BMW se bojí, že mu ujíždí vlak. Zaměstnance školí, jak vypadá nepřítel

aktualizováno  10:04
Tradiční mnichovská značka kvůli rostoucí konkurenci pořádá speciální školení pro vývojáře, marketéry i manažery. Prezentují se na nich úspěchy soupeřů nebo obličej Elona Muska.

BMW Vision Next 100 | foto: BMW

Automobilový trh se vydává směrem, který si ještě před několika lety nikdo nedokázal představit. BMW chce odrazit útok Tesly nebo rostoucího Mercedesu.

BMW léta bylo na vrcholu technologického vývoje a stále dokáže generovat pořádné zisky. Jenže loňský rekordní rok byl rovněž i ve znamení ztráty. Nejúspěšnější prémiovou značkou na světě se stal Mercedes, z Mnichova zmizeli významní inženýři: dva vedoucí vývojáři elektrické podznačky „i“ odešli k nově vznikající čínské konkurenci, designéři se rozutekli také - například značka Mini, která koncernu BMW patří, je bez šéfdesignéra už tři čtvrtě roku.

Revoluce v designu

Designér Škody má dát BMW novou tvář

Nejen v elektromobilitě BMW aktuálně ujíždí vlak. Podle informací iDNES.cz panuje ve vedení značky (a podle průzkumů také mezi zákazníky) nespokojenost s aktuálním uniformním designem aktuálních vozů z Mnichova. Modelová paleta značky je dnes velmi bohatá a komplikovaná, ale vizuálně se vozy odlišují jen velmi málo.

Revoluci má přinést Jozef Kabaň, který po pětadvaceti letech letos v únoru opustil koncern Volkswagen. Tvůrce Bugatti Veyron, Volkswagenu Lupo, Audi Q5 první generace, ale také muž, který z pozice šéfdesignéra zavedl designový jazyk aktuálních škodovek, má jedinečnou šanci. Jako šéfdesignér značky BMW bude měnit tvář této kultovní automobilky.

Školeními o budoucnost a konkurenci prošlo na popud šéfa automobilky Haralda Kruegera již na 14 000 lidí. Musí se připravit na chvíli, kdy si zákazník místo nového auta objedná pomocí aplikace autonomní taxi. A v prezentacích ukazuje úhlavní nepřátele, třeba obličej Elona Muska, kontroverzního vládce značky Tesla.

V očích některých analytiků BMW ztrácí již teď, řadám 7 a 5 se v porovnání s adekvátními Mercedesy, které prošly radikální designovou proměnou, příliš nedaří. A to i přesto, že jsou „pětka“ se „sedmičkou“ nové modely. Proti tradiční „trojce“ nasadí Tesla konkurenční Model 3, jenž bude schopen vysoké úrovně autonomní jízdy.

„Ztrácíme v elektronice a elektromobilech,“ tvrdí Ingo Speich, manažer Union Investment, minoritního vlastníka automobilky.

BMW sice patřilo k prvním značkám, které uvedly čistě elektrické vozy (karbonová BMW i3 přišla v roce 2013, plug-in hybridní kupé i8 o rok později), ale do konce dekády to podle nejnovějších informací na představení dalších modelů na baterky nevypadá. První zcela autonomní vůz dorazí až v roce 2021.

Oba modely se zprvu prodávaly skvěle, na i3 stáli nadšenci doslova fronty, okouzlení ovšem pominulo a prodeje obou elektrických BMW prudce padají. Ti, co je chtěli a měli na ně, si je už koupili a ostatní zákazníci BMW jdou po jiných kvalitách.

Model i3 se v dohledné době dočká faceliftu a představit by se měla ještě varianta roadster odvozená od i8. Oba aktuální modely vyrábí BMW v továrně v Lipsku.

Konkurence je dál

Konkurenti jsou v některých ohledech dále, modernizovaná třída S od Mercedesu a nová generace Audi A8 přijdou již koncem roku s pokročilými systémy samočinného řízení. „BMW přišlo o své vedoucí postavení v technologickém vývoji,“ tvrdí analytik Jürgen Peiper.

Fotogalerie

„Je snadné usnout na vavřínech,“ potvrzuje částečně jeho slova jedna z vedoucích speciálních školení, Jutta Schwerdte z marketingového oddělení automobilky. Na testovací dráze BMW jsou pro účastníky připraveny ukázky toho, kam značka míří.

Koncept BMW iNext, který je zcela autonomní a má sklopitelný volant, Rolls-Royce, jemuž se pro snadnější nastupování zatáhne i část střechy, a Mini, které je určené pro carsharing a mění barvy podle nálady posádky.

Nová éra po roce 2021

iNext se v roce 2021 stane vlajkovou lodí automobilky. Samořiditelný vůz tuto roli převezme od řady 7.

Ona a její tradiční sourozenci zůstanou v nabídce ještě řadu let, klasická auta se spalovacími motory budou tvořit finanční zdroje pro přechod značky k technologiím budoucnosti. Takový přerod čeká i konkurenci. Automobilový trh bude za pár let možná zcela jiný než dnes.

BMW iNext má být prvním modelem nové éry značky, který spadá do nové strategie „Strategy Number One - Next“. Podle ní mají být kromě autonomního řízení tématy budoucnosti také nové obchodní modely, od sdílení aut až po spolujízdu. iNext nemá být jediným modelem, má být vlastně novou značkou, která klade na první místo moderní technologie.

BMW bude iNext vyrábět ve své fabrice v Dingolfingu, s vývojem systémů autonomního řízení automobilce pomáhá Intel a Mobileye. Továrnu v Dingolfingu automobilka zvolila proto, že je nedaleko Landshut, kde BMW vyrábí řady 7 a 5 a také elektromotory a akumulátory pro jejich hybridní verze.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Najdete na iDNES.cz