Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vymění muže za volantem

  9:38aktualizováno  9:38
Mnichov - Tento týden se akcionáři společnosti BMW sejdou v mnichovské Olympijské hale, aby se stali svědky pečlivě natrénovaného předání vedení firmy. Po čtyřech bouřlivých letech ve vedení Bayerische Motoren Werke předává Joachim Milberg místo za volantem novému předsedovi představenstva. Na jeho místo ve "čtyřcylindru" (výrazné budově centrály BMW) nyní usedne jeho finanční náměstek Helmut Panke.

Aranžmá tohoto následnictví přesně odpovídá preciznosti, s jakou se vyrábějí luxusní vozy značky BMW. Na čtvrtečním zasedání rozhodně nikdo neuvidí jakékoli rozpory mezi vedením firmy. BMW popisuje inauguraci Helmuta Pankeho jako plynulý přechod, který podporují i investoři, odbory i zaměstnanci. S jistotou je možné očekávat, že nedojde k takovému rozruchu, který v roce 1999 doprovázel jmenování Joachima Milberga.

Tento bývalý vysokoškolský profesor se na vrchol managementu BMW dostal po převratu v předsednictvu, který stál hlavu tehdejšího předsedu představenstva Bernda Pischetsriedera a ctižádostivého ředitele výroby Wolfganga Reitzleho. Museli totiž odejít kvůli problémům po převzetí ztrátové britské společnosti Rover, která málem BMW stáhla s sebou pod hladinu. Po Milbergově boku vyrostl z Pankeho korunní princ pro funkci předsedy představenstva. Když Milberg oznámil svůj odchod do důchodu, tato zpráva nevyvolala zdaleka takové spekulace jako ochod jiných ředitelů společnosti BMW.

Klidná reakce na změnu vedení odráží prosperitu automobilky BMW - alespoň ve srovnání s jejími rivaly. Helmut Panke například nemusí čelit takové restrukturalizaci, která probíhá ve firmě Opel, kde General Motors jmenovali generálním ředitelem Carla-Petera Forstera. Nemusí si ani lámat hlavu z konkurencí značek v rámci jednoho koncernu a cenovým tlakem, které sužuje Volkswagen, kde právě nastoupil Bernd Pischetsrieder. V Mnichově navíc panuje tiché uspokojení nad zřejmým rozkolem u Forda, který koupil ztrátový Land Rover a najal bývalého manažera BMW Wolfganga Reitzleho, aby vedl jeho luxusní značky. Reitzle však minulý měsíc rezignoval a odešel do vedení plynařské firmy Linde.

Tento týden akcionáři BMW uslyší, že společnost není posedlá velikostí. Hnací silou místo toho bude technologie a pokračující inovace produktů. Helmut Panke si přece jen myslí, že snaha prosadit se na masovém trhu z počátku devadesátých let představovala smrtelnou chybu. Helmut Panke již správní radě oznámil, že další podobné věci nedopustí. Bavorská automobilka se soustředí na luxusní produkty. Stejně jako jeho předchůdce Milberg i nový předseda představenstva věří, že BMW musí na každé části trhu nabízet jen luxusní automobily: od trháku Mini přes svoji hlavní německou značku po Rolls-Royce v kategorii superluxusních vozů.

Ve srovnání se svým předchůdcem si však Panke počíná mnohem méně diplomaticky, zato mnohem ctižádostivěji. Projevuje se to například mnohem silnějším útokem na segment lehkých terénních vozů v USA. Úspěch, který na tamním trhu zaznamenal off-road BMW X5, bude následovat po zahájení prodeje menšího sportovního užitkového vozu X3. S podporou ročních výdajů ve výši 3,52 miliardy eur bude chtít Panke rozšířit spektrum produktů BMW.

Zvýší se například počet variant vozu Mini, objeví se nové kupé a zcela nový Rolls-Royce. Společnost si navíc osvojuje nový "designérský jazyk", jehož autorem je americký šéf návrhářů Chris Bangle. Nový vzhled vozů BMW série sedm byl sice terčem posměchu konkurentů, ale automobilka uvádí, že jeho odbyt o dvacet procent překonal prodej předchozího modelu.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.