BMW Z4 M: Nový účes každou vteřinu

  • 6
Málokdy předtím byli motorističtí fanoušci tolik napínáni, jako právě kvůli Z4 M. Na diskuzních fórech i u kavárenských stolků padaly desítky zaručeně pravých zpráv a argumentů. Bude či nebude? S jakým motorem? A vrátí se coupé? Vedení automobilky šponovalo zvědavost k hranicím únosnosti, na všechny otázky už nyní známe odpověď.

I když to tak do poslední chvíle nevypadalo, písmeno "M" spolu s tradiční čtveřicí koncovek výfuku se na útlý zadeček opravdu vrátí.

A pro úplnou jistotu bezezbytku zopakuje osvědčenou modelovou politiku; k původnímu roadsteru se totiž po nějakém čase znovu přidává coupé, takže techniku od BMW Motorsport dostanou hned od počátku obě karosářské varianty.

Přes počáteční spekulace, že by se pod dlouhou kapotu mohl nastěhovat vidlicový osmiválec, tehdy uvažovaný pro budoucí M3, bylo už po nedlouhé době jasné, že automobilka si víc než šest v řadě v Z4 nepřeje, ačkoliv někteří úpravci měli jiný názor a ten také předvedli v praxi - například Schnitzer se svou ďábelsky oranžovou studií osmiválcové Z4 Topster z roku 2003.

Technika z BMW M3
Tak se tedy jeden z nejostřejších "dvousedadelníků" na evropském kontinentu musí spojit "pouze" s řadovým celohliníkovým šestiválcem 3,3 l ze současné M3 (E46), který už svoje služby odvádí pátým rokem. 252 kW při 7900 ot. a 365 Nm/4900 ot. katapultuje bavorskou střelu na stovku za rovných pět vteřin a radost z géček překazí až omezovač na hodnotě 250 km/h.

Přenášet ohromnou sílu na osmnáctipalcová kola pomáhá relativně lehkému autu samosvorný diferenciál, krotí ji zase výkonné brzdy s plovoucími třmeny, které si Z4 M vypůjčil od M3 CSL. Lahůdkou je řízení - ve jménu přesnosti a maximální zpětné vazby se "M" vzdal elektrického servomotoru, který používají ostatní Z4, a vrátil se ke klasickému hydraulickému posilovači.

Nové Coupé...
Tak se na ženevském modrobílém stánku představily hned tři nové varianty Z4, samotné Coupé si totiž také odbylo oficiální premiéru, i když jeho definitivní podobu odhalil veřejnosti osobně šéf BMW Helmut Panke již před půlrokem ve Frankfurtu. Tvar pevné střechy se vydal konzervativnější cestou, než ve své době šokující Z3 Coupé, naopak zůstala tržní pozice lepšího a dražšího zboží, než základní roadster.

...nový vzhled...
Mírný facelift pozměnil tvary obou nárazníků, zadním světlometům dodal vzhled modelu Z8 a předním přidal oblíbené svítivé kroužky „angel eyes“, aspoň k jejich xenonové variantě. Do lemů blatníků byla decentně vkomponována boční obrysová světla podle amerických předpisů a nové jsou i barvy v nabídce. O něco nabobtnala výbava, především o multimediální systém iDrive, který v Z4 dosud chyběl.

...nové motory
Kromě zmíněné "M" verze si pod bangleovskými křivkami našly místo i dva nové hořčíkové šestiválce Valvetronic 2.5/3.0 l jejichž 160/195 kW a 250/315 Nm využívají již ostatní bavorské modely. Protože v tiskové zprávě nebylo ani slovo o dalších použitých motorech, prozatím to vypadá, že totální obměny se dočkala i motorová paleta. Dle názoru redakce se po čase vrátí do hry levný dvoulitrový čtyřválec Valvetronic, ovšem možná po posilující kůře. Standardem pro všechny motorizace je nyní šest rychlostních stupňů, k samočinnému Steptronicu je nově k dispozici řazení na volantu. Výsadnímu postavení Coupé odpovídá, že si do svého portfolia půjčil pouze silnější ze dvou řadových šestiválců (3.0si).

Zatím pouze na statickém stojanu se představila evoluční verze hořčíkového zážehového třílitrového šestiválce Valvetronic. První velkou změnou je aplikace přímého vstřikování, vyzkoušená již v šestilitrovém dvanáctiválci 760i/Li. Zcela nová je ale kombinace s přeplňováním; tu sice již používá konkurenční motor TFSI, ovšem v jednodušší podobě.

Dvě paralelně řazená malá nízkotlaká turbodmychadla nemají za úkol ždímat desítky kilowattů navíc, ale co nejdříve zvednout křivku průběhu kroutícího momentu a udržet ji co nejdéle co nejvýše.

Nové materiály odolávají trvale teplotám přes 1000 stupňů Celsia, proto je není nutné jako dříve chladit bohatou směsí a tak poklesne také spotřeba paliva. Zajímavější než výsledný výkon 225 kW je tedy kroutící moment 400 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1500 až 5800 otáček a posouvá třílitrový šestiválec na úroveň špičkového čtyřlitrového osmiválce.

BMW Z4 M Roadster

BMW Z4 M Roadster

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé

Šéfdesignér BMW Chris Bangle a kupé Z4 M

BMW Z4 M Coupé