Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda: nový teréňák asfaltu BMW X5

aktualizováno 
Je to pojem a jedna z nejdůležitějších novinek letoška. Mnichovská značka se sice proslavila svými tradičními modely, už skoro patnáct let však těží ze zlaté žíly SUV. Auta, která vypadají jako příbuzní teréňáků, jdou totiž skvěle na odbyt. A BMW X5 je jedním z nejznámnějších z "teréňáků asfaltu".

Hlavně v Česku patří X5 k nejžádanějším bavorákům vůbec. Mezi prvními z Česka jsme novou generaci vyzkoušeli.

BMW ani nemá nějaké velké terénní ambice. O X5 taky nemluví jako o SUV, ale o autě, které bylo vyvinuto pro silnici. Pohon všech kol XDrive vás ze škarpy nebo závěje vytáhne a rozbahněnou polňačkou X5 proskotačí, jeho hlavním revírem jsou ovšem silnice.

BMW X5
BMW X5

Na terén má však nově X5 připravené grafické rozhraní, které ukazuje boční náklon nebo prudkost kopce, do kterého se drápete. Nebo třeba asistent pro sjíždění svahů: nastavíte rychlost a jen točíte volantem, nešlapete na brzdu a auto z prudkého padáku samo udržuje rychlost.

Může se hodit

Toužíte po BMW? Na Automodul.cz si můžete v klidu domova proholédnout nabídku ze všech modelů této značky.

Zpátky na silnici

První X5 se představila v roce 1999, dnes nastupuje třetí generace. O důležitosti modelu mluví za vše čísla, dodnes se prodalo 1,3 milionu X5. A do posledních chvil prodeje stále rostly. Dokonce i letos, kdy už se vědělo, že dorazí nová generace, jsou prodeje v globálním měřítku lepší než loni. Nová generace má tedy o úspěch postaráno už dopředu. Znamená to však také tlak na tvůrce, aby na úspěšný model dobře navázali. Postavili tedy nové auto, které je však pocitově hodně blízké předchůdci. 

Fotogalerie

Nová X5 působí na pohled subtilnější než "stará". Dali jí jemnější, méně agresivní rysy. V přímém srovnání, když postavíte obě vedle sebe, zjistíte, že však nová X5 mohutnější je. Jen to umí dobře maskovat. 

Velké SUV nikdy nebude lehký atlet, i tak se však vývojáři snažili. Vysokopevnostní ocel kombinují s hliníkem (na kapotě), plastem a třeba i drahým hořčíkem, ze kterého je rám přístrojovky.

Dobrý výhled

Uvnitř se sedí vysoko, jak to mají zájemci o pseudoteréňáky rádi. Mají dobrý rozhled a jakýsi pocit vlády nad situací. V X5 velikost a vzdušnost vnitřního prostoru vyzdvihuje nízká hrana bočních oken. Řidič nesedí utopený za vysokými boky, ocení to i děti vzadu, které aspoň uvidí ven, což u moderních boubelatých aut rozhodně není zvykem.

BMW X5

Přístrojovka jde v duchu interiérů BMW dneška, je spíše umírněně tvarovaná s důrazem na technickou vyspělost. Ne každému se líbí velký displej navigace a multimediálního centra, který trčí z přístrojovky, jako by byl dodaný dodatečně. Designéři sice na prezentaci nové X5 ve Vancouveru, kam BMW redakci pozvalo, básnili o plynulosti linií a návaznosti linek, ale přístrojovka na výplně dveří rozhodně plynule nenavazuje.

BMW X5 30d v číslech

  • motor: vznětový šestiválec, 2 993 ccm 
  • max. výkon: 190 kW (158 kW) 
  • max. toč. moment: 560 Nm 
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
  • max. rychlost: 230 km/h
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 
  • délka x šířka x výška x rozvor 4 886 x 1 938 x 1 762 x 2 933 mm 
  • hmotnost: 2 070 kg 
  • objem kufr: 650-1 870 l 
  • základní cena: 1,51 milionu Kč

Pro čtyři je v kabině místa spousta, pátý se vzadu uprostřed také moc mačkat nemusí, sedadlo pro něj je však přece jen užší. Za příplatek bude i sedmimístné provedení, do sedadel v kufru se usadí pohodlně jen menší postavy. Sedadla v druhé řadě mohou být za příplatek polohovatelná. 

