Nové BMW X4 přijíždí už po čtyřech letech. Stejné je jen na pohled

  10:45aktualizováno  10:45
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Mnichovská automobilka přivezla do Ženevy poněkud překvapivou automobilovou novinku: novou generaci modelu X4, která přichází po pouhých čtyřech letech. Důvod hledejme v použité technice a nejspíš i v nových emisních normách. Namísto faceliftu to prostě BMW vzalo z gruntu.

Podobně jako řada nových aut by muselo i BMW X4 stávajícího provedení projít emisní kúrou a novou homologací kvůli přechodu na normu Euro 6c, která hlídá především emise oxidů dusíku. Řada modelů kvůli tomu musela projít konstrukčními změnami, některé se z nabídky automobilek se změnou vytratily úplně. I u BMW najdeme takové příklady, z nabídky automobilky mizí modely M3 a M550i xDrive (alespoň dočasně).

U M3 se jednoduše nevyplatilo emisní systém předělávat, u M550i se to nestihlo a řešení přijde později. To ukazuje, jak rozdílně mohou automobilky u jednotlivých modelů k emisní aktualizaci přistupovat. Kupé-SUV X4 je pak příkladem dalšího extrémního postupu. Auto, které bylo na trhu pouze čtyři roky, teď nahrazuje zbrusu nová generace.

BMW X4

Důvod? X4 stojí na technice modelu X3, který se ve své třetí generaci vyrábí od závěru loňského roku. A tak se u něj samozřejmě s novými emisními normami při konstrukci počítalo. Dosavadní X4 přitom stála na technice druhé generace X3, která s přísnou emisní normou počítat nemusela. Pro konstruktéry tak bylo jednodušší použít platformu a technický základ nového modelu, než předělávat emisní systém staršího provedení. To by se mohlo, podobně jako v případě M3, ukázat jako nemožné nebo příliš nákladné. Takže je tu nová X4.

Univerzální obličej

Že je nová, poznají asi jen znalci, přitom změn je tu vlastně docela dost. Co se neměnilo, je prověřená a u zákazníků oblíbená silueta (X4 první generace se prodalo přes 200 000 kusů). Nová je maska chladiče s vyššími ledvinkami, která je v podstatě úplně stejná, jako u třetí generace X3. Tvary se začínají měnit až u A sloupku.

Může se hodit

Oproti předchozí generaci X4 dostala ta nová horizontálnější linie a trochu jinak řešené prolisy. Změny se odehrály i na zádi, kde jsou nově úzká světla zasahující hluboko do víka zavazadlového prostoru. Záď se překvapivě zklidnila a má docela velkou plochu, opět má výraznější horizontální členění.

Nová generace také povyrostla. Délka je nově 4 752 mm, což je o 81 víc než předchozí provedení. Rozvor se natáhl na 2 864, šířka na 1 918 mm (plus 54 a 37 mm). Výška je nově 1 621 mm, což je o tři milimetry méně než předtím. X4 se tak svou velikostí trochu přiblížila předchozí generaci větší X6, stále jí do ní ovšem chybí asi 12 mm. Uvnitř to tak ale nevypadá, nová konstrukce umožňuje lépe využít obestavěný prostor a X4 (stejně jako X3) rozhodně není uvnitř malé auto. Na zadních sedadlech to sice pořád není nic pro klaustrofobiky, ale to spíš kvůli pocitům, než kvůli velikosti samotného prostoru. I nad hlavou je tu vzadu dostatek místa, což docela překvapí. I zavazadlový prostor s objemem 525 litrů a sedadly dělenými v poměru 40:20:40 je docela praktický.

Fotogalerie

Čtyřválce hrají prim

BMW mluví při představení auta o třech benzinových a čtyřech vznětových motorech pod kapotou. Většina z toho jsou čtyřválce, konkrétně dvoulitrové s přeplňováním. Základem je benzinový dvoulitr s výkonem 135 kW (xDrive20i), nebo turbodiesel naladěný na 140 kW (xDrive20d). Dalším krokem je 170 kW u xDrive25d a 185 kW u provedení xDrive30i.

Na vrcholu pak budou stát dvě motorizace s písmenem M: M40d má vznětový šestiválec s výkonem 240 kW, M40i má benzinový šestiválec s výkonem 265 kW. Mezi výkonné šestiválce a čtyřválcové motorizace se pak vklíní ještě jedno provedení: xDrive30d má třílitrový šestiválec o výkonu 195 kW.

Novinka je zhruba o 50 kilogramů lehčí než předchozí provedení. Takže by nové modely měly být o něco málo dynamičtější a díky všem dalším opatřením samozřejmě úspornější.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

Smart Forease

Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje...

Škoda představuje novou verzi Kodiaqa. Kupé-SUV je zatím jen pro Čínu

Škoda Kodiaq GT

Škoda odhalila podobu nové karosářské verze modelu Kodiaq. Provedení GT, které je nyní určeno výhradně pro Čínu, má...

Více svalů i místa a digitální vnitřek. První jízda novým Audi Q3

Audi Q3 2018

Po sedmi letech Audi přichází s novou generací menšího SUV. Nové Q3 je větší, luxusnější a samozřejmě lépe vybavené....

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
6 460 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz