BMW má rovnou dvě nová M3. Poprvé má i turbo

aktualizováno 
Rozdvojené jméno tradičního ostrého BMW na M3 a M4 má v nové generaci na svědomí rozhodnutí automobilky oddělit od sebe kupé a vícedveřové modely do jiných modelových řad. Technicky skoro stejné vozy mají nejsilnější motor v historii a navíc poprvé s přeplňováním.

BMW u poslední trojkové řady rozdělilo modely podle počtu dveří. Čtyřdveřové a pětidveřové modely (sedany F30, kombi F31 a GT F34) zůstaly v trojkové řadě, dvoudveřové modely (kupé F32 a kabriolet F33) se přestěhovaly do zcela nové čtyřkové řady. Zatím snadné dělení podle počtu dveří se pravděpodobně změní s příchodem Gran Coupe ve čtyřkové řadě, ale teď to je docela přehledné.

Fotogalerie

Z výše uvedeného nepřekvapí, že v nové generaci se stejně rozdvojilo i vrcholné provedení M. V případě sedanu zůstává klasickým M3, u kupé se změnilo na M4. A to možná bude pro mnohé fanoušky problém, protože pravověrné BMW M3 bylo především kupé, a to přes všechny čtyři dosud předvedené generace včetně legendární první generace M3 z řady E30. Ta ani v jiné karosářské verzi než v podobě dvoudveřového kupé neexistovala.

Přes dvojaké modelové i typové (F80 a F82) označení jsou obě nová emka sourozenci. Technika je stejná, respektive všechny příplatkové věci jsou dostupné pro oba modely. Lehce se liší hmotnost, kupé M4 je o 23 kilogramů lehčí než sedan M3.

BMW M3

BMW M3

Může se hodit

Potřebujete nové auto a BMW je vaším favoritem? Vyberte si váš nový bavorák na Automodul.cz.

Design zcela logicky vychází z dárcovského sedanu trojkové řady, respektive z kupé čtyřkové řady. Přední partie jsou u obou emek téměř shodné, od "obyčejných" verzí se odlišují především velmi agresivním nárazníkem s integrovanými otvory pro nasávání vzduchu. Vedle počtu dveří se obě auta výrazně liší v zadních partiích. Koncová světla jsou jiná, stejně jako celkové tvarování karoserie. U sedanu víko kufru zakončuje drobný spoiler, u kupé pak vytvarovaná velká odtrhová hrana.

Obě emka si ponechala některé tradiční znaky M3. Na předních blatnících to jsou výdechy s logem, vzadu čtyři koncovky výfuků a pro M3 typicky tvarovaná zpětná zrcátka mají alespoň stylizované dva úchyty. Ve skutečnosti ovšem ten horní není připojen na karoserii. Oproti běžným modelům obou řad mají emka širší rozchod kol vpředu i vzadu a naopak mají nižší světlou výšku.

BMW M4

BMW M4

Více odlišností přináší použitá technika. Začít můžeme snižováním hmotnosti díky použití hliníku, karbonu nebo karbon-keramiky. V posledním případě to jsou brzdy, z karbonu mají nová emka hnací hřídel a vzpěry na nápravách. A hliník pak byl použitý na ramenech náprav nebo na předních partiích karoserie. Další úsporu kilogramů dosáhl výrobce na motoru či převodovce, takže mezigeneračně je emko o 80 kilogramů lehčí.

Revoluce se pak odehrála pod kapotou. Poprvé v historii má trojkové emko (respektive oba nové modely) přeplňovaný motor. Dosud si čtyři generace M3 vystačily s atmosférickým motorem. První M3 E30 mělo čtyřválec s objemem 2,3 litru a základním výkonem 147 kW. Následující generace E36 měla řadové šestiválce s objemem 3, nebo 3,2 litru a s výkonem 210, respektive 236 kW.

BMW M4

BMW M4

Následující generace E46 zůstala u šestiválce s objemem 3,2 litru, ale se zvýšeným výkonem 252 kW. A poslední generace E90 (respektive její klony) má čtyřlitrový osmiválec s výkonem 309 kW.

Obě novinky se vrací k řadovému šestiválci s označením S55 B30, který má dvojici turbodmychadel, přímý vstřik, proměnné časováním ventilů Valvetronic a vaček Double-Vanos. Výkon ovšem mezigeneračně vzrostl o 8 kW na výsledných 317 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm. Obou hodnot dosahuje motor v celku širokém spektru otáček. Maximální výkon je dostupný od 5 500 do 7 300 otáček (maximum je 7 900 otáček), maximum točivého momentu je pak dostupné od 1 800 do 5 500 otáček.

BMW M3

BMW M3

Motor vycházející ze standardního třílitrového šestiválce N55 je kompletně upravený včetně bloku, hlavy i sání. Nový mezichladič je nahoře, a proto je přední kapota mírně vyboulená. Motorářům u BMW se povedla slušná práce, motor má více jak 100 kW na litr objemu.

O přenos výkonu na silnici se starají dvě převodovky: standardní šestistupňový manuál, nebo sedmistupňový automat M-DCT. Automat je sice o trochu těžší, ale řadí bleskově a jím vybavené auto má lepší zrychlení než model s manuální převodovkou. S manuálem se auto dostane na stovku za 4,3 sekundy, s automatem za 4,1 sekundy.

Automat je i méně žíznivý, průměrná spotřeba je v jeho případě 8,4 litru na 100 kilometrů, u manuálu pak o čtyři desetiny litru vyšší. Mezi karosářskými verzemi pak žádný rozdíl v dynamice není.

BMW M3

BMW M3

Základní verze M3 a M4 mají omezovač maximální rychlosti na obligátních 250 kilometrech za hodinu, za příplatek u verze M Driver's Package lze jezdit až 280 kilometrů za hodinu. Zajímavostí je, že automat má ve výbavě pomocný systém launch control pro rychlý rozjezd, ale i systém Smokey Burnout, který při rozjezdu protočí zadní kola tak, že se za autem bude kouřit.

Auto má standardně mechanickou závěrku diferenciálu s elektronickým řízením, elektromechanické řízení s možností nastavení tří režimů a za příplatek lze i podvozek nastavovat ve třech jízdních režimech. Standardní ocelové kotoučové brzdy lze nahradit karbokeramickými, stejně si pak zákazník může připlatit za devatenáctipalcové ráfky místo standardních osmnáctipalcových.

BMW M4

BMW M4

I další příplatková výbava je velmi široká, což může základní cenu výrazně navýšit. V nabídce jsou LED světla, navigace, sedačky M s vyhříváním a další doplňky. V Německu budou obě verze stát v základním provedení v přepočtu těsně pod hranicí dvou milionů korun. Sedan je pak zhruba o 20 tisíc korun levnější. České ceny BMW odhalí až později v příštím roce, kdy se auto začne prodávat.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz