Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW a Audi hrozí v Koreji zákaz prodeje. Kvůli LED světlům

aktualizováno 
Automobilům BMW a Audi hrozí zákaz prodeje v Jižní Koreji. Je to kvůli tomu, že vozy používají LED světla společnosti Osram. S tou se momentálně kvůli patentům soudí koncern LG. U soudu korejský gigant žádá o předběžné opatření, které má porušování práv zastavit.

Audi A6 Avant | foto: Audi

Na zprávy o patentových sporech ve světě mobilních telefonů narážíme každý den, mezi auty je něco podobného vzácností. Koncerny LG a Osram ale jeden takový spor rozpoutaly a možná to odnesou BMW a Audi, kterým hrozí zákaz prodeje v Jižní Koreji.

Klíčem ve sporu společností LG Electronics a LG Innotek s německým koncernem Osram je technologie LED. Vše přitom původně nastartovala německá firma. Té totiž doposud LG platilo licenční poplatky za řadu patentů, které s výrobou světelných diod souvisí. LG ale podobně jako Samsung přestalo před časem platit.

Zástupci korejské firmy totiž tvrdí, že došlo ke změně situace – řada jiných firem v oboru drží také podobné patenty a v různých aliancích nabízejí levnější licence a lepší podmínky než Osram. LG také od dob prvních krůčků s LED technologií získalo celou řadu patentů, takže se firma domnívá, že některé licenční poplatky vůbec platit nemusí. Podle vyjádření zástupců LG vlastní společnosti LG Innotek a LG Electronics po celém světě přes 4 000 patentů související s LED technologií. LG také platilo Osramu za jiné technologie, které ale firma už kvůli masivnímu nástupu tolik nevyužívá.

Koncernu Osram se ale náhlé zastavení přísunu peněz nelíbí, a tak na LG (a Samsung, který postupuje podobně) v létě podal celou řadu žalob v USA, Německu, Japonsku a Číně (tam jen na LG).

Korejské firmy se ale nátlaku Osram Opto Semiconductors brání protižalobami. Nejnovějším přírůstkem jsou pak žádosti o předběžné opatření o zastavení prodejů vozů BMW a Audi na korejském trhu. Auta těchto značek totiž používají LED světlomety Osram a LG tvrdí, že tyto světlomety porušují řadu jeho korejských patentů.

Tento krok je jenom vyhrocením sporu. Již v červenci letošního roku podaly společnosti LG Innotek a LG Electronics žádost o zákaz dovozu produktů Osram do Koreje. Tím, že LG do sporu vtahuje třetí strany, se firma snaží zvýšit nátlak na svého německého rivala.

Jak se automobilky BMW a Audi k nastalému problému postaví zatím není známo.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.