Řidič za přestupek, za který mu policista uloží pořádkovou pokutu, nejen zaplatí, ale ještě dostane trestné body. Ty putují na šoférovo konto v různé výši, podle toho, jak závažného pochybení se dopustil. Při dosažení určitého počtu bodů pak následují sankce až do odebrání řidičského průkazu. Systém funguje už dlouhou řadu let v Německu, ve Francii, ve Velké Británii a zřejmě se ho dočkají také čeští řidiči. Ministerstvo dopravy totiž připravuje samostatný zákon, který se týká právě bodovacího systému. Podle vyjádření mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové byl systém bodů začleněn už v přípravě současného zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Nebyl však použit kvůli tomu, že nebyla schválena novela přestupkového zákona přesně definující jednotlivé přestupky. Pro použití systému bodů je také nutný registr řidičů, který se postupně zpracovává," uvedla Roubcová. Český bodovací systém by mohl spojit systémy několika zemí. Nejblíže bude mít asi k rakouskému, který tam sice ještě neplatí, ale vypadá pro tuzemské podmínky jako nejvhodnější. Ovšem nebude to, jak soudí odborníci, jen kopie. Vybrat se má to nejvhodnější. Například způsob používaný v Německu je sice důkladný, ale poměrně složitý, francouzský systém je naopak k hříšníkům značně benevolentní. Na bodovací systém se těší česká policie. "Rozhodně bychom ho přivítali, byl by to účinný nástroj na potírání přestupků, kterých se řidiči na našich silnicích dopouštějí," sdělila policejní mluvčí Ivana Zelenáková. Jak přesně funguje německý způsob? Policisté udělují trestné body od jednoho za drobnější prohřešky až po sedmibodový příděl za hrubé porušení dopravních pravidel. Na řidičův účet přibude například za nedodržení maximální předepsané rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu jeden bod, za překročení o 31 až 40 kilometrů jsou to už body tři, za alkohol v krvi v množství nad 0,3 promile pak bodů sedm. Evidenci trestů vede úřad známý pod zkratkou KBA. Body se sčítají, a pokud je jich na kontě 18 a více, tak je mu automaticky odebrán řidičský průkaz. Při dosažení například 8 až 13 bodů je řidič vyzván k dobrovolnému semináři o dopravních předpisech. Pokud dosáhl více než 14 bodů, tak má účast na semináři nařízenu, eventuálně ho ještě čeká návštěva psychologické poradny. Body na kontech hříšníků však jen nepřibývají. Stačí, aby dobrovolně absolvoval seminář, a ubude mu od dvou do čtyř trestných bodů. Bodový stav se řidiči rovněž zmenší při několikaleté jízdě bez přestupků. Podrobnější informace jsou také k nalezení na internetové adrese www.kba.de. Bývalý dopravní policista Jan Vavřík považuje německý systém za rozumný. Říká, že stačí vyjet do Bavorska a je jasné, že se tady dodržují dopravní předpisy. "Určitě je to jednak důsledným výběrem pokut, ale také systémem trestných bodů. Pokud se v tomto směru něco nezmění i u nás v republice, tak dopravních přestupků méně nebude. Vyšší pokuty k výrazné změně nepomohou," doplnil Vavřík.
Bodovacího systému dopravních přestupků se asi dočkají i čeští řidiči
Řidič za přestupek, za který mu policista uloží pořádkovou pokutu, nejen zaplatí, ale ještě dostane trestné body. Ty putují na šoférovo konto v různé výši, podle toho, jak závažného pochybení se dopustil. Při dosažení určitého počtu bodů pak následují sankce až do odebrání řidičského průkazu. Systém funguje už dlouhou řadu let v Německu, ve Francii, ve Velké Británii a zřejmě se ho dočkají také čeští řidiči. Ministerstvo dopravy totiž připravuje samostatný zákon, který se týká právě bodovacího systému. Podle vyjádření mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové byl systém bodů začleněn už v přípravě současného zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Nebyl však použit kvůli tomu, že nebyla schválena novela přestupkového zákona přesně definující jednotlivé přestupky. Pro použití systému bodů je také nutný registr řidičů, který se postupně zpracovává," uvedla Roubcová. Český bodovací systém by mohl spojit systémy několika zemí. Nejblíže bude mít asi k rakouskému, který tam sice ještě neplatí, ale vypadá pro tuzemské podmínky jako nejvhodnější. Ovšem nebude to, jak soudí odborníci, jen kopie. Vybrat se má to nejvhodnější. Například způsob používaný v Německu je sice důkladný, ale poměrně složitý, francouzský systém je naopak k hříšníkům značně benevolentní. Na bodovací systém se těší česká policie. "Rozhodně bychom ho přivítali, byl by to účinný nástroj na potírání přestupků, kterých se řidiči na našich silnicích dopouštějí," sdělila policejní mluvčí Ivana Zelenáková. Jak přesně funguje německý způsob? Policisté udělují trestné body od jednoho za drobnější prohřešky až po sedmibodový příděl za hrubé porušení dopravních pravidel. Na řidičův účet přibude například za nedodržení maximální předepsané rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu jeden bod, za překročení o 31 až 40 kilometrů jsou to už body tři, za alkohol v krvi v množství nad 0,3 promile pak bodů sedm. Evidenci trestů vede úřad známý pod zkratkou KBA. Body se sčítají, a pokud je jich na kontě 18 a více, tak je mu automaticky odebrán řidičský průkaz. Při dosažení například 8 až 13 bodů je řidič vyzván k dobrovolnému semináři o dopravních předpisech. Pokud dosáhl více než 14 bodů, tak má účast na semináři nařízenu, eventuálně ho ještě čeká návštěva psychologické poradny. Body na kontech hříšníků však jen nepřibývají. Stačí, aby dobrovolně absolvoval seminář, a ubude mu od dvou do čtyř trestných bodů. Bodový stav se řidiči rovněž zmenší při několikaleté jízdě bez přestupků. Podrobnější informace jsou také k nalezení na internetové adrese www.kba.de. Bývalý dopravní policista Jan Vavřík považuje německý systém za rozumný. Říká, že stačí vyjet do Bavorska a je jasné, že se tady dodržují dopravní předpisy. "Určitě je to jednak důsledným výběrem pokut, ale také systémem trestných bodů. Pokud se v tomto směru něco nezmění i u nás v republice, tak dopravních přestupků méně nebude. Vyšší pokuty k výrazné změně nepomohou," doplnil Vavřík.
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...