Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW se od základů změní. Elektrickou revoluci odstartuje řada 3

aktualizováno 
Klasické modely BMW už nebudou, co bývaly. Sice to bude ještě chvíli trvat, ale koncepce oblíbených „bavoráků“ se má ve třetí dekádě 21. století zásadně změnit. V podstatě to budou elektromobily se spalovacím motorem jako generátorem elektrické energie. Jako první má revoluční změny přinést řada 3.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Může se hodit

Vybíráte nové auto a rádi byste měli BMW? Vyberte si ho ze široké nabídky na Automodul.cz.

Už dnes je jasně vidět, že se veškeré modely BMW podřizují diktátu dramatického snižování spotřeby paliva. Jenže aby značka splnila přísné budoucí limity emisí, které na automobilky klade Evropská unie, bude muset přistoupit k ještě radikálnějším změnám. Tradiční mnichovské modely se tak začnou na počátku nadcházejícího desetiletí měnit k nepoznání. Půjde možná o největší technologický obrat, jaký kdy která automobilka učinila.

Jedině hybrid

V podstatě to bude tak, že jakékoli větší BMW, od řady 3 nahoru, už nepůjde od určité doby koupit v jiné podobě než jako hybrid. Alespoň tak to tvrdí článek magazínu Autocar, který budoucnost BMW poodhaluje. Navíc nepůjde o klasický hybrid, jak je známe dnes. Koncepce aut se změní úplně, na současné uspořádání máme zapomenout.

Než k této revoluci dojde, bude to ještě chvíli trvat. Současná trojka dostane v příštím roce facelift a v jeho rámci se objeví klasické hybridní provedení s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem a elektromotorem. Nejspíš v roce 2018 nás pak čeká nová, už sedmá generace řady 3. Ta bude jakýmsi přechodným modelem, hybridy u ní už budou hrát větší roli a možná se poprvé setkáme s uspořádáním pohonu, které má být budoucností BMW. Pokud ano, tak v sedmé generaci asi jen ve vybraném provedení.

U sedmé generace si také BMW nejspíš vyzkouší skladbu auta z nových materiálů. Pro snížení hmotnosti mají být budoucí auta vyrobena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Teprve následující, osmá generace, která se má objevit v roce 2022, však přinese opravdovou revoluci a zásadní změnu.

Jako lokomotiva

Pokud jste si při čtení předchozích řádků o hybridech a pokročilých materiálech vzpomněli na BMW i8, vězte, že mnichovská automobilka sice bude ze zkušeností s tímto supersportem vycházet, ale zajde ještě mnohem dál. Autocar tvrdí, že v podstatě všechna velká budoucí BMW, která se představí po zmíněné osmé trojce, budou hybridy, které ovšem budou jezdit prakticky jen na elektřinu a spalovací motor u nich bude fungovat vlastně jen jako generátor elektrické energie.

Při těchto slovech si zase můžete vzpomenout na Chevrolet Volt, který se právě představil ve druhé generaci. A nebo na klasické diesel-elektrické lokomotivy. A fanouška tradičních BMW v takovém případě nejspíš berou mrákoty. Jenže pozor, nová revoluční technika by neměla bavorákům ubrat z tradiční radosti z jízdy. A to ani přesto, že všechna nově koncipovaná BMW mají být v podstatě čtyřkolkami.

Drahé baterky, levný motor

To vše má mít na svědomí zcela nové uspořádání pohonu a další výrazné snížení hmotnosti aut. Budoucí trojka sníží hmotnost díky zmíněným pokročilým materiálům karoserie i šasi. Na druhou stranu baterie, které budou potřeba pro fungování hybridního systému, hmotnost zase navýší. Baterie jako takové mají být umístěny ve středovém tunelu, který doteď okupuje hnací hřídel. Seberou také část místa palivové nádrži. Toto rozmístění, které mimo jiné ctí třeba právě už i8, bude znamenat, že těžiště auta bude nízko a spousta hmoty bude co nejblíže středu auta.

O pohon zadních kol BMW nepřijdou. Na zadní nápravě se totiž v novém uspořádání počítá s elektromotorem. Druhý elektromotor bude vepředu u motoru. S ním bude spojen zcela novou převodovkou a bude pohánět přední kola. Zatímco mezi zadními koly a spalovacím motorem mechanická vazba nebude, vepředu přece jen zůstane zachována. To proto, aby mohl spalovací motor elektromotorům v některých režimech s pohonem auta pomáhat.

