Ikonická auta a umělecký směr, který symbolizuje dvacáté století, mají společnou nejen dobu vzniku. První auto značky z Bavorska nevyrobili v Mnichově, ale stovky kilometrů severněji, ve fabrice v Eisenachu, kde se později vyráběly wartburgy a dnes opely.
Do Výmaru je to ani ne sto kilometrů, tam 1. dubna 1919 založil Walter Gropius uměleckou školu, jež dala vzniknout celému směru pojímajícímu všechny druhy umění, architekturu a řemeslo. Umělecká škola, s níž jsou spojeni světoznámí architekti a designéři jako Mies van der Rohe, Marcel Breuer či Mart Stam, dodnes ovlivňuje tvorbu svých následovníků. Myšlenky Bauhausu, nejslavnější umělecké školy moderní doby, zůstaly platné dodnes a ovlivnily celé generace tvůrců.
Gropius měl představu, že kvalitní design si zaslouží všichni, řešení viděl ve strojové výrobě, standardizaci a stavebnicových systémech. Proto se také studenti nejprve učili tři roky řemeslu, říkalo se jim učni nebo tovaryši. Teprve pak pokračovali ve studiu architektury.
Škola si dávala za cíl sjednotit umění a řemesla, vytvořit novou průmyslovou estetiku: design. Architektura se zde spojovala s kovoprůmyslem, výrobou nábytku, tkalcovstvím i malířstvím. Gropiovi šlo o komplexní návrh, „totální architekturu“, včetně klik u dveří či vypínače. S barvami se studenti seznamovali v ateliérech, které vedli malíři Paul Klee a Vasilij Kandinskij.
Když musel Bauhaus v roce 1925 Výmar kvůli politickému tlaku opustit, odešel do Desavy (Dessau), kde za jediný rok vznikl propojený komplex budov s prosklenými fasádami, pravými úhly a rovnými střechami. Ten dnes patří k nejslavnějším budovám moderní architektury.
Dálniční bombardér |
V Desavě fungovala škola jen šest let, v roce 1932 se musela přestěhovat do Berlína a v roce 1933, jen pár měsíců po nástupu nacistů, byla rozpuštěna pro svou „bolševickou rozvratnou činnost“.
Levicově a pokrokově orientovaná škola, která byla nacisty označená jako dekadentní, bolševická, to však neměla jednoduché ani po druhé světové válce.
Desava totiž ležela na území bývalé NDR, ta se v padesátých letech k budovám nechovala právě nejlépe. Komunisté tvrdili, že tato škola „vede přímo k destrukci architektury,“ ale zbořit se ji neodvážili.
Německo letos Bauhausem žilo, kromě výstav, přednášek, uměleckých vystoupení se konaly stovky dalších akcí. K výročí se také otevřela dvě nová muzea, jedno právě ve Výmaru.
BMW
Také výroba aut značky BMW se musela z NDR přesunout. Bavorská značka, dnes proslavená výrobou prémiových aut se sportovní náturou, nejprve vyráběla v Mnichově letecké motory, později přidala motocykly.
Ke čtyřem kolům se dostala převzetím automobilky AWE v Eisenachu, kde také postavili v březnu 1929 první BMW, byl to licenční britský Austin.
Až do roku 1939 se auta značky BMW vyráběla výhradně v Eisenachu. Když po ukončení války město patřilo do okupační zóny západních spojenců, nesměla továrna podle úmluvy z roku 1952 používat modrobílé logo BMW.
Auta tak dostávala znal EMW, ve kterém bílou barvu nahradila červená. Následně automobilku znárodnili a jméno se změnilo na VEB Automobilwerk Eisenach, které vozily dvoutaktní wartburgy až do roku 1991. Fotoexkurze do muzea BMW v Mnichově ZDE