Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW 635 CSi Hartge: československá autolegenda je v Lánech

  13:00aktualizováno  13:00
Muzeum sportovních vozů v Lánech rozšířilo svou kolekci exponátů o automobil, jenž lze označit za nový klenot rozsáhlé sbírky. Jde o BMW 635 CSi Hartge, s nímž v roce 1983 na evropských tratích zářili legendární závodníci Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Vůz v bílo-modré kombinaci s výjimečně rychlými Čechoslováky byl před pětadvaceti lety postrachem továrních týmů s jezdci formule 1 a dalšími jezdeckými esy.

BMW 635 CSi Hartge | foto: Muzeum sportovních vozů Lány

Jen nedostatek zkušeností a tučného rozpočtu zapříčinil, že se dvojice libereckých jezdců neprosadila v roce 1983 ještě více než dvěma výsledky na stupních vítězů v ME cestovních automobilů. Výkony za volantem bavorského automobilu tehdejší skupiny A přesto nastartovaly kariéry obou pilotů v dalších letech.

BMW 635 CSi Hartge

O Zdeňka Vojtěcha se na pomezí let 1983/84 přetahovali Tom Walkinshaw se svým týmem Jaguar TWR a šéfové tovární stáje BMW. Břetislav Enge zůstal mezi nejrychlejšími piloty soukromých vozů BMW, přičemž v roce 1986 se stal oficiálním pilotem bavorské značky v týmu Linder. Za střídače tehdy míval také tenkrát aktuálního jezdce F1 Christiana Dannera.

Rychlí exoti
"Hned bych se projel. Jde to nastartovat?" zněla první slova Tomáše Engeho, jen co se do lánského muzea přijel na bavorskou automobilovou perlu podívat. Jakmile dorazili jeho otec Břetislav a syn Zdeňka Vojtěcha Štěpán, rozjelo se dlouhé a pestré povídání.

BMW 635 CSi Hartge

Motor - Schrick BMW, 6 válců v řadě
- objem 3475 ccm
- rozvod 1xOHC
- 2 ventily na válec
- výkon 308 koní
Převodovka - pětistupňová Getrag s řazení H
Hmotnost - 1 185 kg
Pneumatiky - Pirelli

Plné vzpomínek táty Engeho a postřehů obou pokračovatelů liberecké závodnické líhně. Jejich rozhovor glosoval autor funkční repliky Luboš Matoušek, dlouholetý technik společnosti Charouz Racing System a pak i tehdejší týmový manažer Václav Bervid.

"Byli jsme za exoty, ovšem pekelně rychlé exoty z Československa," vzpomíná Václav Bervid. "Do roku 1981 sice Zdenda se Slávkem a dalšími piloty jezdili Evropu s legendární Škodou 130 RS, ale mít BMW nejsilnější divize, to bylo do té doby něco nepředstavitelného. Jenže všechny ty hvězdy včetně jezdců F1 nás přehlížely jen do chvíle, než uviděly časy našich kluků."

BMW 635 CSi Hartge

Československé BMW tenkrát úspěšně bojovalo s jezdci jako byli Hans-Joachim Stuck, Tom Walkinshaw, Manfred Winkelhock, Johnny Cecotto, Dieter Quester, Helmut Kelleners, Hans Heyer či Jonathan Palmer.

Zatímco renomované stáje, většinou s tovární účastí značek, třeba Schnitzer, Jaguar a Austin Rover TWR, Juma, Eggenberger, byly profesionálními sestavami s perfektním zázemím i rozpočtem, Čechoslováci vše poznávali doslova za pochodu.

BMW 635 CSi Hartge

Jejich přebudovaný autobus Karosa ŠL sloužil pro transport závoďáku stejně jako kuchyně a ložnice. "Neměli jsme peníze na preventivní výměny důležitých dílů. Na to jsme dopláceli nejvíc," vypráví Bervid. "Navíc jsme nikdy přesně nevěděli, jestli nás Svazarm pustí na příští závody, to také hrálo svou roli."

