Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turbomeister má slavný oranžový oblek, který obdivovalo Brno

aktualizováno 
BMW 2002 týmu Alpina se prosmýkne zatáčkou v Bosonohách a upaluje dál. Slavné oranžové speciály vídali na vlastní oči v sedmdesátých letech i diváci kolem starého brněnského okruhu, tehdy ho vodila taková esa jako Hans Stuck. Poklonou kultovnímu autu je koncept BMW 2002 Hommage.

BMW 2002 Hommage "Turbomeister" | foto: BMW

Ve strojích oblečených do typického oranžového laku týmu BMW Alpina závodili taky James Hunt, Jacky Ickx nebo Niki Lauda. Dnes už starý přírodní okruh v Brně připomíná jen pár zapomenutých míst a z BMW 2002 je ceněný veterán.

BMW 2002 starém brněnském okruhu
Hans Stuck na starém brněnském okruhu za volantem BMW Alpina 2002

Úspěšný závodní vůz má ale mnohem slavnější historickou úlohu: objevil pro evropské vozy turbo. Přeplňování je dnes díky překotnému vývoji v posledních letech téměř normou, v sedmdesátých letech ho konstruktéři aut teprve objevovali.

Fotogalerie

Koncept BMW 2002 Hommage se představil v první půlce roku v nebesky modrém lakování, nyní se převlékl do závodnického.

A právě v modelu BMW 2002 Turbo ročníku 1973 (pro pořádek: černobílé fotky ve fotogalerii jsou z roku 1971, to byla ještě verze bez přeplňování) se představilo první v Evropě sériově vyráběné auto s motorem osazeným turbodmychadlem. Jeho 1 035 kilogramů pohánělo 170 koní. Auto s pneumatikami na hony vzdálenými těm dnešním a bez elektronických andělů strážných vyžadovalo pevnou ruku zkušeného krotitele.

Reminiscence na původní „praturbo“ 2002 Hommage má pod kapotou techniku z BMW M2, tedy řadový třílitrový šestiválec s 370 koňmi, samozřejmě s turbem.

Stejně jako kdysi nechybí poťouchlost v podobě zrcadlově otočeného nápisu Turbo na přídi, to, aby se ostatní klidili z cesty, až jim vyplníte zpětné zrcátko.

Nápisy na konceptu jsou pak vtipnou připomínkou původního sponzora, výrobce známého bylinného likéru.

BMW 2002 Hommage
BMW 2002 Hommage



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Toyota Century

Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet...

Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

SsangYong Rexton

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong...

Maedismus je učení mistra tužky, který umí zhmotnit rychlost mazd

Studie Mazda Vision Coupe

Maeda je jméno, na které mazdisté přísahají. Šéfdesignér Ikuo Maeda je superstar hirošimské automobilky a právě on dal...

BMW Řada 5 520d 130 kW Edition...
BMW Řada 5 520d 130 kW Edition...

r.v. 2010, naj. 219 912 km, diesel
248 800 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.