BMW vymění muže za volantem

Mnichov - Tento týden se akcionáři společnosti BMW sejdou v mnichovské Olympijské hale, aby se stali svědky pečlivě natrénovaného předání vedení firmy. Po čtyřech bouřlivých letech ve vedení Bayerische Motoren Werke předává Joachim Milberg místo za volantem novému předsedovi představenstva. Na jeho místo ve "čtyřcylindru" (výrazné budově centrály BMW) nyní usedne jeho finanční náměstek Helmut Panke.

Aranžmá tohoto následnictví přesně odpovídá preciznosti, s jakou se vyrábějí luxusní vozy značky BMW. Na čtvrtečním zasedání rozhodně nikdo neuvidí jakékoli rozpory mezi vedením firmy. BMW popisuje inauguraci Helmuta Pankeho jako plynulý přechod, který podporují i investoři, odbory i zaměstnanci. S jistotou je možné očekávat, že nedojde k takovému rozruchu, který v roce 1999 doprovázel jmenování Joachima Milberga.

Tento bývalý vysokoškolský profesor se na vrchol managementu BMW dostal po převratu v předsednictvu, který stál hlavu tehdejšího předsedu představenstva Bernda Pischetsriedera a ctižádostivého ředitele výroby Wolfganga Reitzleho. Museli totiž odejít kvůli problémům po převzetí ztrátové britské společnosti Rover, která málem BMW stáhla s sebou pod hladinu. Po Milbergově boku vyrostl z Pankeho korunní princ pro funkci předsedy představenstva. Když Milberg oznámil svůj odchod do důchodu, tato zpráva nevyvolala zdaleka takové spekulace jako ochod jiných ředitelů společnosti BMW.

Klidná reakce na změnu vedení odráží prosperitu automobilky BMW - alespoň ve srovnání s jejími rivaly. Helmut Panke například nemusí čelit takové restrukturalizaci, která probíhá ve firmě Opel, kde General Motors jmenovali generálním ředitelem Carla-Petera Forstera. Nemusí si ani lámat hlavu z konkurencí značek v rámci jednoho koncernu a cenovým tlakem, které sužuje Volkswagen, kde právě nastoupil Bernd Pischetsrieder. V Mnichově navíc panuje tiché uspokojení nad zřejmým rozkolem u Forda, který koupil ztrátový Land Rover a najal bývalého manažera BMW Wolfganga Reitzleho, aby vedl jeho luxusní značky. Reitzle však minulý měsíc rezignoval a odešel do vedení plynařské firmy Linde.

Tento týden akcionáři BMW uslyší, že společnost není posedlá velikostí. Hnací silou místo toho bude technologie a pokračující inovace produktů. Helmut Panke si přece jen myslí, že snaha prosadit se na masovém trhu z počátku devadesátých let představovala smrtelnou chybu. Helmut Panke již správní radě oznámil, že další podobné věci nedopustí. Bavorská automobilka se soustředí na luxusní produkty. Stejně jako jeho předchůdce Milberg i nový předseda představenstva věří, že BMW musí na každé části trhu nabízet jen luxusní automobily: od trháku Mini přes svoji hlavní německou značku po Rolls-Royce v kategorii superluxusních vozů.

Ve srovnání se svým předchůdcem si však Panke počíná mnohem méně diplomaticky, zato mnohem ctižádostivěji. Projevuje se to například mnohem silnějším útokem na segment lehkých terénních vozů v USA. Úspěch, který na tamním trhu zaznamenal off-road BMW X5, bude následovat po zahájení prodeje menšího sportovního užitkového vozu X3. S podporou ročních výdajů ve výši 3,52 miliardy eur bude chtít Panke rozšířit spektrum produktů BMW.

Zvýší se například počet variant vozu Mini, objeví se nové kupé a zcela nový Rolls-Royce. Společnost si navíc osvojuje nový "designérský jazyk", jehož autorem je americký šéf návrhářů Chris Bangle. Nový vzhled vozů BMW série sedm byl sice terčem posměchu konkurentů, ale automobilka uvádí, že jeho odbyt o dvacet procent překonal prodej předchozího modelu.