Kdyby na místě od prvního července stál policista, devětatřiceti "šílencům“, kterým tachometr ukazoval více než 210 kilometrů v hodině, by sebral papíry na místě. Stejně by dopadl každý, kdo jel rychleji než 180.
Ostatní, kteří předpisy porušili pouze o třicet kilometrů v hodině a méně, by dostali ještě druhou šanci. Pokud by ale svůj závodnický kousek zopakovali, riskují, že jim úřad řidičský průkaz taky sebere.
Jednou a dost
Nový silniční zákon, podle kterého se všichni na silnicích musí od prvního července řídit, zavádí pravidlo "dvakrát a dost“, u nejzávažnějších přestupků dokonce „jednou a dost“.
Řidičák policista sebere na místě u těch nejzávažnějších přečinů, za které hrozí sedm nebo šest trestných bodů.
"Pokud přitom hříšník nebude mít nikoho, kdo by mu auto odvezl, policie nechá jeho vůz odtáhnout na odstavné parkoviště,“ varuje Viktor Meca z ministerstva dopravy. Za stání na odstavném parkovišti se přitom platí.
Pravidlo "dvakrát a dost“ postihuje přestupky, jako je nedání přednosti chodcům na přechodech. Stačí, aby to řidič udělal dvakrát za rok, a úřad mu může řidičský průkaz nejméně na měsíc sebrat.
Každý, kdo přitom nebude respektovat rozhodnutí úřadu a za volant si sedne i bez řidičského průkazu, riskuje, že mu úředníci trest prodlouží. Mohou to udělat o šest měsíců až o jeden rok. Pokud přitom nebudete smět sednout za volant déle než rok, musíte si pak znovu udělat řidičský průkaz.
Co se ale stane v případě, že řidič nasbírá dvanáct trestných bodů a řidičák musí odevzdat sám? "Přijde mu obálka, kde bude oznámení úřadu o tom, že musí do pěti dnů odevzdat svůj průkaz na příslušném úřadě,“ vysvětluje Meca. "Těch pět dní přitom řidič ještě za volant může,“ dodává.
Na silnicích bude bezpečněji
Odborníci takový systém vítají. "Je pravda, že nový zákon je přísný, ale situace na českých silnicích to vyžaduje,“ říká mluvčí ÚAMKPavel Kuchálik. Navíc pravidlo "dvakrát a dost“ podle něj přispěje k bezpečnějším silnicím.
"Má to dva cíle. Prvním je, že se řidič bude bát trestu, a druhým je boj proti recidivistům, kteří soustavně porušují pravidla, dostane je to ze silnic,“ tvrdí Kuchálik.
Konec řidičáku |
Dvakrát za rok a dost |
- jízda na červenou |
Jednou a dost |
- zavinění nehody, která skončí smrtí či těžkou újmou na zdraví |
zdroj: ministerstvo dopravy |
Jeho slova potvrzují i zkušenosti ze zahraničí. "V Itálii klesl počet smrtelných nehod a nehod s těžkými zraněními o osmnáct, v Polsku dokonce o dvacet procent,“ tvrdí Kuchálik.