Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW se bojí, že mu ujíždí vlak. Zaměstnance školí, jak vypadá nepřítel

aktualizováno  10:04
Tradiční mnichovská značka kvůli rostoucí konkurenci pořádá speciální školení pro vývojáře, marketéry i manažery. Prezentují se na nich úspěchy soupeřů nebo obličej Elona Muska.

BMW Vision Next 100 | foto: BMW

Automobilový trh se vydává směrem, který si ještě před několika lety nikdo nedokázal představit. BMW chce odrazit útok Tesly nebo rostoucího Mercedesu.

BMW léta bylo na vrcholu technologického vývoje a stále dokáže generovat pořádné zisky. Jenže loňský rekordní rok byl rovněž i ve znamení ztráty. Nejúspěšnější prémiovou značkou na světě se stal Mercedes, z Mnichova zmizeli významní inženýři: dva vedoucí vývojáři elektrické podznačky „i“ odešli k nově vznikající čínské konkurenci, designéři se rozutekli také - například značka Mini, která koncernu BMW patří, je bez šéfdesignéra už tři čtvrtě roku.

Revoluce v designu

Designér Škody má dát BMW novou tvář

Nejen v elektromobilitě BMW aktuálně ujíždí vlak. Podle informací iDNES.cz panuje ve vedení značky (a podle průzkumů také mezi zákazníky) nespokojenost s aktuálním uniformním designem aktuálních vozů z Mnichova. Modelová paleta značky je dnes velmi bohatá a komplikovaná, ale vizuálně se vozy odlišují jen velmi málo.

Revoluci má přinést Jozef Kabaň, který po pětadvaceti letech letos v únoru opustil koncern Volkswagen. Tvůrce Bugatti Veyron, Volkswagenu Lupo, Audi Q5 první generace, ale také muž, který z pozice šéfdesignéra zavedl designový jazyk aktuálních škodovek, má jedinečnou šanci. Jako šéfdesignér značky BMW bude měnit tvář této kultovní automobilky.

Školeními o budoucnost a konkurenci prošlo na popud šéfa automobilky Haralda Kruegera již na 14 000 lidí. Musí se připravit na chvíli, kdy si zákazník místo nového auta objedná pomocí aplikace autonomní taxi. A v prezentacích ukazuje úhlavní nepřátele, třeba obličej Elona Muska, kontroverzního vládce značky Tesla.

V očích některých analytiků BMW ztrácí již teď, řadám 7 a 5 se v porovnání s adekvátními Mercedesy, které prošly radikální designovou proměnou, příliš nedaří. A to i přesto, že jsou „pětka“ se „sedmičkou“ nové modely. Proti tradiční „trojce“ nasadí Tesla konkurenční Model 3, jenž bude schopen vysoké úrovně autonomní jízdy.

„Ztrácíme v elektronice a elektromobilech,“ tvrdí Ingo Speich, manažer Union Investment, minoritního vlastníka automobilky.

BMW sice patřilo k prvním značkám, které uvedly čistě elektrické vozy (karbonová BMW i3 přišla v roce 2013, plug-in hybridní kupé i8 o rok později), ale do konce dekády to podle nejnovějších informací na představení dalších modelů na baterky nevypadá. První zcela autonomní vůz dorazí až v roce 2021.

Oba modely se zprvu prodávaly skvěle, na i3 stáli nadšenci doslova fronty, okouzlení ovšem pominulo a prodeje obou elektrických BMW prudce padají. Ti, co je chtěli a měli na ně, si je už koupili a ostatní zákazníci BMW jdou po jiných kvalitách.

Model i3 se v dohledné době dočká faceliftu a představit by se měla ještě varianta roadster odvozená od i8. Oba aktuální modely vyrábí BMW v továrně v Lipsku.

Konkurence je dál

Konkurenti jsou v některých ohledech dále, modernizovaná třída S od Mercedesu a nová generace Audi A8 přijdou již koncem roku s pokročilými systémy samočinného řízení. „BMW přišlo o své vedoucí postavení v technologickém vývoji,“ tvrdí analytik Jürgen Peiper.

Fotogalerie

„Je snadné usnout na vavřínech,“ potvrzuje částečně jeho slova jedna z vedoucích speciálních školení, Jutta Schwerdte z marketingového oddělení automobilky. Na testovací dráze BMW jsou pro účastníky připraveny ukázky toho, kam značka míří.

Koncept BMW iNext, který je zcela autonomní a má sklopitelný volant, Rolls-Royce, jemuž se pro snadnější nastupování zatáhne i část střechy, a Mini, které je určené pro carsharing a mění barvy podle nálady posádky.

Nová éra po roce 2021

iNext se v roce 2021 stane vlajkovou lodí automobilky. Samořiditelný vůz tuto roli převezme od řady 7.

Ona a její tradiční sourozenci zůstanou v nabídce ještě řadu let, klasická auta se spalovacími motory budou tvořit finanční zdroje pro přechod značky k technologiím budoucnosti. Takový přerod čeká i konkurenci. Automobilový trh bude za pár let možná zcela jiný než dnes.

BMW iNext má být prvním modelem nové éry značky, který spadá do nové strategie „Strategy Number One - Next“. Podle ní mají být kromě autonomního řízení tématy budoucnosti také nové obchodní modely, od sdílení aut až po spolujízdu. iNext nemá být jediným modelem, má být vlastně novou značkou, která klade na první místo moderní technologie.

BMW bude iNext vyrábět ve své fabrice v Dingolfingu, s vývojem systémů autonomního řízení automobilce pomáhá Intel a Mobileye. Továrnu v Dingolfingu automobilka zvolila proto, že je nedaleko Landshut, kde BMW vyrábí řady 7 a 5 a také elektromotory a akumulátory pro jejich hybridní verze.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Najdete na iDNES.cz