Autofotka týdne: Konec s výjimečností, nové BMW 1 otáčí motor

Je to známá historie. Automobilka BMW na přelomu dekády zjistila, že většina majitelů modelu řady 1 považuje svůj vůz za stroj s pohonem předních kol. Právě unikátní architekturu, na kterou mnozí majitelé přísahají, teď BMW u nové generace jedničky opouští. Přelomový moment vystihuje pohled pod kapotu.
Nové BMW řady 1

Nové BMW řady 1 | foto: BMW

Pohon předních kol mají už mnichovská MPV Active Tourer a Grand Tourer patřící do řady 2, pak také crossover X2. Motor napříč má ovšem od nynějška jednička jako jediné BMW z těch klasicky tvarovaných modelů značky, předchozí dvě generace měly tradiční BMW architekturu.

A jedničku si mnozí kupovali právě pro to jedinečné chování vozu s poháněnou zadní nápravou. Klasické řešení bylo kdysi víceméně standardem, od sedmdesátých let ho ovšem z nižších automobilových kategorií vytlačila levnější a kompaktnější architektura s motorem vpředu napříč u poháněné nápravy. Puristé ovšem chodili právě pro jedničku, která se v zatáčkách řídí také plynem.

A tak se motor pod kapotou jedničky pootočil o devadesát stupňů a pohání přední kola. Ordinérnější řešení samozřejmě umí motoráři a podvozkáři vyšlechtit k dokonalosti, ovšem punc jedinečnosti mizí. Je to symbolické, potvrzuje to, že většina klientely značky stejně jako u ostatních (třeba taky prémiových značek) dá na výbavu a moderní technologie víc, než na mechanický grunt.

BMW řady 1 předchozí generace (F52)
BMW řady 1 předchozí generace (F52)

Předchozí generace BMW řady 1

Pozná se to i na designu. Předchozí dvě generace jedniček (první se představila v roce 2004, druhá v roce 2011) jednoznačně svou siluetou ukazovaly, která náprava je poháněná - dlouhý čumák s předním kolem úplně vpředu a kabina posazená pevně na zadní nápravě. Nová „jednička“ má postoj obyčejnější, charakteristický pro předokolkové hatchbacky.

„Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Ta také zdůrazňuje výrazný nárůst vnitřního prostoru - to je kromě zjednodušení mechaniky jeden z dalších benefitů architektury „vše vpředu“.

Nové BMW řady 1
Nové BMW řady 1

Pět let trvající vývoj pohonu předních kol u jiných modelů vyvrcholil u BMW právě v nové řadě 1. „Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy,“ naparuje se BMW. „Nová architektura s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru.“

Nové jedničkové BMW samozřejmě dostane také provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou budou tří a čtyřválce. Benzinová patnáctistovka se 140 koňmi a 306koňový dvoulitr. Turbodiesely mají stejné objemy a 116, 150 a 190 koní.

Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. až 27. června  v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si odbude v září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září.

Nové BMW řady 1

Evropská hvězda

Největšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě odsud.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...