Jenže to nejspíš nebude výpomoc při ostré jízdě. Spalovací motor pod kapotou se totiž také zcela změní. Inženýři BMW z něj udělají co možná nejefektivnější generátor elektrické energie. Tomu bude podřízeno vše. Motor bude v drtivé většině případů fungovat s koeficientem lambda rovnému jedné, v předem daných otáčkách, ve kterých bude vykazovat nejvyšší účinnost. V jiných režimech bude agregát fungovat jen výjimečně.

Odladění motoru na efektivní fungování v jedněch otáčkách bude znamenat, že se výrazně zjednoduší jeho konstrukce i výroba. Pravděpodobně odpadne přeplňování, potřeba nebudou ani komplikované a drahé systémy proměnného časování a zdvihu ventilů. Zjednoduší se chlazení a motor nebude potřebovat spoustu dalších složitých systémů, které se dnes starají o snižování spotřeby. Motor tak bude výrazně lehčí než v současnosti a bude také levnější na výrobu. Lehčí a levnější bude také převodovka, Autocar hovoří o třístupňovém planetovém ústrojí.

Tyto úspory financí a hmotnosti by měly vyvážit nárůst nákladů z hlediska baterií a elektromotorů. Mimochodem, díky brzdné síle elektromotorů budou moci mít BMW i menší (a tudíž lehčí) brzdy.

Od trojky až po Rolls-Royce

Nový směr, kterým se má BMW v nadcházejícím desetiletí vydat, se má projevit kompletně napříč modelovou řadou. Jen u nejmenších modelů, tedy řad 1 a 2, se počítá s delším zachováním stávající koncepce. Trojka, pětka i sedmička, ale také crossovery a SUV, mají dostat nový systém pohonu. Uspořádání má být vždy stejné, jen bude systém škálovatelný – k výkonnějším elektromotorům se přidá i trochu výkonnější spalovací motor. Tento systém prý znamená, že by nový způsob pohonu mohl dostat třeba i majestátní Rolls-Royce.

Jízda s novým pohonem bude fungovat následovně. V běžných situacích bude přední kola pohánět elektromotor. Při prudké akceleraci a celkově dynamické jízdě se připojí i elektromotor zadní. Spalovací motor pak bude s pohonem předních kol pomáhat jen výjimečně, převodovka jej na kola „připojí“ jen v ustáleném jízdním režimu, třeba při klidné stabilní jízdě na dálnici. I tehdy bude motor fungovat v přednastaveném režimu, případný přebytek energie se využije k výrobě elektřiny.

Konec vylepšování nemožného

Radikální změna v pohonném systému zároveň znamená, že BMW nejspíš opustí cestu hledání dalších skulin ve využití energie ze spalovacích motorů. Konec to nejspíš znamená pro koncepty, jako jsou Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator, které BMW vyvíjí za účelem snížení spotřeby svých vozů. Parní turbína i termoelektrický generátor napojené na výfukové potrubí by sice mohly zvýšit účinnost i u nového hybridního ústrojí, jenže alespoň v zamýšlené podobě pohonného systému by znamenaly přílišné náklady navíc a také potíže s prostorovým uspořádáním.

Ze spalovacího motoru se jednoduše nebude BMW snažit vytřískat maximum různými drahými metodami. To maximum získá tím, že motor bude vždy pracovat v nejefektivnějším režimu. Teď můžeme jen doufat, že se to inženýrům automobilky povede výrazně lépe než u již zmiňovaného Chevroletu Volt nebo jeho dvojčete Opelu Ampera. První generace této dvojice totiž není zrovna zářný příklad toho, jak by měla taková pohonná soustava fungovat.

Zcela nová koncepce také může BMW připravit na další budoucí směr, kterým je vodíkový pohon. Ten by se do stávajících modelů umisťoval jen obtížně, ale nové uspořádání pohonu aplikaci vodíku usnadní. Elektromotory zůstanou, baterie se zmenší, jejích místo a místo palivové nádrže zaberou nádrže na vodík a místo motoru se pod přední kapotu nastěhuje soustava palivových článků.

Zdá se tedy, že za necelých 10 let už nebudou BMW taková jako dnes.





Nejčtenější

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.