BMW má rovnou dvě nová M3. Poprvé má i turbo

Rozdvojené jméno tradičního ostrého BMW na M3 a M4 má v nové generaci na svědomí rozhodnutí automobilky oddělit od sebe kupé a vícedveřové modely do jiných modelových řad. Technicky skoro stejné vozy mají nejsilnější motor v historii a navíc poprvé s přeplňováním.

BMW u poslední trojkové řady rozdělilo modely podle počtu dveří. Čtyřdveřové a pětidveřové modely (sedany F30, kombi F31 a GT F34) zůstaly v trojkové řadě, dvoudveřové modely (kupé F32 a kabriolet F33) se přestěhovaly do zcela nové čtyřkové řady. Zatím snadné dělení podle počtu dveří se pravděpodobně změní s příchodem Gran Coupe ve čtyřkové řadě, ale teď to je docela přehledné.

Z výše uvedeného nepřekvapí, že v nové generaci se stejně rozdvojilo i vrcholné provedení M. V případě sedanu zůstává klasickým M3, u kupé se změnilo na M4. A to možná bude pro mnohé fanoušky problém, protože pravověrné BMW M3 bylo především kupé, a to přes všechny čtyři dosud předvedené generace včetně legendární první generace M3 z řady E30. Ta ani v jiné karosářské verzi než v podobě dvoudveřového kupé neexistovala.

Přes dvojaké modelové i typové (F80 a F82) označení jsou obě nová emka sourozenci. Technika je stejná, respektive všechny příplatkové věci jsou dostupné pro oba modely. Lehce se liší hmotnost, kupé M4 je o 23 kilogramů lehčí než sedan M3.

BMW M3

Design zcela logicky vychází z dárcovského sedanu trojkové řady, respektive z kupé čtyřkové řady. Přední partie jsou u obou emek téměř shodné, od "obyčejných" verzí se odlišují především velmi agresivním nárazníkem s integrovanými otvory pro nasávání vzduchu. Vedle počtu dveří se obě auta výrazně liší v zadních partiích. Koncová světla jsou jiná, stejně jako celkové tvarování karoserie. U sedanu víko kufru zakončuje drobný spoiler, u kupé pak vytvarovaná velká odtrhová hrana.

Obě emka si ponechala některé tradiční znaky M3. Na předních blatnících to jsou výdechy s logem, vzadu čtyři koncovky výfuků a pro M3 typicky tvarovaná zpětná zrcátka mají alespoň stylizované dva úchyty. Ve skutečnosti ovšem ten horní není připojen na karoserii. Oproti běžným modelům obou řad mají emka širší rozchod kol vpředu i vzadu a naopak mají nižší světlou výšku.

BMW M4

Více odlišností přináší použitá technika. Začít můžeme snižováním hmotnosti díky použití hliníku, karbonu nebo karbon-keramiky. V posledním případě to jsou brzdy, z karbonu mají nová emka hnací hřídel a vzpěry na nápravách. A hliník pak byl použitý na ramenech náprav nebo na předních partiích karoserie. Další úsporu kilogramů dosáhl výrobce na motoru či převodovce, takže mezigeneračně je emko o 80 kilogramů lehčí.

Revoluce se pak odehrála pod kapotou. Poprvé v historii má trojkové emko (respektive oba nové modely) přeplňovaný motor. Dosud si čtyři generace M3 vystačily s atmosférickým motorem. První M3 E30 mělo čtyřválec s objemem 2,3 litru a základním výkonem 147 kW. Následující generace E36 měla řadové šestiválce s objemem 3, nebo 3,2 litru a s výkonem 210, respektive 236 kW.

BMW M4

Následující generace E46 zůstala u šestiválce s objemem 3,2 litru, ale se zvýšeným výkonem 252 kW. A poslední generace E90 (respektive její klony) má čtyřlitrový osmiválec s výkonem 309 kW.

Obě novinky se vrací k řadovému šestiválci s označením S55 B30, který má dvojici turbodmychadel, přímý vstřik, proměnné časováním ventilů Valvetronic a vaček Double-Vanos. Výkon ovšem mezigeneračně vzrostl o 8 kW na výsledných 317 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm. Obou hodnot dosahuje motor v celku širokém spektru otáček. Maximální výkon je dostupný od 5 500 do 7 300 otáček (maximum je 7 900 otáček), maximum točivého momentu je pak dostupné od 1 800 do 5 500 otáček.

BMW M3

Motor vycházející ze standardního třílitrového šestiválce N55 je kompletně upravený včetně bloku, hlavy i sání. Nový mezichladič je nahoře, a proto je přední kapota mírně vyboulená. Motorářům u BMW se povedla slušná práce, motor má více jak 100 kW na litr objemu.

O přenos výkonu na silnici se starají dvě převodovky: standardní šestistupňový manuál, nebo sedmistupňový automat M-DCT. Automat je sice o trochu těžší, ale řadí bleskově a jím vybavené auto má lepší zrychlení než model s manuální převodovkou. S manuálem se auto dostane na stovku za 4,3 sekundy, s automatem za 4,1 sekundy.

Automat je i méně žíznivý, průměrná spotřeba je v jeho případě 8,4 litru na 100 kilometrů, u manuálu pak o čtyři desetiny litru vyšší. Mezi karosářskými verzemi pak žádný rozdíl v dynamice není.

BMW M3

Základní verze M3 a M4 mají omezovač maximální rychlosti na obligátních 250 kilometrech za hodinu, za příplatek u verze M Driver's Package lze jezdit až 280 kilometrů za hodinu. Zajímavostí je, že automat má ve výbavě pomocný systém launch control pro rychlý rozjezd, ale i systém Smokey Burnout, který při rozjezdu protočí zadní kola tak, že se za autem bude kouřit.

Auto má standardně mechanickou závěrku diferenciálu s elektronickým řízením, elektromechanické řízení s možností nastavení tří režimů a za příplatek lze i podvozek nastavovat ve třech jízdních režimech. Standardní ocelové kotoučové brzdy lze nahradit karbokeramickými, stejně si pak zákazník může připlatit za devatenáctipalcové ráfky místo standardních osmnáctipalcových.

BMW M4

I další příplatková výbava je velmi široká, což může základní cenu výrazně navýšit. V nabídce jsou LED světla, navigace, sedačky M s vyhříváním a další doplňky. V Německu budou obě verze stát v základním provedení v přepočtu těsně pod hranicí dvou milionů korun. Sedan je pak zhruba o 20 tisíc korun levnější. České ceny BMW odhalí až později v příštím roce, kdy se auto začne prodávat.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...