Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda: nový teréňák asfaltu BMW X5

Je to pojem a jedna z nejdůležitějších novinek letoška. Mnichovská značka se sice proslavila svými tradičními modely, už skoro patnáct let však těží ze zlaté žíly SUV. Auta, která vypadají jako příbuzní teréňáků, jdou totiž skvěle na odbyt. A BMW X5 je jedním z nejznámnějších z "teréňáků asfaltu".

Hlavně v Česku patří X5 k nejžádanějším bavorákům vůbec. Mezi prvními z Česka jsme novou generaci vyzkoušeli.

BMW ani nemá nějaké velké terénní ambice. O X5 taky nemluví jako o SUV, ale o autě, které bylo vyvinuto pro silnici. Pohon všech kol XDrive vás ze škarpy nebo závěje vytáhne a rozbahněnou polňačkou X5 proskotačí, jeho hlavním revírem jsou ovšem silnice.

BMW X5
BMW X5

Na terén má však nově X5 připravené grafické rozhraní, které ukazuje boční náklon nebo prudkost kopce, do kterého se drápete. Nebo třeba asistent pro sjíždění svahů: nastavíte rychlost a jen točíte volantem, nešlapete na brzdu a auto z prudkého padáku samo udržuje rychlost.

Zpátky na silnici

První X5 se představila v roce 1999, dnes nastupuje třetí generace. O důležitosti modelu mluví za vše čísla, dodnes se prodalo 1,3 milionu X5. A do posledních chvil prodeje stále rostly. Dokonce i letos, kdy už se vědělo, že dorazí nová generace, jsou prodeje v globálním měřítku lepší než loni. Nová generace má tedy o úspěch postaráno už dopředu. Znamená to však také tlak na tvůrce, aby na úspěšný model dobře navázali. Postavili tedy nové auto, které je však pocitově hodně blízké předchůdci. 

Nová X5 působí na pohled subtilnější než "stará". Dali jí jemnější, méně agresivní rysy. V přímém srovnání, když postavíte obě vedle sebe, zjistíte, že však nová X5 mohutnější je. Jen to umí dobře maskovat. 

Velké SUV nikdy nebude lehký atlet, i tak se však vývojáři snažili. Vysokopevnostní ocel kombinují s hliníkem (na kapotě), plastem a třeba i drahým hořčíkem, ze kterého je rám přístrojovky.

Dobrý výhled

Uvnitř se sedí vysoko, jak to mají zájemci o pseudoteréňáky rádi. Mají dobrý rozhled a jakýsi pocit vlády nad situací. V X5 velikost a vzdušnost vnitřního prostoru vyzdvihuje nízká hrana bočních oken. Řidič nesedí utopený za vysokými boky, ocení to i děti vzadu, které aspoň uvidí ven, což u moderních boubelatých aut rozhodně není zvykem.

BMW X5

Přístrojovka jde v duchu interiérů BMW dneška, je spíše umírněně tvarovaná s důrazem na technickou vyspělost. Ne každému se líbí velký displej navigace a multimediálního centra, který trčí z přístrojovky, jako by byl dodaný dodatečně. Designéři sice na prezentaci nové X5 ve Vancouveru, kam BMW redakci pozvalo, básnili o plynulosti linií a návaznosti linek, ale přístrojovka na výplně dveří rozhodně plynule nenavazuje.

BMW X5 30d v číslech

  • motor: vznětový šestiválec, 2 993 ccm 
  • max. výkon: 190 kW (158 kW) 
  • max. toč. moment: 560 Nm 
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
  • max. rychlost: 230 km/h
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 
  • délka x šířka x výška x rozvor 4 886 x 1 938 x 1 762 x 2 933 mm 
  • hmotnost: 2 070 kg 
  • objem kufr: 650-1 870 l 
  • základní cena: 1,51 milionu Kč

Pro čtyři je v kabině místa spousta, pátý se vzadu uprostřed také moc mačkat nemusí, sedadlo pro něj je však přece jen užší. Za příplatek bude i sedmimístné provedení, do sedadel v kufru se usadí pohodlně jen menší postavy. Sedadla v druhé řadě mohou být za příplatek polohovatelná. 

Dvoudílné, horizontálně dělené víko 650litrového kufru je tradicí X5. Menší postavy ho ovšem moc rády nemají. Když se něco zatoulá na konec, loví se to přes sklopený spodní díl špatně. 

Samozřejmostí je plná polní bezpečnostních a komfortních udělátek: hlídání vyjetí z pruhů, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí pro popojíždění metrem v koloně, head-up displej, systém automatického brzdění, infrakamera pro noční vidění s detekcí chodců a nově i zvěře. Dorazí i pomocník, který auto sám zaparkuje k chodníku.

Dálniční rychlík

Offroad to rozhodně není, i když na hory se v zimě sněhem s jistotou a bez zaváhání prohrabete. X5 vyznává jiné disciplíny, zase chce totiž patřit k nejlepším autům svého druhu na silnice. Na dálnici je X5 stabilní a jistá, v táhlých obloucích exceluje a do vraceček a ostrých klikatic má BMW jinačí modely. 

Velké, mohutné auto jede hezky zlehka. Pohon všech kol xDrive obstarávaný viskózní mezinápravovou spojkou dlouho zachová neutralitu. Když to na nájezdu přeženete, vykloužete po tečně ven. Mohutné SUV se však drží asfaltky v zatáčkách statečně. 

Na výběr bude ze čtyř verzí podvozku. Kromě základního s ocelovými pružinami ještě tři verze adaptivního vzduchového s různým zaměřením (od komfortního po sportovnější).

Na těch několika málo dírách, které jsme na silnicích v okolí Vancouveru našli, se ukázal základní podvozek jako tvrdší, mohou za to nízkoprofilové runflatové pneumatiky se zesílenými bočnicemi. 

BMW X5

 

V Evropě bude nejprodávanější provedení X5 30d s třílitrovým turbodieselem s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu na 560 newtonmetrech. Klidná plynulá jízda, kterou vám pro kanadský provoz vnutí, je na hony vzdálená tomu, co se odehrává v Evropě a hlavně v Česku. Takže sedmilitrová spotřeba, na kterou jsme se dostali, bude výchozí hodnotou pro normální ježdění, dostat se na ni ale upejpavou jízdou dá. Dieselový rachot je utlumený, díky skvělému odhlučnění kabiny o něm zevnitř nevíte. 

V nabídce je se startem prodeje ještě bonvivánská varianta s přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem X5 50i a ještě verze M50D, ve kterém je naftový třílitrový šestiválec vyladěný na 381 koní. Později přijedou ještě verze 40d, 35i.

Největší zajímavostí bude provedení 25d, ve kterém bude mít poprvé v historii sériová X5 pohon zadních kol. Není to driftovací speciál jako unikátní prototypy vzniklé z první generace, ale provedení zaměřené na nízkou spotřebu.

BMW X5

Osmistupňový automat, který dostanou všechny verze, řadí hladce a rychle. Podřadit můžete pro bezpečné předjíždění manuálně. Když chcete jet v manuálním módu i pak, využijete ukazatel zařazeného stupně, orientovat se v osmi "kvaltech" není lehké. Když před zatáčkou dobržďujete a podřazujete o čtyři stupně, radši se ujistíte, co máte zařazeno.

Nová X5 se bude vyrábět v americké fabrice BMW ve Spartanburgu. V Česku už se dá objednávat, první auta dorazí na přelomu října a listopadu. Ceník startuje na milionu a půl za nejžádanější provedení s třílitrovým turbodieselem.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...