Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW 3: Velká naftová revoluce

aktualizováno 
Příchod trojkové řady E46 v roce 1998 rozžal další velkou naftovou revoluci. Mnichovští inženýři předložili světu hned dva moderní turbodiesely, které definitivně rozevřely prsty, skrz které se dosud na naftu díval. Jaké jsou dvě základní naftové motorizace v BMW řady 3? 318d Sedan a 320d Touring v testu.

Modely 320d a později 330d ukázaly cestu všem výrobcům, dbalým své cti; svět se dozvěděl, že závodit se dá i s naftou v nádrži, zvláště poté, co Brit Steve Soper vyhrál hned v roce 1998 s modelem 320d svou kategorii na dvacetičtyřhodinovce Le Mans.

Lety po německých dálnicích dvoustovkou za méně než deset litrů nafty na 100 km se řidičům brzy zalíbily a zejména typ 320d s moderním čtyřventilovým čtyřválcem vybaveným přímým vstřikováním paliva se stal obrovským hitem a tahounem prodejů BMW 3 na evropském kontinentu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Konkurence však nespala a tak již po dvou letech byl původní dvoulitr 1951 cm³ nahrazen zcela novým turbodieselem common-rail II 1995 cm³, jemuž spíš než 10 kW navíc prospěl nárůst kroutícího momentu o téměř 20 % a zejména jeho klidnější průběh.

Když se po roce výroby přidala ještě šestistupňová převodovka, Evropa se do tehdy rekordního vznětového dvoulitru doslova zamilovala a kupovala jej po statisících.

Stejný agregát se po několika mechanických úpravách nastěhoval i pod kapotu reedice osvědčeného hitu; nyní nabízí 120 kW a zejména 340 Nm, dostupných v širokém spektru otáček.

Ačkoliv některé nejnovější turbodiesely (VW, Renault) jsou v nevyhlášeném závodě o rekordní výkon v dvoulitrové třídě již o nějaký ten kilowatt dále, náročná a propracovaná konstrukce zajišťuje BMW nabízí více než konkurenceschopný mix pozitivních vlastností, zejména kultivovanosti a střídmosti. Mnichov se zkrátka na nemilosrdné závody s nebezpečným passatem TDI připravil dobře.

BMW 320d Touring a 318d Sedan

BMW 3 to sluší

Již umírněnější bangleovský design dává za pravdu těm, kteří jeho vizionářství věřili od samého počátku a nezavrhli na přelomu milénií šokující sedmičku jen proto, že byla tolik jiná.

V oblíbených a vyzkoušených formách se odehrávají daleko více elektrizující křivky než u minulé generace. Řešení detailů je odvázanější, přesto zjevně vyhovuje širokému spektru zákazníků a podle prvních prodejních statistik to vypadá, že nová trojka bude – jakkoliv se to nezdálo možné – ještě úspěšnější, než ta minulá.

Touring v tretrách

Zatímco tvary sedanu ctí tradice na první pohled, nové kombi se hodně odrodilo a nová záď je nyní výrazně emotivnější, než v časech předchůdce (E46). Zasloužila se o to především souhra klesající horní linie zadních bočních oken a nově tvarovaného zadního nárazníku, v neposlední řadě ovšem také nová, podstatně větší koncová světla. Už od prvního pohledu působí touring snad ještě dynamičtěji, než sedan.

BMW 320d Touring a 318d Sedan

Uvnitř

se v celé přední polovině nezměnilo nic; vzadu čeká více místa zejména na hlavu, ovšem také o něco méně komfortní tvar opěradla. Přímo hýčkána jsou zavazadla; ačkoliv jejich prostor opět rozhodně není rekordní – to ostatně dnes mezi tzv. prémiovými značkami už nikdo příliš neočekává – krychlové decimetry jsou využitelné do posledního.

Potěší řada chytrých řešení – od zvlášť výklopného zadního okna, jehož byl počátkem devadesátých let tehdejší pětkový Touring (E34) průkopníkem, přes roletku, samočinně výsuvnou při jeho vyklopení, až po vyjímatelný modul, obsahující svinutou roletku kufru i ochrannou síť.

Opravdoví fanoušci budou moci opět potrýznit svou kreditní kartu v bohatě zásobené prodejně originálních doplňků – mezi nejpopulárnější v minulosti patřil výsuvný stojan na čtyři jízdní kola, která se v mírně rozloženém stavu přesně vejdou dovnitř.

Jízda s kombi

se prakticky neliší od sedanu, ovšem při přímém porovnání lze zaznamenat některé malé odlišnosti. Po nastartování vyluzuje velký vnitřní prostor, fungující jako obří ozvučnice, znatelně více decibelů zejména v basové části spektra.

To je však vyváženo při jízdě vysokou rychlostí, kdy je aerodynamicky výhodnější skloňující se střecha obtékána vzduchem za méně výrazných zvukových efektů, než zlom s vystupující zádí u sedanu.

Kombi s přidaným kusem hmoty za zadní nápravou se nechává do zatáček – narozdíl od sedanu – maličko přemlouvat, ovšem pak se v táhlých obloucích setrvačnost těžší zádě postará o klidné a precizní vykroužení ideální stopy. Jen rychlé protizatáčky nejdou 1600 kg těžkému kombi tolik k duhu – kdo se rád prohání horskými vlásenkami, nechť raději volí limuzínu.

