Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW 530 xDrive: rychlíková silniční lokomotiva

aktualizováno 
Jak byste popsali krásu dejme tomu takové Audrey Hepburnové? Nebo, pro ty mladší, třeba Nicole Kidmanové? Slova by asi nebyla dost výstižná: kdo žádnou z těchto étericky něžných hereček nikdy neviděl, těžko si jejich půvab dokáže představit. A podobné to je s popisem jízdních dojmů kombíkového BMW řady 5 ve verzi s pohonem všech kol.

BMW řady 5 Touring | foto: BMW

Bez přehánění: když je něco téměř dokonalé, opravdu těžce se to popisuje. Vždy navíc existuje velké riziko, že část čtenářů nepochopí, že chvála recenzenta pramení z objektivních kvalit testovaného vozu, nikoli z jeho osobního zaujetí právě pro tuto značku.

Říkám na rovinu: nikdy jsem neměl slabost pro vozy BMW, ani jsem žádný nevlastnil. A přesto - když jsem nějaký testoval, nadchl mě svými jízdními vlastnostmi a vyvážeností, jež u mnohé konkurence postrádám.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů BMW Řady 5 www.automodul.cz

Totéž platí u BMW 530 xD, na níž stěží najdu vadu, až na dvě: tou objektivní je cena, jež vůz vyřazuje z hledáčku běžného motoristy; tou subjektivní pak pocit, že řídit tenhle bezmála pětimetrový vůz není tak zábavné, jako jeho menší kolegy.

Pro manažera a zároveň otce rodiny, který chce od své limuzíny reprezentativní vzhled i perfektní bezpečnost a jízdní vlastnosti, je kombíková čtyřkolka splněným snem. Jestliže ovšem čeká od svezení radostné vzrušení, má smůlu.

Řídit velkého bavoráka je jako být strojvůdcem na lokomotivě - řízení je naprosto přesné, reakce auta jsou přísně neutrální a čítankově předvídatelné - ale chybí jim hravost, jakou mají jedničkové i trojkové modely mnichovské značky.

Auto prostě jede za všech okolností jako po kolejích, ze zvolené stopy neuhne ani při razantním průjezdu zatáčkou serpentiny - čtyřkolka eliminuje jakékoli náznaky zábavného přetáčivého chování, jimiž jsou proslulá klasická BMW s motorem vpředu a s náhonem na zadní kola.

Čtyřkolka je dlouho neutrální, pak nastupuje mírná nedotáčivost. Její vinou si také nedopřejete efektní protočení zadních kol při rozjezdu, také akcelerace z 0 na 100 km je o něco pomalejší než u dvoukolky. Je-li to ovšem daň za stabilitu a bezpečí, komu by to vadilo? Nutno ještě dodat, že podvozek umí i přes efektně velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami skvěle utlumit výtluky českých (ne)cest, což jsme velmi ocenili.

A ta cena? Pravda, nám běžným smrtelníkům se pravděpodobně nikdy nepoštěstí mít volného 1,5 milionu k tomu, abychom jej mohli utratit za auto; ale mezi stejně vybavenými prémiovými konkurenty je částka 1,44 milionu korun za základní výbavu (ovšem velmi obsáhlou) běžná.

Třeba kombíkový Mercedes E 4Matic s turbodieselem 3,2 litru a pětistupňovým automatem aktuálně vyjde na 1 479 000 Kč, Volvo XC 70 v plné výbavě se čtyřkolkou vyjde na 1 415 000 korun. Kdo na bavoráka má a chtěl by jej, měl by asi chvíli počkat a zjistit, jak mohutné bude právě probíhající posilování české koruny - importér totiž kvůli propadu kurzu právě o něco zdražil. Ještě nedávno stál stejný vůz přesně 1 322 500 Kč, tedy o 122 tisíc korun méně.

Náš zapůjčený bavorák vypadal opravdu pěkně, až na trochu trapnou "náklaďáckou" mřížku, která z kombíku dělala náklaďák M1. Ještě poslanci tuhle úchylku už zrušili. Naštěstí právě v našem exempláři mřížka nerachotila jako u dříve testované X5. To dojem z luxusního auta pořádně otráví...

Když už jsme v kufru, za jeho (elektricky ovládanými) pátými dveřmi se skrývá 500 litrů pro náklad a navíc druhé nízké patro pod podlážkou s praktickými přihrádkami na drobnosti.

