Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autodědečci jedou závodit Evropou. Krásné BMW je potká v Monte Carlu

  18:23aktualizováno  18:23
K padesátinám, které slavil před rokem, dostal kroměřížský automobilový závodník Michal Sum od kamarádů dárek. Model vozu BMW 2002 TI ve verzi Rallye Monte Carlo.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI | foto: Jan Karásek, MAFRA

Vzal to jako výzvu. Proto nechybí mezi 329 účastníky, kteří se zúčastní verze Rally Monte Carlo pro historické vozy. Navigátora mu bude dělat olomoucký závodník Jaroslav Mikulenka. Oba dva se zúčastní 14. ročníku, který začíná už ve čtvrtek, jen necelý týden po závodě současných vozů.

"Ještě že mi nedali model Mount Everestu. To bych musel šplhat do Himálají," pousmál se Sum, který je v motoristickém světě známý jako velký šprýmař.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Na Azurové pobřeží se vydává z Kroměříže oklikou přes Varšavu. Pořadatelé totiž dodržují pravidla úvodních ročníků včetně hvězdicové jízdy z různých koutů Evropy. Sum to měl nejblíž do polské metropole, odkud vyrazí vstříc prvním kilometrům 60 posádek. Dalšími startovacími místy jsou Marakéš, Glasgow, Barcelona a Remeš.

"Auto jsme chystali tři týdny, pomohli mi synové a kamarádi," ocenil Sum. Doprovodný vůz bude řídit jeho syn Michal. Ve voze BMW 2002 TI bude kroměřížského pilota navigovat Jaroslav Mikulenka. Olomoucký závodník sám jezdí. "Potřebuju vedle sebe řidiče, protože nás čeká spousta kilometrů. Budeme se střídat,“ vysvětlil Sum.

Hřeby do pneumatik z roku 1977

Soutěž má trošku jiný model, než bývá zvykem dnes. Cestou ze startovacích míst musí účastníci dodržet předepsaný rychlostní průměr a přitom projet kontrolními body. Moravská dvojice ujede téměř dva tisíce kilometrů. "Máme na to nějakých čtyřicet hodin," připomněl Sum.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Všichni účastníci se sjedou v sobotu před Monakem, odkud vyrazí do proslulého knížectví. Pak následuje třídenní závod po klasických rychlostních zkouškách. Stejně jako současné vozy budou závodit u města Valence i nad Monakem, nechybí Noc dlouhých ohňů i průjezd průsmykem Col de Turini.

"Znovu musíme dodržet časový limit. Kdo bude pomalejší, dostane penalizaci," popsal Sum systém hodnocení. "Vypsané rychlostní průměry přitom neumožňují výletní tempo. Musíme jet naplno." Mezi účastníky nechybí ani hvězdy minulosti Bruno Saby, Rauno Aaltonen či Jean Ragnotti. Češi mají přesto vysoké ambice.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

"Jedeme vyhrát," ujistil Sum. "Naší výhodou jsou speciální hřeby na pneumatiky. Dodal nám je bývalý jezdec Škody Jura Motal, který na nich na Monte závodil v roce 1977."

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.