Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velký provokatér v novém: dráždivé BMW X6 umí na silnici i v terénu

Modely BMW z „terénní“ řady X slaví patnáct let a nejkontroverznější z nich právě přijíždí ve druhé generaci. Ale nečekejte, že by dospěl a uklidnil se. Naopak, chce provokovat ještě více.

Sleduji řidiče, který čistě vykroužil zatáčku a s lehkým úsměvem si něco spokojeně pobrukuje. Sedíme v nejnovějším BMW X6, kterému pod kapotou bije plnokrevný osmiválec a na chvíli jsme oba zapomněli na přísnou americkou policii.

Crossover křížící karoserii čtyřdvěřového kupé se zvýšeným podvozkem, který v Mnichově nazývají Sport Activity Coupé (SAC), prvoplánově neusiluje o to, aby se vám líbil. Vlastně se spíš tváří, že je mu úplně jedno, co si o něm myslíte. Ale dokáže vás přesvědčit, že jezdit dovede. A to více než skvěle.

Rodilý Američan

Spartanburg v Jižní Karolíně je rodištěm většiny modelů z rodiny X a zároveň největší továrnou BMW. Vedle modelů X3, X4 a X5 se zde vyrábí i maximalistické X6, které se poprvé představilo už v roce 2008. Nad extravagantním crossoverem kroutí hlavou řada lidí ještě dnes, ale zástupy jeho odpůrců jsou stejně početné jako jeho příznivců.

Druhá generace z nastoleného směru neuhýbá, ale ještě více přidává a přehání. Oproti předchozímu modelu, který byl jednoduše nepřehlédnutelný a stal se zdrojem inspirace i pro mnohé konkurenční automobilky, působí novinka precizněji a expresivněji.

Základní architektura zůstává nezměněna. Vedle pro BMW obvyklé dlouhé kapoty, vždy ukrývající dostatečně silný motor, poznáme i další základní kameny designu bavorského výrobce, jako je například krátký přední převis či dozadu posunutá nízká kabina. Prodloužená záď pak dodává autu potřebný dojem pohybu a dynamiky.

Nejvíce viditelných změn se v nové generaci X6 odehrálo v čelní masce, která se nese v duchu konzervativněji pojatého modelu X5. Výrazně tvarovaný nárazník je stylizovaný do písmene X a kulaté mlhovky spolu s charakteristickými zdvojenými hlavními světlomety tvoří trojici očí, kterou doplňují známé ledvinky. Ty jsou nově lehce negativně skloněny, což vzdáleně připomíná žraločí modely, které patří k rodinnému stříbru mnichovské značky.

BMW X6

Předek, který se zdá na první pohled tvarově možná až příliš komplikovaný, je ve skutečnosti vysoce funkční. Velké nasávací otvory přivádějí vzduch nejen k motoru, ale vytvářejí i větrnou clonu okolo předních kol. A také díky tomu se může nový model pochlubit špičkovou aerodynamikou cx 0,32.

Ostatně prvků zlepšujících aerodynamický odpor najdeme na X6 celou řadu a často jsou ztvárněny tak působivě, že na první pohled byste je odhadovali spíš na dekoraci než funkční část.

Prostornější kupé

Vzhledem k vnějším rozměrům nevyznívá poměr vnitřního prostoru až tak dobře, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nízká střecha nechává nad hlavou jen nejnutnější místo a značnou část zaberou také rozměrná křesla.

Nicméně pro čtyři cestující je prostoru dost i na delší cestování. Pro zavazadla je připraven 580litrový kufr s dvojitým dnem, který se dá díky zadním děleným opěradlům v poměru 40/20/40 zvětšit až na 1 525 litrů.

Rozměrné víko kufru lze nově ovládat i dálkově a bezdotykově. Když máte plné ruce, tak k jeho otevření stačí jen pohyb nohou pod zadním nárazníkem. K dalším prvkům, které zpříjemní každodenní život s novou X6, patří technologie jako průhledový head-up displej, asistent jízdy v kolonách, noční vidění nebo parkovací asistent, který po stisku tlačítka pomůže plně automaticky zaparkovat vůz do zvoleného parkovacího místa.

Jízda

Klikaté okresky s kvalitním asfaltem jsou nejlepším místem, kde mohou vyniknout jízdní vlastnosti netradičního „kupé“. Aby zvýšený podvozek i celková hmotnost okolo 2,2 tuny snesly toto označení, je však potřeba naplnit několik předpokladů.

Z pohonných jednotek je opět na výběr populární varianta naftového třílitrového šestiválce 3,0d (258 k, 1 760 200 Kč), nebo jeho silnější verze M50d, vyladěná na 381 koní. Vrcholem nabídky je benzinový osmiválec 50i s výkonem 450 koní.

BMW X6

Zajímavý je rozdíl v pořizovací ceně hovořící ve prospěch benzinového agregátu (2 199 600 korun), který je o 150 tisíc levnější než jeho naftový protějšek M50d, jenž má o dva válce méně a o dva litry příznivější tabulkovou spotřebu (6,6 l).

Všechny motory jsou spřaženy s osmistupňovým automatem. Jestli se vyplatí investice do dieselu, nebo sametového, ale o něco žravějšího osmiválce, je už na zvážení každého zájemce. My jsme sáhli po zážehové variantě, která nabízí mimořádný komfort ve všech jízdních režimech, a nejlépe tak odpovídá luxusně zaměřenému vozu.

Při pohodové jízdě si užíváte kultivovaný chod. Když se chcete svézt ostřeji, ohromí vás plynulý a téměř nekonečný přísun výkonu, který během 4,8 sekundy vystřelí auto na stovku.

Ale klíč k vlastnostem, které opravňují X6 uvádět v podtitulu slovo kupé, tkví v podvozku. Adaptivní podvozkové pakety mohou v různých variantách zahrnovat vše od aktivních tlumičů a vzduchového odpružení s udržováním světlé výšky na zadní nápravě až po aktivní zadní diferenciál, který zajistí nejlepší možný průjezd zatáčkou s minimálními náklony karoserie.

Osmiválec s plně vybaveným podvozkem pak umí poskytnout dokonalý zážitek z jízdy. Hmotnost je v tomto případě relativní pojem a auto se dokáže chovat velmi dlouho neutrálně a mrštně, jak to umí jen mnohem menší a lehčí vozy.

Díky širokým pneumatikám je trakce na suchu neuvěřitelná a při rychlých průjezdech zatáčkami jasně pocítíte, jak se tuhá karoserie při výjezdu místo náklonu jen lehce přikrčí a auto bezpečně akceleruje ze zatáčky.

Chování auta na limitu jsme měli možnost prověřit i v bezpečí továrního polygonu, kde se opět projevilo skvělé rozložení hmotnosti a distribuce výkonu. Krátce jsme vyzkoušeli také jeho vlohy pro manévrování v terénu, kde mimo jiné přišly vhod i kamery monitorující situaci v bezprostřední blízkosti vozu.

Kombinace schopností v terénu i na silnici přesvědčuje, že v případě X6 nejde jen o působivý obal, ale dokáže naplnit očekávání i v reálném provozu. Svým maximalistickým a okázalým pojetím však zůstává autem, kterému za každé situace jde ze všeho nejvíce o show a dráždění okolí.

.
Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...