Dvoudílné, horizontálně dělené víko 650litrového kufru je tradicí X5. Menší postavy ho ovšem moc rády nemají. Když se něco zatoulá na konec, loví se to přes sklopený spodní díl špatně. 

Samozřejmostí je plná polní bezpečnostních a komfortních udělátek: hlídání vyjetí z pruhů, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí pro popojíždění metrem v koloně, head-up displej, systém automatického brzdění, infrakamera pro noční vidění s detekcí chodců a nově i zvěře. Dorazí i pomocník, který auto sám zaparkuje k chodníku.

Dálniční rychlík

Offroad to rozhodně není, i když na hory se v zimě sněhem s jistotou a bez zaváhání prohrabete. X5 vyznává jiné disciplíny, zase chce totiž patřit k nejlepším autům svého druhu na silnice. Na dálnici je X5 stabilní a jistá, v táhlých obloucích exceluje a do vraceček a ostrých klikatic má BMW jinačí modely. 

Velké, mohutné auto jede hezky zlehka. Pohon všech kol xDrive obstarávaný viskózní mezinápravovou spojkou dlouho zachová neutralitu. Když to na nájezdu přeženete, vykloužete po tečně ven. Mohutné SUV se však drží asfaltky v zatáčkách statečně. 

Na výběr bude ze čtyř verzí podvozku. Kromě základního s ocelovými pružinami ještě tři verze adaptivního vzduchového s různým zaměřením (od komfortního po sportovnější).

Na těch několika málo dírách, které jsme na silnicích v okolí Vancouveru našli, se ukázal základní podvozek jako tvrdší, mohou za to nízkoprofilové runflatové pneumatiky se zesílenými bočnicemi. 

BMW X5

 

V Evropě bude nejprodávanější provedení X5 30d s třílitrovým turbodieselem s výkonem 258 koní a maximem točivého momentu na 560 newtonmetrech. Klidná plynulá jízda, kterou vám pro kanadský provoz vnutí, je na hony vzdálená tomu, co se odehrává v Evropě a hlavně v Česku. Takže sedmilitrová spotřeba, na kterou jsme se dostali, bude výchozí hodnotou pro normální ježdění, dostat se na ni ale upejpavou jízdou dá. Dieselový rachot je utlumený, díky skvělému odhlučnění kabiny o něm zevnitř nevíte. 

V nabídce je se startem prodeje ještě bonvivánská varianta s přeplňovaným 4,4litrovým osmiválcem X5 50i a ještě verze M50D, ve kterém je naftový třílitrový šestiválec vyladěný na 381 koní. Později přijedou ještě verze 40d, 35i.

Největší zajímavostí bude provedení 25d, ve kterém bude mít poprvé v historii sériová X5 pohon zadních kol. Není to driftovací speciál jako unikátní prototypy vzniklé z první generace, ale provedení zaměřené na nízkou spotřebu.

BMW X5

Osmistupňový automat, který dostanou všechny verze, řadí hladce a rychle. Podřadit můžete pro bezpečné předjíždění manuálně. Když chcete jet v manuálním módu i pak, využijete ukazatel zařazeného stupně, orientovat se v osmi "kvaltech" není lehké. Když před zatáčkou dobržďujete a podřazujete o čtyři stupně, radši se ujistíte, co máte zařazeno.

Nová X5 se bude vyrábět v americké fabrice BMW ve Spartanburgu. V Česku už se dá objednávat, první auta dorazí na přelomu října a listopadu. Ceník startuje na milionu a půl za nejžádanější provedení s třílitrovým turbodieselem.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

BMW X2 xDrive20d 2 ROKY ZÁRUKA
BMW X2 xDrive20d 2 ROKY ZÁRUKA

r.v. 2018, naj. 4 500 km, diesel
1 179 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz