Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

aktualizováno 
V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde nevyužívá jen nejmodernější technologie výroby, ale celý areál je velmi moderní i po architektonické stránce.

BMW Lipsko | foto: Jan Altner

Haly jsou navzájem propojeny a využívají konstrukci, která nic neskrývá a naopak dovolí zaměstnancům i návštěvníkům nahlédnout do nitra závodu.

Nabízí se také mnoho možností pasivního i aktivního odpočinku pro zaměstnance. BMW do továrny zainvestovalo dvě miliardy eur a dokládá tak své úmysly udržet drtivou většinu výroby v Německu.

Ekologie výroby zde hraje prim, a to jak ve výrobě samotné, tak v materiálech použitých při výrobě vozů. Kolem továrny se tyčí mnoho větrných elektráren a velký důraz je kladen i na nízkou spotřebu při výrobě.

Primárně byla stavba závodu zaměřena na elektrické vozy, ale protože v BMW vědí, že ještě nějakou dobu budou automobilovému průmyslu dominovat konvenční vozy se spalovacími motory, vyrábějí se zde, a v současné produkci také výrazně převažují, modely řad 1 a 2. V jedné z dalších hal se vyrábějí i karbonové komponenty pro všechny vozy BMW.

Fotogalerie

Denní produkce továrny, ve které pracuje 5300 zaměstnanců, je přibližně 1000 vozů. Z toho jednoznačná většina - 860 kusů je tvořena řadami 1 a 2, dalších 120 kusů jsou elektrické vozy i3 a denně se vyrobí do deseti kusů exkluzivního supersportu i8.

Výroba sérií i3 a i8 je sice v jedné hale, ale je logicky rozdělena do dvou linek. Podstatnou část haly zabírá sklad komponent, zaměstnanci nazývaný supermarket. Zde začíná výroba každého vozu tím, že se do jednotlivých přepravních boxů shromáždí díly pro danou konfiguraci každého konkrétního vozu.

Výhodou obou modelů je, že do nich nebyla „dodělána elektrika“, ale byly od začátku vyvíjeny s ohledem na elektrický pohon a způsob použití.

Výrobní linka i8 měří přibližně 100 metrů a v jednotlivých stanovištích se vždy provádí několik kroků. Montáž probíhá klasickým způsobem, na skelet se postupně nabalují další komponenty. Přestože i3 a i8 jsou téměř synonymem pro elektrický vůz, jedná se ve skutečnosti o hybrid, ve kterém elektrickému agregátu pomáhá také klasický spalovací motor a maximálního výkonu využívá právě spojením obou těchto technologií. Na této lince se kromě klasické i8 začne montovat i již očekávaný Roadster i8.

BMW Lipsko

Výrobní linka, kde už jsou drive modul a life modul spojeny. Zde dochází k posledním kontrolám a finalizaci vozu.

Výrobní linka vozů i3 je podstatně větší, vždyť se tu také ve srovnání s i8 montuje více než desetinásobek vozů. Tato linka je také mnohem víc automatizovaná a pracovníci zde víceméně pouze asistují robotům. Je zajímavé sledovat, jak si roboti vyměňují na svých ramenech nástroje a pak je využívají. Výrobní linka i3 má ve skutečnosti dvě větve - nezávisle na sobě se vyrábí „life modul“ a „drive modul“. Life modul je kabina, nebo chcete-li karoserie, s interiérem. Kromě karbonové konstrukce je velmi atypický i systém zavírání dveří proti sobě, což vyžaduje nejen velkou tuhost konstrukce, ale nese to s sebou i velké nároky na přesnost výroby. Drive modul je pro změnu hliníkový rám osazený bateriemi a elektrickým, případně i spalovacím motorem a nápravami.

Dle konfigurace vozu může být rozdíl v kapacitě baterií a i „ítrojka“ může být doplněna spalovacím motorem o objemu 650 ccm, dobře známým motorkářům z BMW skútrů nebo například z motocyklu BMW F650GS. Tento spalovací motor však nepohne sám vozem ani o centimetr, ale slouží pouze jako dobíjecí agregát baterií vozu.

Když jsou oba moduly hotové, propojí se v poslední fázi jak konstrukčně, tak i spojením kabelů mezi jednotlivými částmi vozu, osadí se kola a vůz může odjet. Není bez zajímavosti, že výroba vozu je tak přesná, že není nutné kontrolovat a testovat jízdou každý vůz.

BMW Lipsko

Výsledný díl je nejen pevný, ale i velice lehký.

Jednou z dalších zajímavostí z výroby i3 a i8 je i to, že tyto modely nespatří lakovnu. Barevné jsou pouze plastové díly, které se montují už hotové a karbonová konstrukce vozu se přiznává ve své syrové černé barvě. Zapomeňte na záběry z výroby jiných automobilek, kde se to hemží jiskrami odlétávajícími od sváření, to pří výrobě trojky ani osmičky určitě neuvidíte. Ke všem spojům se využívá šroubů nebo lepení.

Nosné konstrukce obou elektrických modelů BMW vycházejí z karbonových rámů. Právě zde v Lipsku se v jedné z hal vyrábí většina karbonových dílů pro vozy BMW. Mnichovský výrobce automobilů zakoupil v USA výrobce karbonu, který vyrábí karbonová vlákna, z nichž jsou zde v Lipsku následně vyráběny díly. Jedná se o první opravdu sériovou výrobu z karbonu, a to, co se jinde vyrábí desítky hodin, zvládnou v místní výrobě v řádu desítek minut.

Pokud budete mít zájem výrobu navštívit a zhlédnout vše na vlastní oči, stačí zapátrat na stránkách továrny. Toto není specialitou pouze společnosti BMW, možnost návštěv výroby nabízí více výrobců. Samozřejmostí je však odevzdání fotoaparátů a telefonů ihned u vstupu do areálu. Většinou je v nabídce více možných typů prohlídek a je potřeba mít na paměti, že jsou placené a často je potřeba zarezervovat si návštěvu mnoho týdnů předem.

Autoři:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.