Na světě je méně parfumérů než astronautů. BMW si jednoho z nich najalo pro sebe, aby pro novou sedmičku vytvořil kolekci vůní, které se speciálním systémem šíří interiérem. Annabelle Kanzow-Coffinet tak míchá parfémy jen pro ni. A to je jen jedna z fajnovostí, kterou si BMW pro novou sedmičku vymyslelo.
Nejmodernější auto dneška
Nové BMW řady 7 (interní označení automobilky je G11) přijíždí rok a půl po nové generaci Mercedesu třídy S, který je hlavním konkurentem. Tato dvě auta prezidentů a byznysmenů se přetahují o pozici posla budoucnosti. Jako vrcholové modely představují techniku, která se do plebejských aut dostane za deset let. Sedmička je tedy teď vrcholem. Ukazuje, že auta bude možné ovládat na dálku: zmáčknete tlačítko na dálkovém ovladači (sedma má příplatkový klíček s dotykovým displejem umožňující nastavení některých funkcí) a auto vyjede z parkovacího místa. Nebo ovládáte multimediální systém gesty, třeba jen tak mávnete rukou a odmítnete telefonní hovor.
Bonvivánský osmiválec má i přes přeplňování a ředění přímých dojmů osmistupňovým automatem stále šťávu a sílu uragánu. Verze 750Li bude úspěšná hlavně v Rusku nebo Číně, čeští zákazníci jsou přece jen více při zdi a půjdou po dieselovém šestiválci.
Ale limuzína s prodlouženým rozvorem a benzinovým vidlicovým osmiválcem spojeným s osmistupňovým automatem prostě má šťávu. Na stovce je za necelé čtyři a půl sekundy, a když se zadní běhy opřou do asfaltu, na dálnici mu v dynamickém zrychlení stačí máloco. Motor snad nedostanete do úzkých, jen těžko budete hledat situaci, ve které mu nebude stačit výkon. A to měří přes pět a čtvrt metru a váží skoro dvě tuny. Ručku rychloměru zabrzdí v rozletu elektronický omezovač rychlosti na 259 kilometrech v hodině.
Komfort a ticho
Dokáže tak být autem, které si užije vážený pasažér na pravém zadním sedadle i jeho šofér. Ten má za volantem pocit, jako by řídil auto o velikost menší. Auto hezky padne do ruky, ale stále dokáže přenést dost informací ke smyslům řidiče. Ten vzadu si zase užívá obrovitý prostor a komfort, jako by letěl byznys-jetem. Dvoustovkou letí sedmička levým pruhem německé dálnice v absolutním klidu a tichu. Odhlučnění kabiny je excelentní.
Podvozkářům se podařil excelentní výkon. Ani při extrémních rychlostech auto neztrácí stabilitu a jistotu. Řidič stále cítí, že je auto pevně přisáté k silnici (v takových rychlostech mívají i velká těžká auta sklony se „vznášet“), a předek působí, jako by byl odpružen tvrději, aby měl šofér jasnější kontakt s autem. To vzadu je to pohoupání, roletu na silnici, kterou vnímá řidič, pasažér necítí. Sedí nečekaně vysoko v polohovatelném trůnu, hraje si pomocí tabletu na dálku s obří obrazovkou nebo zmáčkne tlačítko, odsune tak přední sedadlo, natáhne se na vyklopenou podnožku a zaboří hlavu do měkkého polštářku uchyceného na opěrce. Loketní opěrka mezi zadními místy je vyhřívaná, sedadlo ventilované.
BMW řady 7 v číslech
BMW 730d:
BMW 750Li xDrive:
|
Karbonová dieta
Že 750Li stojí čtyři miliony a normou je šestnáct litrů spotřeby, je tomu, kdo takové auto má, asi hluboce jedno. Ale zákazníci v Česku podle očekávání většinou sáhnou po pragmatičtějším naftovém, o čtrnáct centimetrů kratším základním provedení (i tak má rozvor přes tři metry), které dokáže jezdit za méně než polovinu (nejméně jsme na palubním počítači viděli hodnotu průměrné spotřeby 4,7 litru, reálná je kolem osmi).
Základní kratší verze působí obratněji. Opřít se o zadní kola a dravě vykroužit oblouk umí krátká i dlouhá sedma s razancí a suverenitou, pomáhá si k tomu natáčecími koly zadní nápravy. Kratší provedení k tomu přidá lehkost.
Však se také úplně nová sedmička představující novou platformu BMW (dostanou ji časem všechny modely s motorem podélně až po řadu 3) chlubí hybridní ocelovo-hliníkovo-karbonovou konstrukcí rámu karoserie, která oproti předchůdci ušetřila 130 kilogramů. Sedma se tak s hmotností dostala na skvělou hodnotu 1,8 tuny.
Podle zkušeností prodejců bude minimálně 80 procent českých zákazníků při objednávce trvat na pohonu všech kol xDrive. Ten sice při rozdělování síly protěžuje zadní nápravu, ale v případě potřeby umí zabrat i přední kola. Jenže to trochu kazí jízdní charakter. Volant se nepřirozeně rychle a uměle vrací do středové polohy a jízda není tak přesná jako s čistokrevnou „zadokolkou“.
Festival moderní techniky
Sedmička je také festivalem moderních technologií, asistenčních a bezpečnostních systémů a dalších lahůdek. Auto je obsypané kamerami, které software navíc umí skládat do různých pohledů, takže s tím pětimetrovým korábem můžete manévrovat na centimetry. Novinkou pro sedmičku jsou dotykové displeje, což se v této třídě moc nenosí. Upatlaný displej totiž na fajnovými materiály vyšňořené přístrojovce nepůsobí moc dobře. Navíc, aby byl dobře v zorném poli, musí být hluboko v palubní desce, tedy daleko pro ruku.
BMW to zkombinovalo, multimediální centrum se dá ovládat hned čtyřmi způsoby: klasickým mechanickým ovladačem, dotykově, hlasem a gesty. Systém je intuitivní a logicky uspořádaný, ale některé funkce bez manuálu nebo nápovědy prodejce asi neodhalíte.
Nechybí možnost nastavování jízdních režimů. Třeba ten superekomfortní je plavně houpavý, sedmička má totiž v základní výbavě vzduchem odpružený podvozek.
Auto umí samo parkovat, hlídat mrtvý úhel, udržovat odstup, samo rozsvěcet dálková světla (laserová světla osvítí na vzdálenost až 600 metrů), v ceníku výbavy stačí jen zaškrtávat položky.
Aspoň jedna piha? Když si šéf vzadu odsune sedadlo spolujezdce úplně dopředu a předkloní opěradlo, aby si natáhl nohy, překáží opěrka hlavy šoférovi tak, že nevidí na pravé zpětné zrcátko.