Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW přemýšlí o třímotorovém hybridu se dvěma dvouválci

aktualizováno 
O neobvyklý patent požádala automobilka BMW. Podle všeho její vývojáři pracují na hybridním pohonném ústrojí, které bude kromě klasického motoru a elektromotoru používat ještě druhý spalovací motor.

Patent BMW Split engine | foto: Autocar.co.uk

Serveru Autocar.co.uk se podařilo najít pozoruhodnou patentovou přihlášku společnosti BMW. Ta má název "Hybrid vehicle having a split engine", což v překladu znamená hybridní vozidlo s rozděleným motorem. Oním rozděleným motorem je myšlen spalovací agregát. Namísto jednoho spalovacího motoru tak budou pod kapotou rovnou dva.

Patentová přihláška není příliš konkrétní z hlediska samotného provedení spalovacích motorů. Podle všeho se dá počítat s různými konfiguracemi. V přihlášce je zmíněna například možnost použití dvou samostatných dvouválců. V praxi bude jeden motor používán ve spolupráci s elektromotorem jako u běžného hybridu, druhý spalovací motor se zapojí ve chvíli, kdy je zapotřebí vysokého výkonu.

Spíše než osazení vozu dvěma rozdílnými motory si ale nové řešení od BMW můžeme představit jako jakýsi pokročilejší systém vypínání válců. Tím jsou některé motory vybaveny již dnes. V případě, kdy není potřeba vysoký výkon, běží kupříkladu osmiválec pouze na čtyři válce. Ušetří se tím palivo a motor má v tu chvíli i o něco menší mechanické ztráty.

Nové řešení BMW by umožnilo jejich ještě další snížení. Druhý motor se totiž v případě nečinnosti vůbec nebude pohybovat a hlavní motor nebude plýtvat energií na otáčení jeho klikovou hřídelí, vačkovými hřídelemi a pohon dalších nutných součástí a příslušenství, které v případě motorů s vypínáním válců zůstávají v provozu.

V případě požadavku na vysoký výkon se jednoduše druhý motor třímotorového hybridu nastartuje jako u dnešních start-stop systémů a přes speciální spojku spojí s druhým, takže dva motory budou v tu chvíli pracovat jako jeden. Výkonové výkyvy při startování a vypínání druhého motoru bude "vyhlazovat" elektromotor hybridního soustrojí.

Celý koncept můžeme spíše než jako spojování dvou různých spalovacích motorů chápat spíše jako rozdělování větších motorů na menší funkční celky.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.