Co uvnitř? V interiéru jsou použity jen špičkové materiály, i jejich slícování je bezchybné. Ať už má ovšem kdokoli jakýkoli názor na dvojité "zastřešení" budíků nebo vzhled tříramenného volantu, nemluvě o informačním systému iDrive, ovládaným otočným ovladačem vedle "joysticku" automatické převodovky, jedno je jisté: po usednutí do skvělé příplatkové sedačky přestane o estetice přemýšlet. Ergonomie je totiž dokonalá, volant skvěle padne do ruky a s multimediálním systémem iDrive jsem si rozuměl asi o tři sta procent lépe než s konkurenčním MMI od Audi.

S autem jsem během týdenního testu najel 2 100 kilometrů, vesměs na německých dálnicích. Na ně je tenhle polykač kilometrů ideální. Rychlosti přes 200 kilometrů zvládá bravurně: maximálka je podle výrobce 245 km/h, a nemám důvod mu nevěřit, byť jsem jel maximálně 227 km/hodinu; více provoz nedovolil. Už zmíněný pocit stability a jízdy po kolejích je v takové rychlosti k nezaplacení.

Třílitrový šestiválcový turbodiesel ke kombíkové pětce vysloveně sedne: jede s ní jak utržený vagon a není vůbec nenasytný. Je pravda, že díky klasickému dieselovému klapotu - slyšitelnému hlavně po studeném startu - si nafťák s benziňákem nespletete, zato u benzinky budete mnohem spokojenější.

I při vysoké průměrné rychlosti 136 kilometrů v hodině ukázal palubní počítač 8,2 litru nafty na 100 kilometrů, což je velmi dobrá hodnota. Na druhou stranu, velký objem agregátu znamená, že ani v nižších rychlostech se o moc níž nedostanete - můj rekord byl 7,5 litru. Ale na to se v této cenové kategorii zas tak nehraje.

Nač se naopak hraje velmi, je ticho v kabině při rychlé jízdě. A tady zaslouží BMW absolutorium: hlukoměr ukázal na testovacím úseku při rychlosti 140 km v hodině 66,5 decibelu - a to je zatím druhá nejlepší hodnota v historii našich měření, těsně za Lexusem GS 450, ovšem benzinovým. Ještě při dvoustovce na tachometru je v bavoráku větší klid než třeba v Renaultu Mégane předchozí generace při stočtyřicítce (73,1 decibelu).

Jistě na to má vliv, že třílitrový motor není nutné nijak vytáčet: při 140 na tachometru točí 2 050 otáček, při 160 pouhých 2 400. Největší zátah impozantního 500 newtonmetrového krouťáku ostatně přichází ještě před hranicí dvou tisíc otáček; pak motor bez nějakého turbokopance plynule táhne až k hranici čtyř tisíc, za níž už vadne. Po výkonové stránce zkrátka není motoru co vytknout, stejně jako spřažení s přesně řadicí šestistupňovým automatem, jenž nezaváhá v nízkých ani ve vysokých rychlostech.

Co zbývá ještě pochválit? Třeba vestavěný navigační systém s takzvanou dynamickou navigací, která na rozdíl od jiných značek komunikuje česky - a také se nemusí nijak aktivovat ani nastavovat. Funguje prostě automaticky, tak jak by to mělo být.

Mně málem zachránila před dlouhým stáním v mnohakilometrové koloně u Sinsheimu, když mě zničehonic začala vyzývat k okamžitému sjetí z dálnice. Já jí ale nevěřil, po zkušenostech s jinými navigacemi, které mě občas zbytečně vedly po čertech ďáblech. Měl jsem, ta kolona tam opravdu byla...

BMW 530 xD v číslech
motor šestiválcový turbodiesel 2 993 ccm
max. výkon 173 kW/4000 ot.
max. točivý moment 500 Nm/1750 ot.
zrychlení 0-100 km/h 6,9 s
max. rychlost 245 km/h
převodovka šestistupňová automatická
kombinovaná spotřeba 8,2 (naměřená v testu) l/100 km
užitečná hmotnost 600 kg
rozměry 4 843 x 2 030 (se zrcátky) x 1 491 x 2 886 mm
(d x š x v x rozvor)
základní cena 1 440 500 Kč



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Najdete na iDNES.cz