Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BMW M3 sedan – rodinný tryskovýlet

  13:50
Po několikaleté přestávce, během níž labužníci nakládali rodinu do své nové M3 přes sklopená přední sedadla, se vrací na scénu čtyřdveřové provedení, které skončilo s výrobou druhé M3, vyčarované z tehdejší generace E36. UVNITŘ: VIDEO
BMW M3 sedan

BMW M3 sedan | foto: BMW

Svět se propadá do hlubší a hlubší inflace výkonů, co před pěti lety ohromilo, dnes vyvolá sotva mírný zájem.

Takové to je i s civilními sporťáky, jakým je BMW M3. Donedávna vyráběný šestiválec 3,3 l ve své době vyhrával ankety s výkonem 252 kW, dnes je ovšem potřeba daleko více, aby si svět vůbec všiml.

Proto již před časem padlo v Mnichově rozhodnutí provést již druhou radikální změnu v historii BMW M3 a stejně jako v roce 1992 znovu přidat dva válce.

Srdce z hliníku
Krátkozdvihový monoblokový osmiválec s nevšedními parametry vznikl, zjednodušeně řečeno, ubráním dvou válců z desetiválce M5.

Oproti konstrukčně zcela odlišným civilním osmiválcům se chová výrazně sportovněji a maximální otáčky předvádí s lascivní lehkostí. Zatímco větší desetiválec vyvíjí jmenovitý výkon při 8250 otáčkách, menší "vé-osmička“ dokonce až při 8300.

Výkon dosahuje hodnot, jakými ještě donedávna oslňovalo například Ferrari 360 Modena, a litrový výkon zastiňuje i fenomenální mateřský desetiválec. 309 kW a 400 Nm znamená nárůst o 22 % proti minulé M3 a především dočasný náskok před AMG, které zatím silnější motor pro konkurenční Mercedes-Benz C nepředstavilo.

V dostizích o absolutní čísla momentálně vede Audi RS4 se shodným výkonem a mírně větším krouticím momentem, ovšem potřebovala k tomu dvě deci zdvihového objemu navíc.

Technologie snů pomáhají nejen dosahovat, ale především bezpečně užívat špičkových výkonů. Každý válec kontroluje samostatná škrtící klapka, spolu s ostatními parametry ovládaná extrémně výkonnou řídicí jednotkou.

Čtveřice nezávisle elektricky poháněných olejových čerpadel je aktivně regulována podle zrychlení automobilu a konstrukce s tzv. úložnou deskou (bedplate), kterou do sériové výroby zavedla před třemi roky právě M5, zlepšuje tepelné podmínky pro ložiska klikové hřídele a tím omezuje jejich deformace při špičkové zátěži.

Písty jsou chlazené olejem a usazené na lehkých ojnicích, dělených lomem. Na rozdíl od evropské specifikace větší M5/M6, dočkali se entuziasté tentokrát i ručně řazené převodovky a zanedlouho se mohou těšit na dvouspojkovou sekvenční skříň ZSG, pracující na podobném principu jako konkurenční DSG.

Nechybí samozřejmě diferenciál se 100% svorností, stabilizační systém s dvoustupňovým účinkem a celá paleta elektronických asistenčních systémů.

K dispozici je i trojstupňově nastavitelná tuhost tlumičů EDC, avšak na rozdíl od M5 za příplatek. Objednat zvlášť je třeba i M Drive – dávkový spínač všech sportovních nastavení, včetně tlačítka Power, které sice nepřidává výkon jako v M5, ovšem zrychluje reakce na sešlapávání plynového pedálu a ztužuje posilovač řízení.

Sedan podruhé
Je to podobné jako před třemi lety po premiéře desetiválcového přízraku jménem M5. Svět se ještě nestačil probrat z šoku, a už je tu další karosářská verze.

Po temně rudé M3 coupé, která již oslnila motoristický svět, přichází mírněji vyhlížející sedan. Rozdíly oproti dvoudveřové verzi víceméně odpovídají odlišnostem mezi běžným kupé a sedanem trojkové řady.

Dovnitř se tedy opět vejde pětice cestujících i se zavazadly, blatníky nejsou vytaženy o takový kus, příď a hlavně záď působí daleko civilněji a především odpadla karbonová střecha, která M3 coupé snižuje hmotnost a těžiště.

Podvozek z velmi lehkých slitin je poněkud jinak naladěn, ovšem na sportovnosti to sedanu příliš neubralo. Vyšší pohotovostní hmotnost sice přidala ke zrychlení 0-100 km/h jednu desetinu vteřiny na výsledných 4,9 s, ovšem stále se jedná o bezesporu vynikající hodnotu.

Nejvyšší rychlost samozřejmě činí omezených 250 km/h, průměrná spotřeba 12,4 l/100 km se nezměnila, příjemný je pokles ceny proti kupé na 64 750 eur, tedy o celých 1900 méně.

Je vysoce pravděpodobné, že se dočkáme i kabrioletu, vyloučeno není ani kombi.

Ovšem představa zlověstného kombi s českými RZ na devatenáctipalcových kolech, nad jehož čtveřicí začernalých výfuků se rýsuje "vězeňská" odpočtová mříž, je přímo odporná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...