Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW má rovnou dvě nová M3. Poprvé má i turbo

aktualizováno 
Rozdvojené jméno tradičního ostrého BMW na M3 a M4 má v nové generaci na svědomí rozhodnutí automobilky oddělit od sebe kupé a vícedveřové modely do jiných modelových řad. Technicky skoro stejné vozy mají nejsilnější motor v historii a navíc poprvé s přeplňováním.

BMW u poslední trojkové řady rozdělilo modely podle počtu dveří. Čtyřdveřové a pětidveřové modely (sedany F30, kombi F31 a GT F34) zůstaly v trojkové řadě, dvoudveřové modely (kupé F32 a kabriolet F33) se přestěhovaly do zcela nové čtyřkové řady. Zatím snadné dělení podle počtu dveří se pravděpodobně změní s příchodem Gran Coupe ve čtyřkové řadě, ale teď to je docela přehledné.

Fotogalerie

Z výše uvedeného nepřekvapí, že v nové generaci se stejně rozdvojilo i vrcholné provedení M. V případě sedanu zůstává klasickým M3, u kupé se změnilo na M4. A to možná bude pro mnohé fanoušky problém, protože pravověrné BMW M3 bylo především kupé, a to přes všechny čtyři dosud předvedené generace včetně legendární první generace M3 z řady E30. Ta ani v jiné karosářské verzi než v podobě dvoudveřového kupé neexistovala.

Přes dvojaké modelové i typové (F80 a F82) označení jsou obě nová emka sourozenci. Technika je stejná, respektive všechny příplatkové věci jsou dostupné pro oba modely. Lehce se liší hmotnost, kupé M4 je o 23 kilogramů lehčí než sedan M3.

BMW M3

BMW M3

Může se hodit

Potřebujete nové auto a BMW je vaším favoritem? Vyberte si váš nový bavorák na Automodul.cz.

Design zcela logicky vychází z dárcovského sedanu trojkové řady, respektive z kupé čtyřkové řady. Přední partie jsou u obou emek téměř shodné, od "obyčejných" verzí se odlišují především velmi agresivním nárazníkem s integrovanými otvory pro nasávání vzduchu. Vedle počtu dveří se obě auta výrazně liší v zadních partiích. Koncová světla jsou jiná, stejně jako celkové tvarování karoserie. U sedanu víko kufru zakončuje drobný spoiler, u kupé pak vytvarovaná velká odtrhová hrana.

Obě emka si ponechala některé tradiční znaky M3. Na předních blatnících to jsou výdechy s logem, vzadu čtyři koncovky výfuků a pro M3 typicky tvarovaná zpětná zrcátka mají alespoň stylizované dva úchyty. Ve skutečnosti ovšem ten horní není připojen na karoserii. Oproti běžným modelům obou řad mají emka širší rozchod kol vpředu i vzadu a naopak mají nižší světlou výšku.

BMW M4

BMW M4

Více odlišností přináší použitá technika. Začít můžeme snižováním hmotnosti díky použití hliníku, karbonu nebo karbon-keramiky. V posledním případě to jsou brzdy, z karbonu mají nová emka hnací hřídel a vzpěry na nápravách. A hliník pak byl použitý na ramenech náprav nebo na předních partiích karoserie. Další úsporu kilogramů dosáhl výrobce na motoru či převodovce, takže mezigeneračně je emko o 80 kilogramů lehčí.

Revoluce se pak odehrála pod kapotou. Poprvé v historii má trojkové emko (respektive oba nové modely) přeplňovaný motor. Dosud si čtyři generace M3 vystačily s atmosférickým motorem. První M3 E30 mělo čtyřválec s objemem 2,3 litru a základním výkonem 147 kW. Následující generace E36 měla řadové šestiválce s objemem 3, nebo 3,2 litru a s výkonem 210, respektive 236 kW.

BMW M4

BMW M4

Následující generace E46 zůstala u šestiválce s objemem 3,2 litru, ale se zvýšeným výkonem 252 kW. A poslední generace E90 (respektive její klony) má čtyřlitrový osmiválec s výkonem 309 kW.

Obě novinky se vrací k řadovému šestiválci s označením S55 B30, který má dvojici turbodmychadel, přímý vstřik, proměnné časováním ventilů Valvetronic a vaček Double-Vanos. Výkon ovšem mezigeneračně vzrostl o 8 kW na výsledných 317 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm. Obou hodnot dosahuje motor v celku širokém spektru otáček. Maximální výkon je dostupný od 5 500 do 7 300 otáček (maximum je 7 900 otáček), maximum točivého momentu je pak dostupné od 1 800 do 5 500 otáček.

BMW M3

BMW M3

Motor vycházející ze standardního třílitrového šestiválce N55 je kompletně upravený včetně bloku, hlavy i sání. Nový mezichladič je nahoře, a proto je přední kapota mírně vyboulená. Motorářům u BMW se povedla slušná práce, motor má více jak 100 kW na litr objemu.

O přenos výkonu na silnici se starají dvě převodovky: standardní šestistupňový manuál, nebo sedmistupňový automat M-DCT. Automat je sice o trochu těžší, ale řadí bleskově a jím vybavené auto má lepší zrychlení než model s manuální převodovkou. S manuálem se auto dostane na stovku za 4,3 sekundy, s automatem za 4,1 sekundy.

Automat je i méně žíznivý, průměrná spotřeba je v jeho případě 8,4 litru na 100 kilometrů, u manuálu pak o čtyři desetiny litru vyšší. Mezi karosářskými verzemi pak žádný rozdíl v dynamice není.

BMW M3

BMW M3

Základní verze M3 a M4 mají omezovač maximální rychlosti na obligátních 250 kilometrech za hodinu, za příplatek u verze M Driver's Package lze jezdit až 280 kilometrů za hodinu. Zajímavostí je, že automat má ve výbavě pomocný systém launch control pro rychlý rozjezd, ale i systém Smokey Burnout, který při rozjezdu protočí zadní kola tak, že se za autem bude kouřit.

Auto má standardně mechanickou závěrku diferenciálu s elektronickým řízením, elektromechanické řízení s možností nastavení tří režimů a za příplatek lze i podvozek nastavovat ve třech jízdních režimech. Standardní ocelové kotoučové brzdy lze nahradit karbokeramickými, stejně si pak zákazník může připlatit za devatenáctipalcové ráfky místo standardních osmnáctipalcových.

BMW M4

BMW M4

I další příplatková výbava je velmi široká, což může základní cenu výrazně navýšit. V nabídce jsou LED světla, navigace, sedačky M s vyhříváním a další doplňky. V Německu budou obě verze stát v základním provedení v přepočtu těsně pod hranicí dvou milionů korun. Sedan je pak zhruba o 20 tisíc korun levnější. České ceny BMW odhalí až později v příštím roce, kdy se auto začne prodávat.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Další z rubriky

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

Vector WX8

Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského...

Corolla se vrací. Nový kombík s velkým kufrem jede do Paříže

Toyota Corolla kombi

Ještě na jaře se to auto jmenovalo Auris, Toyota se ovšem nyní rozhodla, že důležitému modelu pro evropské trhy bude...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz