Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW v Brně: světová premiéra nové řady 5

  9:10aktualizováno  9:10
Brno a zdejší autosalon, který startuje pro veřejnost už v sobotu, se staly místem, kde automobilka BMW ve světové premiéře představila novou řadu 5. Bavorský výrobce ji vyvíjel pro zákazníky, kteří mají rádi luxus, ale „sedmičková“ řada není jejich krevní skupina. Pro řidiče, kteří si kromě komfortního svezení také rádi dopřávají sportovní jízdu.
BMW 5 nové generace - čelní pohled

BMW 5 nové generace - čelní pohled - V Brně si premiéru odbylo nové BMW řady 5. | foto: iDNES.cz

Nová „pětka“ zaujme především dynamickým designem karoserie, ale opomenout nesmíme ani širokou nabídku motorů, vysokou bezpečnost a bohatou výbavu. Na trh přijde v průběhu léta - přesné datum ani ceny zatím automobilka neuveřejnila.

Současné pětkové BMW vyjíždí z bran mnichovské automobilky v téměř nezměněné podobě již od roku 1995. Proto už před létem přichází nová generace vozu, který spojuje sportovního ducha menší "trojkové" řady a luxus a majestát "sedmičky".

Právě na vytvoření co nejideálnějšího a nejatraktivnějšího kompromisu mezi sportovními ambicemi a luxusem se mnichovští zaměřili především.

Na první pohled dává design nového BMW řady 5 připomenout urostlejšího "sedmičkového" bratra. Na "pětce" však extravagantní prvky působí propracovaněji a více zapadají do celkové koncepce vozu.

Hlavním poznávacím znakem všech vozů "s vrtulí" ve znaku budou pravděpodobně přední světlomety, jejichž netradiční tvarování zahrnující nahoře umístěné směrovky nechybí ani na nové "pětce". Základní linie, zdůrazňující sportovního ducha a robustnost i nadále nenechají nikoho na pochybách, jaké auto kolem něj právě projelo. 

Automobily všech značek neustále narůstají, lhostejno zda do délky, šířky, či objemu zavazadlového prostoru, nové BMW řady 5 není výjimkou. Do délky tak nový "bavorák" narostl až na konečných 4,8 metru, rozvor se pak prodloužil na 288 cm. "Pětka" nabídne dostatek prostoru jak pro cestující, tak pro jejich zavazadla (objem zavazadelníku činí 500 litrů).

Také nová generace BMW řady 5 bude vybavena systémem "iDrive", jehož klady i zápory mohli doposud využívat pouze majitelé vlajkové lodi automobilky. Na středovém tunelu umístěný kruhový ovladač "iDrive", kterým řidič, či spolujezdec ovládají mimo jiné klimatizaci, systém satelitní navigace apod., sice zůstane, bude ale menší a méně nápadný.

Ponaučení z dosti rozporuplných reakcí na přehlednost a intuitivnost celého systému si u BMW vzali k srdci a učinili "iDrive" uživatelsky přátelštějším. 

Pohonných jednotek, ze kterých si budou moci případní zájemci vybrat, bude pět benzinových a čtyři naftové, zapomenout nesmíme ani na desetiválec pro verzi M5.

Pohonné jednotky:

Označení

počet válců

objem (ccm)

výkon (kW/CV)

520i

R6

2171

125/170

525i

R6

2494

141/192

530i

R6

2979

170/231

545i

V8

4398

245/333

520d

R4

1951

100/136

530d

R6

2926

142/193

540d

V8

3901

190/258

M5

V10

5500

365/500

Motory budou nabízeny v kombinacích s šestistupňovými manuálními, i automatickými převodovkami.

Zpočátku bude nabídka agregátů omezena pouze na motory 520i, 530i a 530d. Na podzim se nabídka rozšíří o zbývajících 7 pohonných jednotek.

Nové BMW se může pochlubit též mnoha technickými inovacemi: celá přední partie karoserie je vyrobena z hliníkové slitiny, světlomety, které vidí za roh atd.

Největší lahůdkou by však měl být průhledový displej HUD (head-up display), který zobrazuje základní provozní informace (otáčky, rychlost) na čelním skle vozu. Při jeho tvorbě se mnichovští inženýři inspirovali systémy využívanými v moderních letadlech.

Další elektronickou hračkou, kterou budou moci majitelé nového "bavoráku" ocenit je systém ACC (active cruise control), kombinující funkci tempomatu a radaru. ACC nejen, že udržuje nastavenou rychlost, ale hlídá též vzdálenost od předchozího vozidla.

K dalším specialitám z kuchyně mnichovské automobilky patří bezesporu elektronické řízení tlumičů vzduchového pérování EDC (Electronic Damper Control) a především pak aktivní elektronicky kontrolované řízení, které umí variabilně měnit účinek posilovače. Tento systém, nejen že umožní řidiči jednoduše zaparkovat, umí i vyrovnávat působení poryvů bočního větru a měnit převod řízení. Výše jmenovaní pomocníci si v "pětce" odbudou světovou premiéru.

Původně měl být nový "bavorák" představen na podzimním frankfurtském autosalónu, podle posledních informací však budou moci první majitelé vyrazit s novou "pětkou" už na letní prázdniny. 

Stáhněte si tapetu nového BMW řady 5:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 

 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz