Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vrací radost z jízdy. Jednička frčí v ostré verzi M

  10:30aktualizováno  10:30
Možná BMW vyslyšelo nářky fandů značky, možná jen usoudilo, že tady se dá ještě vydělat. V každém případě připravilo sportovní variantu nejmenšího kupé řady 1 s tradičním označením M. Ale nikoliv očekávané M1 ale 1 M.

Fanoušci mnichovské automobilky žehrají na technickou dokonalost nových modelů. Prý už v nich není tolik radosti z jízdy a sportovního naturelu jako v předchozích generacích. Kritika míří především k trojkové řadě a pak ke spořícím řešením Efficient Dynamics a k mnohým pomocníkům na podvozku.

BMW 1 M Coupé

Pravdou je, že připravovaná i současná generace trojkové řady je už na hony vzdálena legendárním generacím E30, E36 a E46. A mají pravdu, pokrok nejde zastavit a většinový zákazník si žádá právě to, co mu BMW nabízí. Ten správný pocit z lehké a snadno ovladatelné zadokolky tak částečně zůstal u nejmenší řady mnichovské automobilky. A právě ta nyní dostala svůj nejsilnější model s označením 1 M Coupe. A právě to by mohl být dlouho nesplněný sen fanoušků BMW.

Jedničková řada je rozdělena na hatchbacky a kupé. Model 1 M vychází z kupé, bude mít tedy jen dvoje dveře a siluetu malého kupé-sedanu. Ale malého je zde v uvozovkách, protože rozměry jedničkového kupé jsou velmi podobné rozměrům dávné trojkové řady E30. Auta prostě rostou a rostou.

BMW 1 M Coupé

Nový top model jedničkové řady přichází souběžně s oznámením faceliftu kupé a z něj odvozeného kabrioletu. A proč se jmenuje 1 M a nikoliv M1, jak je u BMW zvykem? Důvody jsou pravděpodobně dva. Pod označením M1 vyrábělo BMW na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let supersportovní kupé a to je přeci jen něco trochu jiného než malé ostré kupátko z nejmenší řady. A druhým důvodem je marketing. Výrobce by nerad kanibalizoval mezi novinkou a klasickým emkovým kupé trojkové řady a tak novinku lehce vystrčil ze své prestižní sportovní řady.

Doposud nejvýkonnější variantou jedničkové řady byl model 135i, dostupný ve verzi kupé i hatchback. Třílitrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním v jeho případě poskytuje maximální výkon 225 kW a točivý moment 400 Nm. Při hmotnosti 1530 kilogramů je to velmi svižné auto, které hravě dosáhne omezovače na 250 km/h a na stovku zrychlí za 5,3 sekundy.

BMW 1 M Coupe

Motor BMW 1 M Coupe vychází ze 135i, má stejný objem a i vrtání a zdvih. Jenže výkon narostl na rovných 250 kW a točivý moment na 450 Nm, navíc ještě s padesátinewtonmetrovým overboostem (krátkodobé zvýšení). Ve špičce tak nabídne točivý moment 500 Nm. A přitom kupé oproti dosavadnímu nejvýkonnějšímu provedení zhublo o 45 kilo. Nepřekvapí pak zrychlení na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost opět limituje omezovač na 250 km/h, bez něj by kupé jistě jelo ještě mnohem rychleji.

Zábavu slibuje manuální šestistupňová převodovka s upraveným odstupňováním, kterou snad později doplní i automat. V každém případě bude na zadní nápravě namontovaný samosvorný diferenciál.

BMW 1 M Coupé

Upravený motor ale rozhodně není to jediné, co dělá novinku špičkovým sporťákem. Příbuznost s dalšími modely emkové řady dokládají upravené hliníkové závěsy kol, které si novinka vypůjčila u vyššího modelu M3. Výkonné brzdy mají vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Semihydraulický posilovač řízení má dodat řidiči dokonalou kontrolu nad autem a jak je zvykem u emkových BMW, nechybí tlačítko M Drive, které upraví odezvu plynového pedálu.

Auto je i větší než standardní kupé BMW 1. Na délku povyrostlo o 5 milimetrů, na šířku pak o značných 53 milimetrů a je i o 13 milimetrů vyšší. Mohou za to upravené díly karoserie, především vytažené blatníky, pod která se musejí vejít devatenáctipalcová kola: vpředu v rozměru 245/35 a vzadu dokonce 265/45. Sportovní švih dodávají i čtyři kulaté koncovky výfuku, zadní LED světla, prahové nástavce a další drobnější karosářské úpravy. Odkaz na emkovou řadu automobilky najdeme i v interiéru, kde je pozměněná přístrojová deska, speciální kožené čalounění a jiný volant než u sériového kupé.

Zájemce o nový sporťák si ale musí vystačit jen s trojicí laků, které bude výrobce pro novinku nabízet. Na výběr je "obyčejná" bílá a dvě metalízy: černá a červeno-oranžová.

Nové kupé 1 M se začne prodávat od března či dubna. Základní cena byla v Německu nastavena na kulatých 50 000 euro, tedy v přepočtu asi na 1,26 milionu korun. Je to podstatně méně než u trojkového kupé M, které stojí od 1,8 milionu. Ale samozřejmě, absolutně je to velmi drahý sporťáček. Oproti modelu 135i bude dražší o zhruba 200 000 korun a ve srovnání s nejlevnějším kupé jedničkové řady, 118d, si připlatíte přes půl milionu.

MAlé kupé od BMW i jako elektromobil

BMW 1 Coupé jako elektromobil

A jestliže BMW udělalo s novou ostrou jedničkou radost všem kritikům jeho odklonu od aut pro řidiče směrem k univerzálním prémiovým autům s ohledem na životní prostředí, máme i dobrou zprávu pro ekology a šetřílky. Automobilovým paparazzi se podařilo ulovit elektrickou variantu jedničkového kupé. Je to sice zvláštní kombinace, ale když se to někomu bude líbit...

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.