Dřina za volantem
"Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,"  řekl v lánském muzeu Břetislav Enge. Z domova přivezl kromě kroniky plné fotografií i svou tehdejší kombinézu a nejcennější trofej – pohár za druhé místo z italského Mugella. Tyto dvě relikvie českého motorsportu obratem věnoval muzeu.

"Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru," líčí Enge starší. "Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…"

BMW 635 CSi Hartge

Štěpánovi Vojtěchovi i Tomáši Engemu bylo v roce 1983 šest let. Tátové od jara do podzimu závodili napříč Evropou, pouze jedinkrát za sezonu, v červnovém Brně, jim mohli být nablízku. Tenkrát se ale stáj Václava Bervida výjimečně představila i na trati Havířov-Šenov. "Na Brno 1983 žádnou vzpomínku nemám, ale dodnes si vybavuji, že jsem se v Havířově nemohl v tlačenici dostat k tátovi," vypráví Štěpán Vojtěch.

"A taky mám v paměti nějakou zkušební jízdu na letišti. Byli jsme vzadu v autě s bráchou Tomášem a dalším Tomem, malým Engem. Drželi jsme se ochranného rámu a koukali, jak táta kmitá s volantem," poznamenává Štěpán Vojtěch.

Při vzpomínce se směje stejně jako jeho kamarád Tomáš Enge, který prohodí: "Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil."

Motor vznikal v kočárkárně
Vůz v lánském muzeu je k nerozeznání od originálu. Luboš Matoušek jej dával dohromady bezmála dva roky.

"Nasbíral jsem obrovské množství materiálů. Fotek stejně jako technických údajů, originální homologaci FIA a tak dále," říká pražský technik. Práci dokončil v roce, kdy je to pětadvacet let od zmíněné sezony, a navíc letos vzpomeneme desáté výročí Zdeňkovy tragické smrti. "Snad by se auto líbilo i Zdeňkovi," dodává Matoušek.

BMW 635 CSi Hartge

Nebýt osudové srážky s tramvají doma v Liberci v listopadu 1998, zajisté by dnes Zdeněk Vojtěch s jiskrou sobě vlastní vyprávěl, jaké že to závodění s BMW 635 CSi Hartge bylo. Oba byli s Břetislavem Engem velmi rychlí, ale zatímco "Slávek" byl spíše spolehlivým mužem v ústraní, "Zdenda" byl opakem – showmanem, jenž byl všude vidět.

"Bylo to v podstatě jako sen," vyprávěl držitel tří Zlatých volantů o roce 1983. "Všichni ti Stuckové, Questerové, Winkelhockové nechápali, co se to děje, že nějací Čechoslováci, kteří na závody přijeli s předělaným autobusem, jsou rychlejší než oni. Rok předtím jsem s Rakušanem Jo Gartnerem vyhrál závod ME v Zeltwegu, to Slávek nemohl kvůli popáleninám z Brna. Je to nejlepší výsledek historie, ale sezona 1983 byla pro nás ještě významnější."

Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj tehdy začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek.

BMW 635 CSi Hartge

Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Však jeho "kit" dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. "A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan," dodává Václav Bervid.

Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých bitev.

V rozhovoru pro renomovaný německý magazín Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. "To pro nás bylo velké vyznamenání," dodal Václav Bervid.

Muzeum sportovních vozů Lány
Pozoruhodný vůz stejně jako desítky dalších exponátů včetně originálu Dallara Chevrolet Tomáše Engeho z Indy Racing League 2005, replik monopostů F1 Prost a Jordan či soutěžáckých speciálů Lancia Stratos nebo Audi Quattro jsou v k vidění od října do března vždy ve středu a v sobotu od 10 do 16 hodin a od dubna do září denně od 10 do 17 hodin (více ZDE). Vstupné je 50 korun.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.