Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Body zabodovaly. Silnice jsou nejbezpečnější od roku 1989

  11:52aktualizováno  11:52
Za posledních sedmnáct let to na českých silnicích nevypadalo lépe. Alespoň podle statistik. Od ledna do 26. prosince při dopravních nehodách zemřelo rekordně málo lidí – 945.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Za celý rok 2006 tak zřejmě vůbec poprvé od pádu komunismu zahyne na silnicích méně než tisíc lidí. Loni přišlo o život při haváriích 1127 osob.

"Ta čísla jsou velmi dobrá. Doufám, že se to ještě v posledních dnech, které do konce roku zbývají, nějak významně nezhorší," řekl k výsledkům Rostislav Plachý z ředitelství republikové dopravní policie.


I z dalších výsledků mohou mít policisté a dopravní odborníci radost. Ubylo totiž také nehod. Loni se stalo téměř 200 tisíc havárií, ale letos jich do konce vánočních svátků bylo 185 tisíc.

Policisté změnu přisuzují především změnám, které platí v Česku od 1. července. Řidiči se začali bát tvrdších pokut a hlavně bodů, které jim za chyby za volantem hrozí.

popisek ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
VŠE O SILNIČNÍM ZÁKONU ...ZDE

Nicméně některé řidiče nevystrašilo ani to a postupně přibývá těch, kteří už zvládli nasbírat 12 trestných bodů a úřady jim na rok zabavily řidičské oprávnění.

Nový silniční zákon ochránil desítky lidí
Úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem na Olomoucku léta označovali policisté za jeden z nejrizikovějších v celém kraji. Nyní už tak čtyřproudé rychlostní silnici říkat nebudou.

Od začátku letošního července, kdy začal platit nový silniční zákon, do 26. prosince zde sice zemřeli při nehodách dva lidé, ale minulý rok jich tu za stejné období přišlo o život hned dvanáct. "Změna nastala na tomto úseku ve všech ohledech. Ubylo mrtvých, zraněných i nehod," řekla mluvčí přerovské policie Michaela Sedláčková. "Je to jednoznačně vlivem nového silničního zákona. Řidiči tu prostě začali jezdit víc podle pravidel."

Bude letos na silnicích méně než tisíc mrtvých?
O podobné změně mluví policisté i v dalších regionech. Také podle nich má na chování řidičů vliv především přísný silniční zákon. Nic na tom nemění fakt, že někteří řidiči se hlavně v posledních měsících chovají tak, jako by bodový systém za přestupky za volantem neexistoval.

"Na silnici z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou přišlo o život od začátku roku do současné doby jedenáct lidí. Jenže z toho jen dva po prvním červenci," uvedla mluvčí hradecké policie Anna Pešavová.

"Není na místě tvrdit, že tu změnu způsobil jen přísný zákon. Situaci na silnicích ovlivnily i další věci. Třeba to, že se staví víc bezpečnostních prvků," míní Rostislav Plachý z republikové dopravní policie.

Příští rok se však může situace opět zhoupnout k horšímu. Záleží na tom, kolik policistů bude u silnic hlídat. Kvůli novému služebnímu zákonu, který začne platit od ledna, totiž odešla řada policistů do civilu. "A další budou následovat," řekl dopravní specialista a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. "Je proto otázka, jestli bude mít policejní prezidium koho k silnicím posílat."

Vybodovalo se přes sto řidičů
Oproti tomu, jak klesá počet nehod a mrtvých, evidují úřady čím dál víc lidí, kteří už stihli nasbírat dvanáct trestných bodů a přišli na rok o řidičský průkaz.

"Teď už je jich přes stovku. Přesně to budeme vědět začátkem ledna, kdy budeme hodnotit, co se změnilo na silnicích po půlroce platnosti nového zákona," řekl včera Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Nejčastějším prohřeškem, za který dostávají motoristé trestné body, je mírné překročení rychlosti a stání nebo zastavení na místě, kde se to nesmí. "Alespoň jeden bod už má na 200 tisíc řidičů,“ dodal Hanzelka.

Pořád však jde jen o mizivé množství z celkového počtu českých řidičů. Oprávnění usednout za volant má totiž v Česku přes šest milionů lidí.

Tragické havárie
vývoj za poslední roky
počet nehod mrtví 

1996

201 697 1386
1997 198 431 1411
1998 210 138 1204
1999 225 690 1322
2000 211 516 1336
2001 185 664 1219
2002 190 718 1314
2003 195 851 1319
2004 196 470 1214
2005 199 262 1127
2006* 185 549 945

*Údaje do 26. 12. 2006

Zdroj: Policie ČR


Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.