začne v...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz