Technika připravovaného BMW 7

Technika připravovaného BMW 7 | foto: BMW

BMW pouští informace o nové řadě 7: vystoupíte a auto samo zaparkuje

  • 35
Nová generace BMW řady 7 má těsně před premiérou, tak se mnichovská automobilka chlubí prvními informacemi. Krom snímků zamaskovaného vozu zveřejnila množství technických detailů. Že bude sedmička technickou špičkou, nikoho nepřekvapí, i tak ovšem některé inovace budí údiv.

Sedmičkovým BMW chce tradiční výrobce prémiových automobilů ukázat, jak moc se vyplatila investice do revolučních modelů řady „i“ (test BMW i8 zde). Právě po jejich boku bude nové BMW 7 nositelem pokroku, kombinace špičkových technických prvků tu bude zatím největší z jakýchkoli sériových automobilů. Cílem je udělat z BMW 7 nejlepší vůz ve své třídě, který přitom techniku nebude dávat zbytečně na odiv.

Nové BMW 7 by se mělo světu představit již toto léto, světová premiéra je naplánovaná na podzimní autosalon do Frankfurtu.

V Mnichově jsou na svou novinku náležitě hrdí. Základem je například snížení hmotnosti až o 130 kilogramů, což by mělo novou sedmičku dostat mezi nejlehčí modely segmentu. Dosluhující sedmička je zhruba o 60 kilogramů lehčí než odpovídající Audi A8 (které se ovšem také chystá v nové generaci), ale také asi o 100 kilogramů těžší než rekordman třídy, Jaguar XJ.

Nové sedmičkové BMW dostane standardně vzduchové odpružení a bude umět parkovat úplně samo. A to tak, že řidič vystoupí a auto samo zajede do garáže.

Uhlíková vlákna v čele pokroku

Jednou z největších technických novinek sedmičkového BMW bude využití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny v konstrukci automobilu. Materiál CFRP, který zažil svou premiéru u vozů i3 a i8, se tak dostane do dalšího modelu. Sedmička by měla být ukázkou toho, že s CFRP má BMW opravdu velké plány. Z materiálu s uhlíkovými vlákny je postavena velká část struktury karoserie. CFRP je tu kombinován s vysokopevnostní ocelí i dalšími materiály. Ocel a CFRP například kombinují sloupky karoserie. Hybridní konstrukce karoserie má přinést výrazně vyšší tuhost, lepší ochranu posádky a to vše při hodně snížené hmotnosti.

Použití hliníku nebo plastů na dalších částech karoserie i šasi najednou zní trochu jako obyčejný postup, ale i tyto materiály pomáhají spolu s novými pojivy snížit hmotnost vozu až o 130 kilogramů oproti stávající generaci. K odlehčení ovšem došlo i v dalších oblastech, například masa neodpružených hmot se snížila o 15 %, což znamená kompletně přepracované odpružení, brzdy nebo i samotná kola. BMW přitom nezapomíná na výborné odhlučnění kabiny, i tady ovšem pomohla práce s materiály, díly jsou často konstruovány s ohledem na to, aby hluk co nejméně přenášely nebo generovaly.

Komfort i zábava za volantem

Nová sedmička se bude moci pochlubit rozdělením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50. To by mělo přinést snadnou ovladatelnost vozu, BMW opět bude chtít nabídnout ty nejlepší jízdní zážitky v dané třídě. A to třeba i díky vylepšení u systémů Dynamic Drive nebo nově zlepšeného aktivního řízení. To bude k dispozici za příplatek, lepší odezvu od kol by řidiči mělo zprostředkovat hřebenové řízení namísto doposud používaného řešení s planetovým soukolím.

Noční můra řidičů

Parkování je největší problém pro řidiče napříč Evropou. Nejhorší jsou Italové, ukázal průzkum

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Vozy s pohonem všech kol xDrive navíc dostanou i aktivní řízení zadní nápravy, takže jejich stabilita i ochota vrhat se do zatáček by měla být zase o něco lepší. Systém Dynamic Drive by zase měl díky elektromechanicky řízeným stabilizátorům snížit náklony vozu v zatáčkách. Krom ovladatelnosti by se tak měl vylepšit i jízdní komfort.

O lepší komfort by se mělo postarat také standardně montované vzduchové odpružení s funkci automatického udržování světlé výšky. Díky tomu, že vzduch bude dodáván ke každému kolu zvlášť, bude systém umět vyrovnávat i nerovnoměrné zatížení auta. Podvozek také půjde pro pomalou jízdu zvýšit až o 20 mm, naopak při rychlé jízdě ve sportovním módu může o 10 mm poklesnout.

Chování podvozku auta půjde detailně nastavovat díky standardnímu systému Driving Experience Control. Ten bude krom přednastavených režimů umět i reagovat na aktuální situaci díky novému adaptivnímu módu.

Kouzla nejen přes obrazovku

Systémy vozu se budou ovládat opět skrze o něco vylepšený systém iDrive s novým velkým dotykovým displejem. Krom tradičního ovladače půjde některé funkce auta ovládat i jednoduchými gesty a také dotykem na displeji. Pomocí gest, která bude snímat nový 3D senzor před středovou konzolou, půjde například ovládat hlasitost audiosystému, přijmout nebo odmítnout hovor a podobně. Uživatelé si také budou moci nastavit gesta, která budou spouštět vybrané aplikace, například navigaci.

Jednou z velkých specialit nového BMW 7 bude schopnost automatického parkování a to zcela bez přičinění řidiče. Vůz prostě bude umět vyjet nebo zajet do parkovacího místa úplně sám, řidič vlastně ani nebude muset být uvnitř. Stejně tak auto zaparkuje třeba do garáže u domu. Jediným omezením pro tyto automatické samostatné manévry bude ujetá vzdálenost. Ta nesmí přesáhnout 1,5 násobek délky auta, tedy odhadem něco přes 7,5 metru.

Nové BMW bude mít klasickou sestavu jízdních asistentů, nově nabídne třeba varování před možností kolize zezadu. Chybět nebude asistent udržování v jízdním pruhu či adaptivní tempomat se schopností automaticky „poskakovat“. Zdá se, že cesta k autům bez řidiče je volná.