Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW 635 CSi Hartge: československá autolegenda je v Lánech

  13:00
Muzeum sportovních vozů v Lánech rozšířilo svou kolekci exponátů o automobil, jenž lze označit za nový klenot rozsáhlé sbírky. Jde o BMW 635 CSi Hartge, s nímž v roce 1983 na evropských tratích zářili legendární závodníci Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Vůz v bílo-modré kombinaci s výjimečně rychlými Čechoslováky byl před pětadvaceti lety postrachem továrních týmů s jezdci formule 1 a dalšími jezdeckými esy.

BMW 635 CSi Hartge | foto: Muzeum sportovních vozů Lány

Jen nedostatek zkušeností a tučného rozpočtu zapříčinil, že se dvojice libereckých jezdců neprosadila v roce 1983 ještě více než dvěma výsledky na stupních vítězů v ME cestovních automobilů. Výkony za volantem bavorského automobilu tehdejší skupiny A přesto nastartovaly kariéry obou pilotů v dalších letech.

BMW 635 CSi Hartge

O Zdeňka Vojtěcha se na pomezí let 1983/84 přetahovali Tom Walkinshaw se svým týmem Jaguar TWR a šéfové tovární stáje BMW. Břetislav Enge zůstal mezi nejrychlejšími piloty soukromých vozů BMW, přičemž v roce 1986 se stal oficiálním pilotem bavorské značky v týmu Linder. Za střídače tehdy míval také tenkrát aktuálního jezdce F1 Christiana Dannera.

Rychlí exoti
"Hned bych se projel. Jde to nastartovat?" zněla první slova Tomáše Engeho, jen co se do lánského muzea přijel na bavorskou automobilovou perlu podívat. Jakmile dorazili jeho otec Břetislav a syn Zdeňka Vojtěcha Štěpán, rozjelo se dlouhé a pestré povídání.

BMW 635 CSi Hartge

Motor - Schrick BMW, 6 válců v řadě
- objem 3475 ccm
- rozvod 1xOHC
- 2 ventily na válec
- výkon 308 koní
Převodovka - pětistupňová Getrag s řazení H
Hmotnost - 1 185 kg
Pneumatiky - Pirelli

Plné vzpomínek táty Engeho a postřehů obou pokračovatelů liberecké závodnické líhně. Jejich rozhovor glosoval autor funkční repliky Luboš Matoušek, dlouholetý technik společnosti Charouz Racing System a pak i tehdejší týmový manažer Václav Bervid.

"Byli jsme za exoty, ovšem pekelně rychlé exoty z Československa," vzpomíná Václav Bervid. "Do roku 1981 sice Zdenda se Slávkem a dalšími piloty jezdili Evropu s legendární Škodou 130 RS, ale mít BMW nejsilnější divize, to bylo do té doby něco nepředstavitelného. Jenže všechny ty hvězdy včetně jezdců F1 nás přehlížely jen do chvíle, než uviděly časy našich kluků."

BMW 635 CSi Hartge

Československé BMW tenkrát úspěšně bojovalo s jezdci jako byli Hans-Joachim Stuck, Tom Walkinshaw, Manfred Winkelhock, Johnny Cecotto, Dieter Quester, Helmut Kelleners, Hans Heyer či Jonathan Palmer.

Zatímco renomované stáje, většinou s tovární účastí značek, třeba Schnitzer, Jaguar a Austin Rover TWR, Juma, Eggenberger, byly profesionálními sestavami s perfektním zázemím i rozpočtem, Čechoslováci vše poznávali doslova za pochodu.

BMW 635 CSi Hartge

Jejich přebudovaný autobus Karosa ŠL sloužil pro transport závoďáku stejně jako kuchyně a ložnice. "Neměli jsme peníze na preventivní výměny důležitých dílů. Na to jsme dopláceli nejvíc," vypráví Bervid. "Navíc jsme nikdy přesně nevěděli, jestli nás Svazarm pustí na příští závody, to také hrálo svou roli."

