Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW vyvíjí autopilota. Testovací pětka jezdí po dálnici zcela sama

  14:35aktualizováno  14:35
Automobilka BMW vyvíjí pokročilý systém asistenta řidiče. Měl by umožnit zcela automatické řízení automobilu na dálnici. Řidič si bude moci obrazně řečeno složit ruce do klína. Prozatím není jasné, kdy se novinka dostane do sériové výroby.

BMW ConnectedDrive | foto: BMW

Po testovacích polygonech BMW se prohání sedan řady pět vybavený mnoha senzory. Díky nim, pokročilému softwaru a další nutné výbavě se dovede vůz na dálnici řídit zcela sám bez zásahu řidiče.

Testovací BMW 5 tak dovede nejen zrychlovat a brzdit, jak to umí řada aut s adaptivním tempomatem, ale jeho schopnosti řízení nekončí jenom u asistenta udržování v jízdním pruhu. Auto zvládá zcela samostatnou jízdu včetně změn jízdních pruhů a předjíždění. Systém je dokonce tak pokročilý, že dovede vyhodnotit provoz tak, aby mohl přizpůsobit rychlost jízdy nebo jízdní pruh tomu, aby na dálnici mohla bez problémů najíždět auta z přivaděčů.

Systém funguje do rychlosti 130 km/h a je schopen rozeznat běžné dopravní značení. Automobil tak například na dálnici nepřejede plnou čáru, která se u některých dálničních křižovatek vyskytuje pro lepší oddělení vozů směřujících do různých směrů. Řidič si opravdu může prakticky složit ruce do klína. BMW ale zároveň upozorňuje, že i přes pokročilý asistenční systém je to stále řidič, kdo je ve výsledku zodpovědný za řízení vozu a musí být připraven reagovat na nenadálé situace.

K tomu, aby auto mohlo jezdit po dálnici opravdu samo, potřebuje především řadu senzorů. Vzájemně se doplňují a zálohují tak, že pro určování údajů musí auto vždy použít dva nezávislé zdroje. K základnímu určení pozice se používá vysoce přesná GPS, která má údajně dokázat určit polohu tak přesně, že lze rozeznat, ve kterém jízdním pruhu se vůz nachází. K rozpoznávání dopravního značení se používají kamery, vzdálenosti pak auto určuje pomocí radaru adaptivního tempomatu, ultrazvukových čidel a takzvaného lidaru – tedy zařízení pro detekci laserového světla a určování vzdáleností.

Speciální GPS mapové podklady pak dávají autu možnost předpovídat budoucí situaci silničního provozu. Auto například podle map ví, kolik jízdních pruhů bude mít dálnice před ním. Tuto skutečnost pak vůz ověřuje pomocí kamery. Senzory auta ale pochopitelně nesměřují jenom vpřed, ultrazvukové senzory a laserová čidla sledují i situaci po stranách vozu a za ním.

Systém automatické jízdy po dálnici se možná trochu překvapivě vyvinul z programu BMW TrackTrainer. To je speciální systém, který umožní automobilu jezdit automaticky po vybraném závodním okruhu. Tento systém se využívá při školení řidičů, aby získali představu o volbě ideální stopy.

Další inspiraci našel systém v projektu BMW Emergency Stop Assistant. Tento systém má převzít kontrolu nad vozem v situaci, kdy například řidiče postihnou náhlé zdravotní potíže. V takovém případě auto samo nouzově zastaví na krajnici a přivolá pomoc.

Různých jízdních asistentů má ale BMW v rukávu ještě víc. Koncept městského elektromobilu i3 například využívá asistent parkování a také asistent pro jízdu v dopravních zácpách. Auto tak dokáže jezdit v hustém provozu zcela samo do rychlosti 40 km/h – drží se ve svém jízdním pruhu a umí zrychlovat a brzdit podle potřeby. Podmínkou je, že řidič má stále minimálně jednu ruku na volantu.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.