Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bodovacího systému dopravních přestupků se asi dočkají i čeští řidiči

  8:57aktualizováno  8:57
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.
Bodovací systém hodnocení dopravních přestupků, zmiňovaný několika respondenty v anketě MF DNES, je pastí na notorické hříšníky.

Řidič za přestupek, za který mu policista uloží pořádkovou pokutu, nejen zaplatí, ale ještě dostane trestné body. Ty putují na šoférovo konto v různé výši, podle toho, jak závažného pochybení se dopustil. Při dosažení určitého počtu bodů pak následují sankce až do odebrání řidičského průkazu. Systém funguje už dlouhou řadu let v Německu, ve Francii, ve Velké Británii a zřejmě se ho dočkají také čeští řidiči. Ministerstvo dopravy totiž připravuje samostatný zákon, který se týká právě bodovacího systému. Podle vyjádření mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové byl systém bodů začleněn už v přípravě současného zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Nebyl však použit kvůli tomu, že nebyla schválena novela přestupkového zákona přesně definující jednotlivé přestupky. Pro použití systému bodů je také nutný registr řidičů, který se postupně zpracovává," uvedla Roubcová. Český bodovací systém by mohl spojit systémy několika zemí. Nejblíže bude mít asi k rakouskému, který tam sice ještě neplatí, ale vypadá pro tuzemské podmínky jako nejvhodnější. Ovšem nebude to, jak soudí odborníci, jen kopie. Vybrat se má to nejvhodnější. Například způsob používaný v Německu je sice důkladný, ale poměrně složitý, francouzský systém je naopak k hříšníkům značně benevolentní. Na bodovací systém se těší česká policie. "Rozhodně bychom ho přivítali, byl by to účinný nástroj na potírání přestupků, kterých se řidiči na našich silnicích dopouštějí," sdělila policejní mluvčí Ivana Zelenáková. Jak přesně funguje německý způsob? Policisté udělují trestné body od jednoho za drobnější prohřešky až po sedmibodový příděl za hrubé porušení dopravních pravidel. Na řidičův účet přibude například za nedodržení maximální předepsané rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu jeden bod, za překročení o 31 až 40 kilometrů jsou to už body tři, za alkohol v krvi v množství nad 0,3 promile pak bodů sedm. Evidenci trestů vede úřad známý pod zkratkou KBA. Body se sčítají, a pokud je jich na kontě 18 a více, tak je mu automaticky odebrán řidičský průkaz. Při dosažení například 8 až 13 bodů je řidič vyzván k dobrovolnému semináři o dopravních předpisech. Pokud dosáhl více než 14 bodů, tak má účast na semináři nařízenu, eventuálně ho ještě čeká návštěva psychologické poradny. Body na kontech hříšníků však jen nepřibývají. Stačí, aby dobrovolně absolvoval seminář, a ubude mu od dvou do čtyř trestných bodů. Bodový stav se řidiči rovněž zmenší při několikaleté jízdě bez přestupků. Podrobnější informace jsou také k nalezení na internetové adrese www.kba.de. Bývalý dopravní policista Jan Vavřík považuje německý systém za rozumný. Říká, že stačí vyjet do Bavorska a je jasné, že se tady dodržují dopravní předpisy. "Určitě je to jednak důsledným výběrem pokut, ale také systémem trestných bodů. Pokud se v tomto směru něco nezmění i u nás v republice, tak dopravních přestupků méně nebude. Vyšší pokuty k výrazné změně nepomohou," doplnil Vavřík.


Autor:


Témata: Alkohol


Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.