Dřina za volantem
"Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,"  řekl v lánském muzeu Břetislav Enge. Z domova přivezl kromě kroniky plné fotografií i svou tehdejší kombinézu a nejcennější trofej – pohár za druhé místo z italského Mugella. Tyto dvě relikvie českého motorsportu obratem věnoval muzeu.

"Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru," líčí Enge starší. "Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…"

BMW 635 CSi Hartge

Štěpánovi Vojtěchovi i Tomáši Engemu bylo v roce 1983 šest let. Tátové od jara do podzimu závodili napříč Evropou, pouze jedinkrát za sezonu, v červnovém Brně, jim mohli být nablízku. Tenkrát se ale stáj Václava Bervida výjimečně představila i na trati Havířov-Šenov. "Na Brno 1983 žádnou vzpomínku nemám, ale dodnes si vybavuji, že jsem se v Havířově nemohl v tlačenici dostat k tátovi," vypráví Štěpán Vojtěch.

"A taky mám v paměti nějakou zkušební jízdu na letišti. Byli jsme vzadu v autě s bráchou Tomášem a dalším Tomem, malým Engem. Drželi jsme se ochranného rámu a koukali, jak táta kmitá s volantem," poznamenává Štěpán Vojtěch.

Při vzpomínce se směje stejně jako jeho kamarád Tomáš Enge, který prohodí: "Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil."

Motor vznikal v kočárkárně
Vůz v lánském muzeu je k nerozeznání od originálu. Luboš Matoušek jej dával dohromady bezmála dva roky.

"Nasbíral jsem obrovské množství materiálů. Fotek stejně jako technických údajů, originální homologaci FIA a tak dále," říká pražský technik. Práci dokončil v roce, kdy je to pětadvacet let od zmíněné sezony, a navíc letos vzpomeneme desáté výročí Zdeňkovy tragické smrti. "Snad by se auto líbilo i Zdeňkovi," dodává Matoušek.

BMW 635 CSi Hartge

Nebýt osudové srážky s tramvají doma v Liberci v listopadu 1998, zajisté by dnes Zdeněk Vojtěch s jiskrou sobě vlastní vyprávěl, jaké že to závodění s BMW 635 CSi Hartge bylo. Oba byli s Břetislavem Engem velmi rychlí, ale zatímco "Slávek" byl spíše spolehlivým mužem v ústraní, "Zdenda" byl opakem – showmanem, jenž byl všude vidět.

"Bylo to v podstatě jako sen," vyprávěl držitel tří Zlatých volantů o roce 1983. "Všichni ti Stuckové, Questerové, Winkelhockové nechápali, co se to děje, že nějací Čechoslováci, kteří na závody přijeli s předělaným autobusem, jsou rychlejší než oni. Rok předtím jsem s Rakušanem Jo Gartnerem vyhrál závod ME v Zeltwegu, to Slávek nemohl kvůli popáleninám z Brna. Je to nejlepší výsledek historie, ale sezona 1983 byla pro nás ještě významnější."

Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj tehdy začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek.

BMW 635 CSi Hartge

Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Však jeho "kit" dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. "A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan," dodává Václav Bervid.

Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých bitev.

V rozhovoru pro renomovaný německý magazín Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. "To pro nás bylo velké vyznamenání," dodal Václav Bervid.

Muzeum sportovních vozů Lány
Pozoruhodný vůz stejně jako desítky dalších exponátů včetně originálu Dallara Chevrolet Tomáše Engeho z Indy Racing League 2005, replik monopostů F1 Prost a Jordan či soutěžáckých speciálů Lancia Stratos nebo Audi Quattro jsou v k vidění od října do března vždy ve středu a v sobotu od 10 do 16 hodin a od dubna do září denně od 10 do 17 hodin (více ZDE). Vstupné je 50 korun.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...