Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW X1: jízda na jedničku

  11:00aktualizováno  11:00
Dlouho očekávaný nejmenší model se zvýšeným podvozkem se značkou BMW právě vstupuje na český trh. Pověsti značky nezůstala X1 nic dlužna: Nabízí suverénní jízdní vlastnosti podpořené silnými motory.

Skloubení siláckého vzhledu, kompaktních rozměrů a dynamických jízdních vlastností často dopadá špatně. Řada nejmenších SUV zaplatila za pohon všech kol a offroadovou vizáž kamenným pérováním, stísněným vnitřním prostorem a vysokou spotřebou. BMW X1 ukazuje, jak to udělat dobře.

Může se hodit

Obrovská přehlídka německých luxusních
automobilů značky BMW
na online portálu www.automodul.cz

Mnichov se od začátku rozhodl udělat malé SUV po svém. Na technickém základě řad 1 a 3 stvořil dynamicky tvarované auto, které sice nerezignovalo na výlety do přírody, avšak už od pohledu dává přednost rychlému svezení.

Vývojáří se zároveň poučili z chyb svých neprémiových kolegů, takže položil hlavní důraz na dobré rozložení hmotnosti a maximální vnitřní prostor. Dílo se podařilo díky rekordnímu rozvoru 2,76 m, který nejen výrazně překonává veškerou dosavadní konkurenci, ale především zajišťuje dostatek pohodlných kubíků pro posádku. I přes prostorově krajně nevýhodnou klasickou koncepci s pohonem preferujícím zadní kola, která samozřejmě zůstala zachována.

BMW X1

Malý velikán

A čím je tedy X1 výjimečné? Především architekturou – podélně uložený motor zatím z konkurentů nenabídl nikdo, i když lze předpokládat, že příchod malého mercedesu, očekávaný přibližně za rok a půl, tuto statistiku změní. Unikátní je také nabídka třílitrového řadového šestiválce – i pro něj zbylo v dlouhé přídi místo. S ním naopak zůstane BMW s největší pravděpodobností osamocené, zejména v době, kdy konkurence sází spíše na downsizing a nebojí se ani vysoce přeplňovaných čtrnáctistovek.

A do třetice je to nabídka špičkové techniky. Zatímco výhradní nabídku přímého vstřikování paliva napříč motorovou paletou zavedl již Volkswagen, twinturbodiesel s kaskádovým přeplňováním dvojicí nestejně velkých turbodmychadel slaví premiéru právě v X1. Zajímavá je i možnost pohonu jediné nápravy. Konstruktéři navíc přivedli newtonmetry k zadním kolům, což je další nezvyklost mezi SUVčky.

Kombíkový teréňák

Jednoznačným přínosem je extrémní rozvor, díky němuž malý "teréňák" působí spíše jako stylové kombi, než nějaký off-road. Tomu nasvědčuje i malý, avšak dobře a nízko umístěný vstupní otvor do kufru, který sice základním objemem 420 l neoslní, avšak téměř se vyrovná trojkovému kombi. A to zejména díky absolutní variabilitě zadních sedadel, která jsou dělena v poměru 40:20:40. Naklápět či polohovat lze každé zvlášť.

Milovník jízdy

Krátká zkušební jízda vedla po rozmanitých cestách počínaje kvalitními "jedničkami", přes členité vlásenkové okresky, až po atraktivní terénní vložku v areálu vápencového lomu.

BMW X1

Konstruktéři od BMW předvedli malý zázrak. Interiér plný křivek a oblouků je přesně tak velký, aby se v něm i urostlí dospělci cítili vzdušně a přes malou celkovou výšku je lidem uvnitř i v kolmém směru dobře. Pocity za volantem evokují spíš sportovní kupé. Ostatně za jízdy tento pocit díky výhledu na dlouhou kapotu a extrémně vpředu uloženým kolům ještě sílí. Škoda jen okatého šetření na vnitřních materiálech, na které jsme si museli zvyknout i ostatních malých BMW.

I se čtyřkolkou xDrive (kvůli přidaným kilogramům a parazitním momentům na přední nápravě lehké nohy všech "bavoráků" obecně spíše ztěžuje) je mrštnost až neuvěřitelná. Představa malé jedničky s přidaným předním pohonem není zcela přesná, X1 totiž postrádá její sklony k nervozitě na hranici adheze.

Zatáčí téměř jako trojkové BMW, ze zatáčky se však vždy vytáhne bez subjektivně vnímatelné setrvačnosti dlouhého zadního převisu. Brzdí i zrychluje nadprůměrně, i se slabším ze zatím nabízených dvou turbodieselů předjede co si řidič vzpomene. Vše je pak korunováno vjemem rychlosti, který se podařilo jakýmsi trikem značně umocnit, takže i středně rychlé sportování na okresce vyvolává silně příjemné pocity.

BMW X1

X1 umí i mimo bezpečí asfaltky. Na šotolině v lomu se tuhá karoserie nad dírami, menšími kameny i dolíky téměř vznáší. A dokonce si při tom zachovává jistou plavnost, kterou konkurenti mnohdy postrádají.

Levný základ, drahé připlácení

A ceny? Ty začínají pod osmisettisícovou hranicí – konkrétně 774 800 Kč za provedení sDrive20d, což je zatím jediný model s pohonem pouze zadních kol, kombinovaný s prostředním ze tří vznětových dvoulitrů o výkonu 130 kW (slabší se dostane na trh později).

Systém pohonu všech kol xDrive zatíží cenovku dalšími 52 tisíci. Zde je poprvé možno volit i samočinnou převodovku (šestistupňový Steptronic za 53 300 Kč), která je naopak standardem u vrcholného twinturbodieselu xDrive23d 150 kW (899 600 Kč, verze s "manuálem" bude k mání za rok). Vrcholem je přímovstřikový hořčíkový třílitrový šestiválec xDrive28i s výkonem sníženým na 190 kW, který o rovnou tisícikorunu přestřelil miliónovou hranici, opět se standardním automatem.

Novým základem se za několik měsíců stanou zážehové dvoulitry 18i a 20i, z nichž slabší bude k mání výhradně se zadním pohonem.

Ceny tedy proti neprémiové konkurenci mírně vyšší, avšak vzhledem k úrovni použité techniky a nabízené protihodnotě pro zájemce více než dobré.

A tak se otazníky vznášejí opět nad základní výbavou, s níž v poslední době BMW šetří jako se vzácným kořením. Je tedy třeba brát jako "povinnost" dalších cca 30 % ceny navíc za nezbytnosti typu automatické klimatizace, jakostního rádia, vyhřívaných sedadel, xenonových světlometů, hodnotnějšího čalounění (to základní má k prémiovým pocitům daleko), lepšího volantu, parkovacích senzorů, metalízy, velkých kol... Pod milión to zřejmě nebude, avšak výsledek určitě stojí za to.

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.