Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bodový systém: Za co budou policisté zabavovat řidičáky

  9:58aktualizováno  9:58
Loni v říjnu postavili policisté na nejvytíženější dálnici v zemi z Prahy do Brna radar. Ten snímal rychlost všech projíždějících aut. Změřili tak 190 000 vozidel. Výsledek? Každý pátý řidič jel rychleji, než se smí.
Nový silniční zákon zavádí pravidlo dvakrát a dost

Nový silniční zákon zavádí pravidlo dvakrát a dost

Kdyby na místě od prvního července stál policista, devětatřiceti "šílencům“, kterým tachometr ukazoval více než 210 kilometrů v hodině, by sebral papíry na místě. Stejně by dopadl každý, kdo jel rychleji než 180.

Ostatní, kteří předpisy porušili pouze o třicet kilometrů v hodině a méně, by dostali ještě druhou šanci. Pokud by ale svůj závodnický kousek zopakovali, riskují, že jim úřad řidičský průkaz taky sebere.

Jednou a dost
Nový silniční zákon, podle kterého se všichni na silnicích musí od prvního července řídit, zavádí pravidlo "dvakrát a dost“, u nejzávažnějších přestupků dokonce „jednou a dost“.

Řidičák policista sebere na místě u těch nejzávažnějších přečinů, za které hrozí sedm nebo šest trestných bodů.

"Pokud přitom hříšník nebude mít nikoho, kdo by mu auto odvezl, policie nechá jeho vůz odtáhnout na odstavné parkoviště,“ varuje Viktor Meca z ministerstva dopravy. Za stání na odstavném parkovišti se přitom platí.

Pravidlo "dvakrát a dost“ postihuje přestupky, jako je nedání přednosti chodcům na přechodech. Stačí, aby to řidič udělal dvakrát za rok, a úřad mu může řidičský průkaz nejméně na měsíc sebrat.

Každý, kdo přitom nebude respektovat rozhodnutí úřadu a za volant si sedne i bez řidičského průkazu, riskuje, že mu úředníci trest prodlouží. Mohou to udělat o šest měsíců až o jeden rok. Pokud přitom nebudete smět sednout za volant déle než rok, musíte si pak znovu udělat řidičský průkaz.

Co se ale stane v případě, že řidič nasbírá dvanáct trestných bodů a řidičák musí odevzdat sám? "Přijde mu obálka, kde bude oznámení úřadu o tom, že musí do pěti dnů odevzdat svůj průkaz na příslušném úřadě,“ vysvětluje Meca. "Těch pět dní přitom řidič ještě za volant může,“ dodává.

Na silnicích bude bezpečněji
Odborníci takový systém vítají. "Je pravda, že nový zákon je přísný, ale situace na českých silnicích to vyžaduje,“ říká mluvčí ÚAMKPavel Kuchálik. Navíc pravidlo "dvakrát a dost“ podle něj přispěje k bezpečnějším silnicím.

"Má to dva cíle. Prvním je, že se řidič bude bát trestu, a druhým je boj proti recidivistům, kteří soustavně porušují pravidla, dostane je to ze silnic,“ tvrdí Kuchálik.

Konec řidičáku
kdy přijdete o oprávnění řídit automobil

Dvakrát za rok a dost 

- jízda na červenou
- překročení povolené rychlosti v obci o 20 km/h a mimo obec o 30 km/h a více
- ohrožení chodce na přechodu
- nehoda se škodou vyšší než 50 tisíc korun
- když řidič při nehodě se škodou vyšší než 50 tisíc ujede z místa nehody, neohlásí ji policii či neposkytne či nepřivolá pomoc

Jednou a dost

- zavinění nehody, která skončí smrtí či těžkou újmou na zdraví
- jízda pod vlivem alkoholu (včetně odmítnutí dechové zkoušky)
- jízda bez platného řidičského oprávnění či zdravotního posudku
- překročení rychlosti o 40 km/h v obci a o 50 km/h mimo obec
- porušení zákazu předjíždění
- otáčení se na dálnici

zdroj: ministerstvo dopravy 


Jeho slova potvrzují i zkušenosti ze zahraničí. "V Itálii klesl počet smrtelných nehod a nehod s těžkými zraněními o osmnáct, v Polsku dokonce o dvacet procent,“ tvrdí Kuchálik.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.