Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW X5: Americký Němec míří znovu na trůn

aktualizováno 
Po sedmi letech výroby a nadprůměrných prodejních úspěchů, odchází na odpočinek poslední klasické BMW z minulého století. Místo něj přichází větší, luxusnější a futurističtější nástupce, který s těžkým terénem už nechce mít nic společného a odveze sedm cestujících. Nejočekávanější BMW letošního roku přijíždí.

BMW X5 právě končící generace se po celém světě, a zejména v USA, kde se také po boku Z4 vyrábí, prodalo 580 tisíc kusů, což je v kategorii luxusních SUV (u BMW ji nazývají SAV) skvělý úspěch.

Historicky první osobní BMW, určené i mimo asfaltové cesty, vzniklo v roce 1999 na základě tehdejší pětkové řady s využitím mnoha celků od Range Roveru, protože Rover byl tehdy právě ve vlastnictví BMW.

I díky tomu autu nechyběly skvělé trakční ani jízdní vlastnosti a dokonce i slušná dávka sportovního ducha, i přes poctivé dvě tuny pohotovostní hmotnosti. Kritizován byl pouze poněkud stísněný interiér.

Nástupce tedy od prvních nákresů řešil především nárůst vnitřního prostoru. Výsledkem je téměř o 19 delší a 6 cm širší karoserie, do níž se nově vešla třetí řada sedadel. Nová X5 má tak 4854 cm do délky a zabírá 1933 mm šířky silničního pruhu. Do kufru lze naložit o pětinu víc zavazadel, velké BMW do terénu tak odveze 620 - 1750 litrů věcí. Do dvojité podlahy se pak vejde dalších 90.

Bangleovské tvary v nejvyšší míře respektují svého předchůdce, přesto se novinka více rozkročila a rozšířené bočnice budí dojem solidní sportovnosti. BMW X5 vyrazí potvrdit úspěchy svého předchůdce z mola pařížského autosalonu.

Uvnitř očekává hosty zcela přepracovaný prostor, navržený s důrazem na ladnost křivek a tvarovou čistotu. Výsledkem je patrně zatím nejpohlednější interiér, jaký jsme u BMW od dob "velkého bangu“ viděli.

Architekti si odpustili experimenty s rozmáchlými křivkami a stvořili stylový obývák. Zcela nová přístrojová deska se již nenatáčí k řidiči, naopak poskytuje spolujezdci možnost podílet se na kontrole palubních systémů.

Kromě celé palety nejmodernějších komfortních a multimediálních systémů nechybí ani separátní DVD přehrávač s obrazovkou pro druhou řadu sedadel, či inovovaný iDrive s osmi paměťovými předvolbami pro oblíbené cíle navigace, telefonní čísla či zdroje zvuku. Standardem je CD přehrávač s šesti reproduktory, prémiový audiosystém jich zaměstnává šestnáct.

Ovládání přináší několik podstatných novinek. První z nich je odstranění mechanické vazby voliče automatické převodovky – páka se po každém vychýlení vrátí zpět do základní pozice a zabírá jen minimum místa na středové konzole.

Ryze elektronickou páčku pod volantem používá již BMW 7, ovšem v X5 je možné i sekvenčně řadit po vychýlení vlevo, obdobně jako u starší kulisy.

Parkovací mód se ovládá tlačítkem, které zároveň aktivuje elektromechanickou parkovací brzdu.

Mezi velké čtyřkolky také přicházejí dvě novinky – první z nich se jmenuje Head Up Display a promítá nejdůležitější provozní údaje přímo na čelní sklo do řidičova zorného pole.

Druhá pomáhá s manévrováním při nižších rychlostech – aktivní řízení mění převodový poměr převodky řízení podle momentální rychlosti; ve městě stačí malé pootočení k dosažení rejdu a manévrování je tak snazší.

Naopak při rychlé dálniční jízdě je třeba k drobným korekcím otáčet volantem více – předchází se tím nechtěným prudkým manévrům.

Podvozek z lehkých kovů prošel zásadními inovacemi k zajištění maximálního komfortu a ovladatelnosti. Největší změnou je konstrukce přední nápravy, která nyní používá dvojitá příčná ramena.

Zadní víceprvková, uchycená na pomocném rámu, je ustavena na každé straně čtyřmi rameny a odděluje kinematiku vedení kola od pérování. Hřebenové aktivní řízení je součástí komplexního stabilizačního systému, který spolupracuje také s nastavitelnou tuhostí tlumičů a aktivní ochranou proti převrácení.

Vůz je schopen do jisté míry také aktivně likvidovat přetáčivý smyk s pomocí nepatrného natočení předních kol. Elektronicky řízený pohon všech kol xDrive je integrován s asistenčními systémy do tzv. Integrated Chassis Management, který zajišťuje bezpečnou kontrolu nad vozem v každé situaci.

Součástí stabilizačního systému DSC s novými funkcionalitami je i mód DTC pro sportovnější požitek z jízdy. Základní osmnáctipalcová kola (255/55) lze nahradit 19- či 20palcovými (275/40 nebo 315/35), standardem jsou pneumatiky runflat, s kterými je možné dojet i při ztrátě tlaku.

Brzdy při zahřátí automaticky vyrovnávají úbytek svého účinku zvýšením brzdného tlaku a na pokyn od dešťového senzoru periodickým lehkým přibrzďováním narušují vodní film na brzdových kotoučích.

Motorová paleta zpočátku přechází s jistými změnami z dosavadních modelových řad. Základem je vznětový řadový šestiválec 3 l common-rail III o výkonu 170 kW, který zrychluje na stovku za 8,3 s a dosahuje 216 km/h.

Alternuje mu zážehový šestiválec 3.0si Valvetronic s přímým vstřikem paliva, jehož 200 kW zvládne 100 km/h s pevným startem za 8,1 s a 225 km/h. Vrcholem startovní nabídky bude, stejně jako dosud, zážehový osmiválec Valvetronic 4,8 l, jehož 261 kW vystřelí dvoutunový vůz na stovku za 6,5 s a zrychlování se zastaví až na 240 km/h.

Nedílnou součástí všech agregátů je zcela nová šestistupňová automatická převodovka, jejíž reakční časy jsou proti konkurenci až poloviční.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

Najdete na iDNES.cz