Synonymem motocyklu BMW jsou odjakživa motory s protilehlými válci, takzvané boxery. S novou jednoválcovou řadou G 650 tak BMW prokázala velkou odvahu, protože motorky s tímto typem motoru nebyly u firmy nikdy velkým šlágrem.
To by se však mělo změnit s nástupem tří krasavců s označením G 650 Xcountry, Xmoto a Xchallenge.
Xcoutry je pro dva
Zatímco xmoto je klasický supermotard s drzým designem, který se sice tváří jako stroj do terénu, ale díky menším kolům si dobře vede i na silnici či v tvrdším terénu, xchallenge je zase akční motocykl, který si poradí i s hlubším bahnem. Ideální kombinací obou je model Xcountry.
Širšímu okruhu zájemců vyhovuje už jen proto, že jako jediný nabízí v sériové verzi sedlo a stupačky pro spolujezdce. Testovaný xcountry měl kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec o obsahu 652 ccm.
Výkon 53 koní a téměř muší váha 160 kilogramů dělá z motocyklu malého, avšak lehce ovladatelného divocha.
Je to znát hned po nasednutí - motor citlivě reaguje na plyn, bez velkého cukání si poradí i v nízkých otáčkách. Nic se tedy nestane, když zapomenete včas podřadit, ale přesto doporučuji plně využívat všech pěti převodových stupňů.
Byla jsem také zvědavá, jestli výrobcem uváděná maximální rychlost 170 km/h není nadsazená. Rozjela jsem tedy motorku na plno a s uspokojením sledovala, jak číslice na digitálním tachometru rychle stoupají - a dokonce hranici stosedmdesátky překonávají!
Musím však přiznat, že jízda v této rychlosti je už díky konstrukci motocyklu a zejména absenci větrného štítu velmi nepříjemná. Daleko lépe a komfortněji jsem se cítila za řídítky při rychlosti kolem 120 km/h.
Pro vyznavače svižnější jízdy mám užitečný tip: pro zvýšení bezpečnosti si stroj nechte vylepšit příplatkovým brzdovým systémem ABS za 19 tisíc korun.
Nejvíc ho oceníte na asfaltovém povrchu, kde silničáři zapomněli uklidit štěrk.
Motorka pak na takovém povrchu hned nejde do smyku. A při dobrodružnější jízdě v terénu pak můžete ABS vypnout stisknutím tlačítka.
Nádrž jen jako atrapa
Co jsem při jízdě s xcountry opravdu ocenila, je jeho pohodlné sedlo, v oblasti stehen úzké a dobře polstrované. Výška sezení je asi 88 centimetrů a dá se ručním kolečkem ještě snížit až o tři centimetry.
Vyhovovala mi také vysoká řídítka, díky kterým na motorce "neležíte“, ale víceméně vzpřímeně sedíte.
Špatně se nepojede ani spolujezdci, pro kterého jsou v zadní části motorky namontovány dvě madla na držení.
Co mi naopak přišlo trochu nepraktické, je umístění jinak velmi pohodlných stupaček s pryžovou vložkou. Osobně bych je posunula o pár centimetrů směrem dopředu.
Xcountry se prodává v černé barvě s trochou stříbrné metalízy na bocích atrapy nádrže. Skutečná nádrž je totiž netypicky posazena na pravém boku motocyklu a tvoří tak jakousi velkou boční tabulku.
Řekla bych, že skromný objem palivové nádrže 9,5 litru je jednou z největších slabostí tohoto motocyklu. Při svižnější jízdě spořádá rovných pět litrů na sto kilometrů, což znamená nijak oslnivý dojezd s rezervou kolem 150 kilometrů.
Hlavně pro zábavu
BMW G 650 Xcountry není motocykl pro žádné dlouhé cestování, ale bude příjemným a atraktivním společníkem pro zábavu a jízdu po okolní krajině.
Opatrně se vznáší nad hrbolatým asfaltem nebo nerovnou polní cestou. Menší nerovnosti ani nepoznáte. Můžete se s ním vydat i na čerstvě povláčené pole, pokud vás však někdo nevyžene...
Vierka Kaštanová |
Novinářka, zúčastnila se i řady motocyklových závodů. |
Narozena: 4. 5. 1978 ve Velkém Meziříčí |
Úspěchy: 1. místo v kategorii ženy a 9. místo v absolutním pořadí Rallye del Cellina 2003, 1. místo v kategorii ženy Italian Baja 2003. Od roku 2002 se jako doprovod účastní Rallye Dakar. |
BMW G 650 Xcountry v číslech | |
motor |
čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka |
zdvihový objem |
652 ccm |
výkon | 39kW/53 koní |
startér | elektrický |
nádrž | 9,5 l |
hmotnost | 160 kg |
základní cena | 219 400 Kč |