BMW X5 patří k průkopníkům kategorie SUV mezi prémiovými značkami, přestože ho předběhl Mercedes ML, který je ještě o dva roky starší. V každém případě za 19 let BMW vyprodukovalo více než 2,2 milionu X5, což je úctyhodné číslo. Výroba od počátku probíhá v USA v závodě značky ve Spartanburgu v Jižní Karolíně.
Nová generace se začne prodávat v listopadu, ceny zatím nejsou známé. Dosluhující třetí generace začínala přibližně na ceně 1,5 milionu korun, ale navíc je nutné počítat s desítkami či spíše stovkami tisíc za příplatkovou výbavu. Ta bude u nové generace velmi bohatá a lákavá.
Přestože většina lidí BMW X5 označí jako SUV (Sport Utility Vehicle), tak samotné BMW své xkové modely označuje jako SAV (Sport Activity Vehicle) a platí to i o novince. Ale to je v principu jedno. Zvýšená karoserie odpovídá definici SUV, stejně jako univerzální použití na silnici i v lehčím terénu. Dosud sice bylo možné X5 zakoupit i jako zadokolku, ovšem většina zákazníků volila pohon všech kol. Novinka bude mít pohon všech kol xDrive, jestli bude v prodeji i jen s pohonem zadní nápravy, zatím není známo. První specifikace jsou výhradně 4x4.
Mohutné proporce předchůdce zůstaly zachované, ale to platí i o určitém sportovním švihu, který si SUV od BMW tradičně udržují. Přeci jen nějaké DNA klasických bavoráků musí mít všechny modely značky. Vzadu zaujmou výrazně široká zadní světla a mohutný difuzor s dvojicí koncovek výfuku. Nebo jejich imitací, jak je dnes časté, to teprve budeme muset zjistit na skutečném autě.
Řidiči poznají novinku ve zpětném zrcátku velmi snadno. Mohutné přídi dominují nové ledvinky s téměř čtvercovým tvarem. Kdyby mřížku chladiče někdo použil jako gril, tak může opékat čtyři velká kuřata najednou. Stejně mohutný je otvor pod mřížkou a subtilní rozhodně nejsou ani otvory vedle něj. Drobné mlhovky se v nich vyloženě ztrácejí.
Za zmínku rozhodně stojí i přední světlomety. V základu budou mít diodovou technologii, za příplatek si zákazníci budou moci poprvé v této řadě zvolit laserové světlomety Laserlight s asistentem dálkových světel Selective Beam, kde paprsek dálkových světel neoslňuje protijedoucí auta, přesto dosáhne až půl kilometru před sebe.
Novinka mezigeneračně povyrostla ve všech směrech. Na délku má už téměř pět metrů (4,92 metru), na šířku překonal dva metry (2,04 metru) a na výšku se vyšplhal na 1,745 metru. Zvětšil se i rozvor, do třímetrové hranice mu chybí jen 2,5 centimetru. Mohutnost auta podtrhnou kola. V základu osmnáctipalcová, ale pro zájemce budou k dispozici i obří 22palcové disky.
Dobrou zprávou je, že BMW zatím neosadilo novinku nějakým pidimotorem. Oznámeny jsou čtyři agregáty, tři mají šest válců a jeden dokonce osm. V případě zážehových agregátů to bude přeplňovaný třílitr u modelu xDrive40i a dvakrát přeplňovaný 4,4litr u modelu xDrive50i. V obou případech sice nepasuje objem s označením, ale to je dnes už v podstatě klasika.
Základní zážehový agregát má výkon 250 kW a točivý moment 450 Nm, silnější osmiválec nabídne 340 kW a 650 Nm. Špatnou zprávou je, že osmiválec se nebude prodávat v Evropě. Možná později v modelu X5 M, ale to zatím automobilka tají.
Pokud fandíte naftě, tak budete mít na výběr ze dvou třílitrových vznětových agregátů. Základní pod označením xDrive30d má jedno turbo, výkon 195 kW a točivý moment 620 Nm. Silnější třílitr má hned čtyři turba a označení M50d. Výkon 295 kW doplňuje zátah lokomotivy s maximem točivého výkonu 760 Nm. Automobilka oznámila, že hybrid přijde později, ale o dalších motorech se zatím nezmiňuje.
V interiéru může být v podstatě cokoliv, co si kdo vymyslí. Tak široká je nabídka různých specialit, kterou BMW pro novinku připravilo. Přední sklo a boční okna mohou být v úpravě pro potlačení hluku, sedadla jsou standardně elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Ventilace a masážní funkce budou za příplatek. Což platí i pro speciální kůži, ale v základu je také kožené čalounění.
Přístrojový štít je digitální a doplňuje ho multimediální systém na středovém panelu. Za příplatek mohou mít své displeje i pasažéři na zadních sedadlech a to velké desetipalcové. Lahůdkou je prosklená příplatková střecha, kam výrobce zasadil LED, které pak imitují hvězdnou oblohu. Tuto specialitu už mají vozy Rolls Royce, u běžných aut je to premiéra.
Z praktického hlediska můžeme zmínit 645 litrů zavazadlového prostoru bez sklopených sedadel. Zadní řada sedadel je dělená v poměru 40:20:40. Za příplatek lze přikoupit i třetí řadu sedadel, ale pak se zavazadelník zmenší. Víko kufru je dvojité a opět za příplatek ho lze otvírat a zavírat bezdotykově.
Když už jsme u příplatků, další peníze navíc budete moci u BMW utratit za externí designové pakety xLine a M Sport. Nebo si připlatit za prvky z řady BMW Individual, jako je metalický lak Sunstone, výbavu Shadow Line, ztmavené přední světlomety a zadní svítilny a tak dále. To už bude záležet jen na naditosti peněženky.