Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci útočí na Ameriku, okupaci zahájí BMW R18 s monstrózním motorem

Napodobit legendárního Harleye a jeho velkoobjemové V-Twin dvouválce už se v historii snažila celá řada značek, ale všechny si na tom nakonec vylámaly zuby. Německé BMW na to jde úplně jinak a na trh posílá obrovský cruiser s monstrózním motorem s dvěma válci široko do stran.

Přitom stejně jako Harley sází na nízké otáčky, mohutný točivý moment a ležérní jezdeckou pozici s rukama nataženýma dopředu k řídítkům. A pomáhá  také odkaz na slavnou historii značky, kterou zdůrazňují bílé linky a odkrytá rotující hřídel kardanu jako u poválečných motocyklů.

U automobilů se retro vlna s modely navazujícími na slavné historické vozy setkává se střídavými úspěchy. Mini má stálou klientelu, Fiat 500 uhranul publikum hlavně roztomilým kukučem než čímkoliv ostatním a VW Brouk můžeme bez okolků označit za propadák ve všech novodobých vydáních. U motorek je to jinak, ty už v dnešní době přinášejí hlavně radost z krásného stroje zaparkovaného v garáži a nadšení z autentického pocitu z jízdy. 

A silný příběh, souznění s historií značky a odkaz na slavný model z minulosti v tom hraje velmi důležitou roli. Každý větší výrobce má dnes proto v nabídce několik retro modelů. Značka BMW s novým modelem R18 předvedla nádhernou oslavu slavné minulosti, datované od roku 1923, a legendárního modelu R5. Navíc ale v Berlíně postavili konstrukční základ, který si majitel může z originálních dílů přestavět téměř na jakýkoli styl!

Chcete mít v garáži klasický cruiser, nebo radši bobber, chopper, ape-hanger? Stačí si naklikat tu správnou konfiguraci, protože celá zadní část motorky i boční plasty se dají odstrojit, víka ventilů a kryty motoru jsou umístěné mimo olejovou vanu a lze je jednoduše vyměnit. 

Sedlo je jednomístné, což ke stylu cruiser patří.

I podsedlová část se dá sejmout a použít sedlo vytrčené dozadu „do vzduchu“. Konstrukce rámu z ocelových trubek totiž schovala zadní odpružení, motocykl vypadá jako poválečný model s pevně osazeným zadním kolem v rámu, přesně jako historická předloha R5.

Nová BMW R18 zaujme jednoduchou a čistou stavbou bez zbytečností a k tomu obrovským motorem, který si jezdec může zálibně prohlížet i za jízdy. Nový „Big Boxer“, jak ho berlínská fabrika nazývá, má zdvihový objem 1802 cm³ naladěný na 91 koní (67 kW) při 4750 ot/min. 

Obrovský motor do stran je také příslibem toho, že jízda na R18 bude hodně jiná než na cruiserech s véčkovými dvouválci. Jiné rozložení hmot a hlavně vzadu až za válci umístěné stupačky totiž neumožní ten typicky ležérní cruiserovsky zakloněný posaz. Nohy jsou posunuté hodně dozadu směrem k výfukům tvarovaným do retro laděné „ploutve“.

Nový „Big Boxer“, jak ho berlínská fabrika nazývá, má zdvihový objem 1802 cm3...

R18 je vyrobená z poctivého kovu a v duchu své kategorie je to pořádná váha. Stupnici vytlačí na 345 kilogramů provozní hmotnosti, včetně plné nádrže s objemem 16 litrů. Točivý moment přes 150 Nm v pásmu 2000 až 4000 ot/min s maximální hodnotou 158 Nm si rozhodně říká o nějakou kontrolu trakce, naštěstí tady má BMW z čeho vycházet a R18 dostává nejnovější elektroniku odvozenou od boxerů R1250. 

Kromě kontroly trakce má i tři jízdní režimy „Rain“, „Roll“ a „Rock“, jako doplňkovou výbavu pak asistenta couvání (elektrickou zpátečku) a asistenta rozjezdu do kopce. Již ve standardu je stabilizační systém ASC (AutomaticStability Control) s náklonovým ABS a kontrolou prokluzu, při podřazování zase bude vaše bezpečí hlídat systém regulace točivého momentu (MSR). 

Točivý moment přes 150 Nm v pásmu 2000 až 4000 ot/min s maximální hodnotou 158...

Po uvedení na trh bude R18 nějakou dobu v nabídce jen v exkluzivní verzi R18 First Edition s retro barvami, bílými linkami a chromy. Jednodušší jednobarevný standard bude k mání zatím jen na několika vybraných trzích mimo Evropu. Verze First Editon přitom vyráží na trh se základní cenou 589 tisíc včetně DPH. 

To na tuto kategorii a prémiovou značku vůbec není špatná cena. Jejím cílem bude přilákat hlavně příznivce cruiserů a nabídnout jim moderní německou klasiku jako alternativu k americkým strojům.

Vstup do nového světa

Petr Krajča, manager BMW Motorrad ČR

Po představení nového BMW R18 vstupujeme nejen do nového segmentu, ale i do jiného světa motorkářů, kde nejsou tak důležité technické parametry. V tomto světě hrají hlavní roli emoce. 

Zde se neřeší výkon nebo zrychlení. Vše je zde podřízeno designu, zvuku a hlavě pocitu z motorky jako takové. Každý si ji bude chtít upravit podle svého vkusu a my máme připravenou širokou nabídku originálního příslušenství, jakou jsme nikdy v historii neměli k žádnému jinému modelu.

Z R18 si tak jednoduše může majitel udělat jednosedadlový stroj ve stylu bobber nebo třeba dvoumístný  cruiser s vysokými řídítky. V našem online konfigurátoru je pro R18 kromě doplňkové výbavy nově obsaženo i příslušenství a je tak možné si online postavit svojí motorku na míru. Začátkem léta očekáváme příjezd první R18 do Čech

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...