Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turbomeister má slavný oranžový oblek, který obdivovalo Brno

aktualizováno 
BMW 2002 týmu Alpina se prosmýkne zatáčkou v Bosonohách a upaluje dál. Slavné oranžové speciály vídali na vlastní oči v sedmdesátých letech i diváci kolem starého brněnského okruhu, tehdy ho vodila taková esa jako Hans Stuck. Poklonou kultovnímu autu je koncept BMW 2002 Hommage.

BMW 2002 Hommage "Turbomeister" | foto: BMW

Ve strojích oblečených do typického oranžového laku týmu BMW Alpina závodili taky James Hunt, Jacky Ickx nebo Niki Lauda. Dnes už starý přírodní okruh v Brně připomíná jen pár zapomenutých míst a z BMW 2002 je ceněný veterán.

BMW 2002 starém brněnském okruhu
Hans Stuck na starém brněnském okruhu za volantem BMW Alpina 2002

Úspěšný závodní vůz má ale mnohem slavnější historickou úlohu: objevil pro evropské vozy turbo. Přeplňování je dnes díky překotnému vývoji v posledních letech téměř normou, v sedmdesátých letech ho konstruktéři aut teprve objevovali.

Fotogalerie

Koncept BMW 2002 Hommage se představil v první půlce roku v nebesky modrém lakování, nyní se převlékl do závodnického.

A právě v modelu BMW 2002 Turbo ročníku 1973 (pro pořádek: černobílé fotky ve fotogalerii jsou z roku 1971, to byla ještě verze bez přeplňování) se představilo první v Evropě sériově vyráběné auto s motorem osazeným turbodmychadlem. Jeho 1 035 kilogramů pohánělo 170 koní. Auto s pneumatikami na hony vzdálenými těm dnešním a bez elektronických andělů strážných vyžadovalo pevnou ruku zkušeného krotitele.

Reminiscence na původní „praturbo“ 2002 Hommage má pod kapotou techniku z BMW M2, tedy řadový třílitrový šestiválec s 370 koňmi, samozřejmě s turbem.

Stejně jako kdysi nechybí poťouchlost v podobě zrcadlově otočeného nápisu Turbo na přídi, to, aby se ostatní klidili z cesty, až jim vyplníte zpětné zrcátko.

Nápisy na konceptu jsou pak vtipnou připomínkou původního sponzora, výrobce známého bylinného likéru.

BMW 2002 Hommage
BMW 2002 Hommage




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

TVR Griffith
Autofotka týdne: Osmiválec s manuálem, to je trumf oživené britské ikony

Značka TVR vstala z mrtvých, po létech pokusů o vzkříšení a slibů se představuje nový sporťák Griffith. Je to kompletně nové auto, na jehož vývoji se podílel...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.