BMW 320d Touring a 318d Sedan

Dvoulitrový diesel

ukázal na pohled sporé, ovšem pořádně vytrénované svaly. I přes značný nárůst pohotovostní hmotnosti je nový Touring 320d stále dostatečně dynamickým vozidlem, kterému překvapivě nechybějí ani sportovní ambice.

Precizní dvoulitr není prakticky slyšet ani cítit – nežádoucí projevy se omezují na jemné chvění řadící páky při volnoběhu. Mohutný nárůst síly ve třetině otáčkoměru už díky obroušeným hranám nezalamuje krční páteř, přesto zůstává impozantní. I s plně naloženým vozem lze snadno předjíždět a doslova vylétávat kopce.

Bez větších protestů lze udržovat dvoustovku i do mírných stoupání, pozor je ovšem třeba dát při předjíždění. Vyhlazená křivka průběhu kroutícího momentu svádí k dojmu, že pod kapotou pracuje vysokootáčkový benzíňák, proto je zpočátku častým jevem nedobrovolná návštěva omezovače. I v pozdějších fázích je třeba pořád řadit, do trojky rozhodně není ostuda zvolit podařený šestistupňový automat, který si s dvoulitrovým dieselem rozumí víc než dobře.

Dvoulitrový diesel podruhé
Se zavedenou třistadvacítkou se v testu několik stovek společných kilometrů srovnávala také ekonomická novinka – základní model 318d. Ten používá mechanicky naprosto shodný motor jako 320d, ovšem odlišné naladění elektroniky ubralo 30 kW a 60 Nm.

Vrcholný kroutící moment je ovšem k mání v nižších otáčkách a vyznačuje se mimořádnou linearitou – proto se rozhodně nejedná o žádného chudého příbuzného, ale o doslova volbu z rozumu; zejména kvůli ušetřeným 52.500,- na prodejní ceně.

Ostatně jízdní výkony prakticky odpovídají původní 320d z roku 1998. Dalším plusem pro slabšího je nižší spotřeba – výrobce sice udává rozdíl pouhé desetiny litru na sto kilometrů, v praxi se ale odstup zvyšuje, zejména díky přirozeně klidnější jízdě, k níž charakteristiky 318d svádějí, až na cca půl litru na každých 100 km.

BMW 320d Touring a 318d SedanBMW 320d Touring a 318d Sedan

Jízda se slabším dieselem
je odlišná do překvapivé míry. Prvním vjemem je citelně nižší hlučnost jednotky ve středních otáčkách – tam kde 320d nabírá za citelného dunění kubíky vzduchu při prudkém nárůstu síly, dýchá přiškrcená 318d o poznání tišeji.

Odpadá také impozantní zatlačení do sedačky při dosažení 2000 otáček – vše se odehrává decentněji a ve větším klidu. Jízdní průměry jsou o dost nižší – při přímém porovnání pevné i pružné akcelerace má 320d navrch o velký kus a zejména na dálnici občas oněch 30 kW chybí citelně. Ovšem 318d svého řidiče po krátkém čase naučí vychutnávat si pomalejší a plynulou jízdu, okořeněnou vynikajícím podvozkem.

V 318d se zkrátka jezdí pomaleji, ale nikoliv z donucení; klidnější motor k tomu dovede řidiče nenásilně sám. Také proto se slabší verze motoru zdá jako lepší volba – cokoliv, co pomůže uklidnit agresivní české řidiče, se navýsost hodí. Jedinou slabinou zůstává, že verzi 318d nelze získat se samočinnou převodovkou, která by výkonnému turbodieselu slušela ještě více než silnějšímu dvoulitru.

Kterou karoserii
si vybrat, v tom máme jasno. I přes mírně vyšší hmotnost a menší ochotu k dovádění v zatáčkách nás více oslovil kombík, zejména kvůli mnohem větší praktičnosti a také vzhledu, který už nezaostává za sedanem, ba právě možná naopak.

Jako ideální volba se jeví verze 318d Touring za 894 400.  Na první pohled hodně, za špičkovou techniku, vynikající jízdní vlastnosti a nadstandardní bezpečnost se však u BMW bude nemálo platit vždycky.

A při dalším prodeji a neztratíte tolik – naftové kombi se značkou BMW patří mezi nejžádanější artikl mezi ojetinami.

KONKURENTI

Audi A4

Mercedes-Benz C

Alfa Romeo 159

Saab 9-3

Lexus IS

Cadillac BLS

Volvo S40/V50

BMW 3 v číslech

320d

318d

objem motoru (ccm)

1995

výkon (kW/k)

120/163

90/122

max. toč. moment (Nm)

340

280

počet válců/ventilů

4/4 common-rail

typ motoru

vznětový přeplňovaný

max. rychlost (km/h)

223

206

zrychlení 0-100 km/h (s)

8,6

10,6

spotřeba město/
mimo město/
kombinovaná
(l/100 km)

8,1/4,6/5,9

7,6/4,4/5,6

objem kufu sedan/kombi (l)

460/460-1385

rozměry délka/
šířka/výška (mm)

4520/1817/1418 (1421 - sedan)

rozvor (mm)

2760

objem nádrže (l)

61

pneumatiky

205/55 R16

pohotovostní hmotnost (kg)

1505 (touring)

1430 (sedan)

airbagy přední/
boční/hlavové

ano/ano/ano

abs/ stabilizační systém

ano/ano

tempomat/xenony/
parkovací asistent

7570/18760/12110

litá kola/mlhovky/
klimatizace

ne/6050/ano

cena sedan/
kombi (Kč)

899 500 / 959 600

847 000 / 894 400

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.