Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW Isetta: Vajíčko slaví padesátku

  9:46aktualizováno  9:46
Tvar podobný vejci, jedny dveře a dvě a půl místa k sezení. I tak se dá popsat autíčko, které v těchto dnech slaví padesáté narozeniny. S modelem Isetta se automobilka BMW trefila do doby, kdy chtělo poválečné Německo vyrazit na silnice. Jednoduchý a levný model uspěl.

BMW si v roce 1954 uvědomilo, že zaspalo. Velká a drahá auta, která vyrábělo, nikdo nekupoval. Finanční situace automobilky se zhoršovala. Výrobce musel přijít s malým a levným autem, na vývoj vlastního modelu už ale bylo pozdě.

Spása přišla z Itálie
BMW zachránil jeho švýcarský zástupce, kterého na ženevském autosalonu zaujala expozice milánské firmy ISO s vozem Isetta. Němci se s Italy rychle dohodli na koupi licence a začali autíčko předělávat k obrazu svému.

Hlučný italský dvoutakt nahradil čtvrtlitrový čtyřtakt z motocyklu BMW, lehce upravené světlomety našly místo o kousek výš, karoserie někde nabobtnala, jinde zeštíhlela. V dubnu 1955 bylo vozítko oficiálně představeno jako BMW Isetta.

BMW slibovalo "ideální řešení pro všechny, kteří potřebují snadno ovladatelné auto s nízkými provozními náklady a prakticky nulovými nároky na parkování". Hlavním trumfem Isetty ale byla cena. Minivůz byl k mání za 2550 marek. Povinné ručení na něj stálo 95 marek, zhruba tolik, kolik byl v té době v Německu průměrný týdenní výdělek.

Vzhledově je Isetta jedním z nejpodivnějších aut, která kdy na silnice vyjela. Jediné dveře se otevíraly dopředu, tvořily předek auta. Při parkování tak bylo možné zajet do mezery mezi auty popředu a vystoupit rovnou na chodník.

Isetta trochu připomínala tříkolku. Zatímco přední kola byla 1,2 metru od sebe, dvě zadní dělilo něco málo přes půl metru. Auto nebylo dlouhé ani 2,3 metru, směrem vzad se zužovalo z 1,38 metru šířky vpředu. Celé vozítko vážilo 360 kilogramů.

Interiér nabízel dvě a půl místa k sezení (2 dospělí + dítě). Řidič musel při nastupování a vystupování přelézat pedály, které trčely z podlahy. Sloupek řízení a přístrojová deska byly přidělány na dveřích a pohybovaly se při jejich otevírání spolu s nimi.

Když byly dveře zavřené, měl řidič sloupek řízení mezi nohama. Páku čtyřstupňové převodovky měl šofér po levé ruce. Za lavicí pro cestující tepal motor, jehož dvanáct koní výkonu umožnilo Isettě maximální rychlost 85 kilometrů za hodinu. Průměrná spotřeba byla 3,8 litru.

Jen v roce 1955 se prodalo patnáct tisíc Isett. O rok později už BMW nabízelo i variantu se silnějším motorem o obsahu 300 kubíků. Isetta byla k dostání i v luxusnější verzi Export, která měla otevírací postranní okénka. Prodejně nejúspěšnějším byl rok 1957, kdy si Isettu pořídilo skoro čtyřicet tisíc lidí.

V rámci zvláštní výbavy se dodávala například plátěná stahovací střecha nebo odnímatelný nosič na 200 kilogramů nákladu. Ten využívali majitelé hlavně při tehdy v Německu velmi populárních dovolenkových cestách do Itálie. Dovnitř se totiž nevešla žádná zavazadla.

Isetta dojela až na poštovní známky
Pozice Isetty na trhu postupem let slábla, lidé začali chtít spíše "dospělá" auta se čtyřmi místy k sezení. BMW zkusilo nabídnout model 600, což byla prodloužená čtyřmístná Isetta. V roce 1959 ale zakulacený vůz nahradilo zbrusu nové auto - BMW 700.

Vedle jeho produkce stále běžela i výroba Isetty. Ta se zastavila v květnu 1962 na počtu 161 728 vyrobených minivozítek. Desítky tisíc Isett šly na export, skoro třináct tisíc se jich například dovezlo do Spojených států.

Isetta je stále považována za vůz, který v poválečných letech splnil Němcům sen o vlastním autě. V roce 2002 se dostala i na německé poštovní známky. Podle některých dokonce ve své době zachránila BMW před krachem.

BMW Isetta v muzeu bavorské automobilky v Mnichově.

BMW Isetta

BMW Isetta

BMW Isetta ve verzích Standard a Export (vpravo).

BMW Isetta

BMW Isetta

BMW Isetta

Řadící páku čtyřstupňové převodovky ovládal řidič levou rukou.

BMW Isetta nabízela dvě a půl místa k sezení. Dovnitř se vešli dva dospělí a dítě.

BMW Isetta v New Yorku. Do USA se vyvezlo na třináct tisíc německých vozítek.





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Tatrovka, v níž jezdil herec Jan Werich.
Karosáři zažili v Jihlavě slávu i těžké časy, po Únoru je polkla Karosa

V Havlíčkově ulici, kde dnes obyvatelé Jihlavy nakupují v supermarketu Billa, stávala od roku 1887 proslulá továrna na kočáry a později autokarosárna J. K....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.