Pohon předních kol mají už mnichovská MPV Active Tourer a Grand Tourer patřící do řady 2, pak také crossover X2. Motor napříč má ovšem od nynějška jednička jako jediné BMW z těch klasicky tvarovaných modelů značky, předchozí dvě generace měly tradiční BMW architekturu.
A jedničku si mnozí kupovali právě pro to jedinečné chování vozu s poháněnou zadní nápravou. Klasické řešení bylo kdysi víceméně standardem, od sedmdesátých let ho ovšem z nižších automobilových kategorií vytlačila levnější a kompaktnější architektura s motorem vpředu napříč u poháněné nápravy. Puristé ovšem chodili právě pro jedničku, která se v zatáčkách řídí také plynem.
A tak se motor pod kapotou jedničky pootočil o devadesát stupňů a pohání přední kola. Ordinérnější řešení samozřejmě umí motoráři a podvozkáři vyšlechtit k dokonalosti, ovšem punc jedinečnosti mizí. Je to symbolické, potvrzuje to, že většina klientely značky stejně jako u ostatních (třeba taky prémiových značek) dá na výbavu a moderní technologie víc, než na mechanický grunt.
Předchozí generace BMW řady 1
Pozná se to i na designu. Předchozí dvě generace jedniček (první se představila v roce 2004, druhá v roce 2011) jednoznačně svou siluetou ukazovaly, která náprava je poháněná - dlouhý čumák s předním kolem úplně vpředu a kabina posazená pevně na zadní nápravě. Nová „jednička“ má postoj obyčejnější, charakteristický pro předokolkové hatchbacky.
„Příjezd zcela nového BMW řady 1 předznamenává úsvit nové éry,“ píše se v tiskové zprávě automobilky. Ta také zdůrazňuje výrazný nárůst vnitřního prostoru - to je kromě zjednodušení mechaniky jeden z dalších benefitů architektury „vše vpředu“.
Pět let trvající vývoj pohonu předních kol u jiných modelů vyvrcholil u BMW právě v nové řadě 1. „Výsledkem je dynamická ostrost, která nemá u vozů s poháněnou přední nápravou obdoby a s níž nové BMW řady 1 stanovuje ve třídě prémiových kompaktních vozů zcela nové standardy,“ naparuje se BMW. „Nová architektura s pohonem předních kol navíc umožňuje, aby řada 1 třetí generace nabídla podstatně více vnitřního prostoru, zejména pro cestující na zadních sedadlech a rovněž v zavazadlovém prostoru.“
Nové jedničkové BMW samozřejmě dostane také provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou budou tří a čtyřválce. Benzinová patnáctistovka se 140 koňmi a 306koňový dvoulitr. Turbodiesely mají stejné objemy a 116, 150 a 190 koní.
Třetí generace BMW řady 1 se veřejnosti poprvé představí 25. až 27. června v budově BMW Welt v Mnichově. Výstavní premiéru si odbude v září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Celosvětové prodeje začnou 28. září.
Evropská hvězdaNejvětšími trhy byly Německo (přibližně 25 % prodejů) a Velká Británie (více než 20 %), následované Itálií, Francií a Japonskem. Koncem roku 2018 překonalo BMW řady 1 hranici 1,3 milionu zákazníků. Druhá generace BMW řady 1 se těšila velké oblibě zejména v Evropě, když v roce 2018 bylo 80 % zákazníků právě odsud. |