Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW X4 přijíždí už po čtyřech letech. Stejné je jen na pohled

  10:45aktualizováno  10:45
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Mnichovská automobilka přivezla do Ženevy poněkud překvapivou automobilovou novinku: novou generaci modelu X4, která přichází po pouhých čtyřech letech. Důvod hledejme v použité technice a nejspíš i v nových emisních normách. Namísto faceliftu to prostě BMW vzalo z gruntu.

Podobně jako řada nových aut by muselo i BMW X4 stávajícího provedení projít emisní kúrou a novou homologací kvůli přechodu na normu Euro 6c, která hlídá především emise oxidů dusíku. Řada modelů kvůli tomu musela projít konstrukčními změnami, některé se z nabídky automobilek se změnou vytratily úplně. I u BMW najdeme takové příklady, z nabídky automobilky mizí modely M3 a M550i xDrive (alespoň dočasně).

U M3 se jednoduše nevyplatilo emisní systém předělávat, u M550i se to nestihlo a řešení přijde později. To ukazuje, jak rozdílně mohou automobilky u jednotlivých modelů k emisní aktualizaci přistupovat. Kupé-SUV X4 je pak příkladem dalšího extrémního postupu. Auto, které bylo na trhu pouze čtyři roky, teď nahrazuje zbrusu nová generace.

BMW X4

Důvod? X4 stojí na technice modelu X3, který se ve své třetí generaci vyrábí od závěru loňského roku. A tak se u něj samozřejmě s novými emisními normami při konstrukci počítalo. Dosavadní X4 přitom stála na technice druhé generace X3, která s přísnou emisní normou počítat nemusela. Pro konstruktéry tak bylo jednodušší použít platformu a technický základ nového modelu, než předělávat emisní systém staršího provedení. To by se mohlo, podobně jako v případě M3, ukázat jako nemožné nebo příliš nákladné. Takže je tu nová X4.

Univerzální obličej

Že je nová, poznají asi jen znalci, přitom změn je tu vlastně docela dost. Co se neměnilo, je prověřená a u zákazníků oblíbená silueta (X4 první generace se prodalo přes 200 000 kusů). Nová je maska chladiče s vyššími ledvinkami, která je v podstatě úplně stejná, jako u třetí generace X3. Tvary se začínají měnit až u A sloupku.

Může se hodit

Oproti předchozí generaci X4 dostala ta nová horizontálnější linie a trochu jinak řešené prolisy. Změny se odehrály i na zádi, kde jsou nově úzká světla zasahující hluboko do víka zavazadlového prostoru. Záď se překvapivě zklidnila a má docela velkou plochu, opět má výraznější horizontální členění.

Nová generace také povyrostla. Délka je nově 4 752 mm, což je o 81 víc než předchozí provedení. Rozvor se natáhl na 2 864, šířka na 1 918 mm (plus 54 a 37 mm). Výška je nově 1 621 mm, což je o tři milimetry méně než předtím. X4 se tak svou velikostí trochu přiblížila předchozí generaci větší X6, stále jí do ní ovšem chybí asi 12 mm. Uvnitř to tak ale nevypadá, nová konstrukce umožňuje lépe využít obestavěný prostor a X4 (stejně jako X3) rozhodně není uvnitř malé auto. Na zadních sedadlech to sice pořád není nic pro klaustrofobiky, ale to spíš kvůli pocitům, než kvůli velikosti samotného prostoru. I nad hlavou je tu vzadu dostatek místa, což docela překvapí. I zavazadlový prostor s objemem 525 litrů a sedadly dělenými v poměru 40:20:40 je docela praktický.

Fotogalerie

Čtyřválce hrají prim

BMW mluví při představení auta o třech benzinových a čtyřech vznětových motorech pod kapotou. Většina z toho jsou čtyřválce, konkrétně dvoulitrové s přeplňováním. Základem je benzinový dvoulitr s výkonem 135 kW (xDrive20i), nebo turbodiesel naladěný na 140 kW (xDrive20d). Dalším krokem je 170 kW u xDrive25d a 185 kW u provedení xDrive30i.

Na vrcholu pak budou stát dvě motorizace s písmenem M: M40d má vznětový šestiválec s výkonem 240 kW, M40i má benzinový šestiválec s výkonem 265 kW. Mezi výkonné šestiválce a čtyřválcové motorizace se pak vklíní ještě jedno provedení: xDrive30d má třílitrový šestiválec o výkonu 195 kW.

Novinka je zhruba o 50 kilogramů lehčí než předchozí provedení. Takže by nové modely měly být o něco málo dynamičtější a díky všem dalším opatřením samozřejmě úspornější.



Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Nový Touareg potvrzuje, že Čína je nejdůležitějším automobilovým trhem světa

Volkswagen Touareg

Touareg patří k nejdůležitějším modelům značky Volkswagen, dodnes se jich vyrobilo přes milion. Nyní přichází jeho nová...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Terénní král městských bulvárů přijíždí v novém. S hvězdami na stropě

BMW X5 4. generace

BMW X5 je za 19 let své existence už v podstatě ikona. Na silnici stále běžně potkáváme i modely první generace, nyní...

Najdete na iDNES.cz