Boj o zákazníky nezná v tuzemských autosalonech mezí

- Čím méně aut je schopen strávit tuzemský trh s novými vozy, tím více se objevují akce na podporu prodeje. V praxi to pro zákazníky znamená, že si může vybírat mezi různými zvýhodněními od zajímavých leasingových smluv přes dárky typu mobilních telefonů a televizí až po desetitisícové slevy.
K těmto akcím se zájemci o nový vůz staví různě. "Kdybych si právě teď kupovala nové auto, moc bych se právě probíhajícími akcemi neřídila," říká opavská motoristka Lucie Špačková. "Snad jen, pokud bych se pro jedno ze dvou vybraných aut nemohla rozhodnout." Jsou však i řidiči, které akce automobilek nechávají úplně chladnými. "Pro mne je rozhodující počet koní a šířka pneumatik," popisuje své preference například ostravský obchodník Karel Pivoš.
Domácí automobilka Škoda Auto, která letos čelí zhruba sedmnáctiprocentnímu propadu, v současné době nabízí dva akční modely a zvýhodněný leasing. Vedle luxusnějšího modelu Magic se nedávno objevila i "lidová" Felicia X.LINE. "Magic se prodává výborně, ale ještě větší zájem je o verzi X.LINE. Škoda jen, že jich bude asi vyrobeno jen tisíc," říká Martina Zikmundová z pražské prodejny vozů Škoda. Ve srovnání s běžným leasingem je v současné době možné nakupovat škodovky modelového roku 1998 na leasing s nulovým navýšením, podmínkou však je složení šedesátiprocentní akontace.
Dvojka tuzemského trhu značka Ford vidí ve svých zákaznících aktivní uživatele mobilních telefonů. Ke každému novému vozu dostává majitel i aktivovaný mobil s bezpečnostní sadou hands free. Zákazník se akorát musí na rok upsat určitému provozovateli telefonní sítě. Čerství majitelé modelů Fiesta a Escort navíc k autu dostávají i platební kartu, ze které mohou utratit u čerpacích stanic částku deset tisíc korun.
Na televizi chce nalákat zákazníky dovozce vozů Suzuki. Ke každému modelu Swift přidává japonský televizor v hodnotě vyšší než deset tisíc korun. "Akce je ohraničena stovkou televizí, na začátku listopadu jich bylo k dispozici ještě třicet až čtyřicet," říká Tomáš Kubín zastupující značku Suzuki.
Se slevami ohraničenými začátkem nového roku přichází i další japonská automobilka, Nissan. Podle toho, kolik má vybraný vůz dveří, taková je i procentuální sleva z jeho ceny.
Slevu dvacet tisíc korun nabízí italský Fiat na svůj model Punto. Ještě o deset tisíc korun větší slevu dává Fiat tomu, kdo se rozhodne protiúčtem prodat svůj starý vůz jakékoliv značky a vybere si nové auto z trojice Seicento, Brava nebo Marea. "Každý třetí zákazník ale nabídku nepřijme, protože mu naše ocenění jeho vozu připadá nízké," vysvětluje Vladimír Kučera z pražské prodejny vozů Fiat. "Při výkupu auta protiúčtem je naše cena všeobecně o dvacet až třicet procent nižší než přes inzerát nebo v bazaru," dodává Vladimír Kučera.
Dovozce vozů Daewoo vyrukoval u modelu Matiz s tříletým havarijním pojištěním v ceně vozu (úspora od 27 000 korun). Kromě slev na modely Lanos a Nubira (25 000 Kč), dodává importér do obou modelů zdarma airbag u řidiče. Japonská Toyota tuší brzký příchod zimy a už nyní dodává k modelu Avensis zimní pneumatiky zdarma.

Autoprodejci neopomínají upozornit zákazníka na poskytované výhody doslova na každém voze, často nabízejí jako bonus pojištění zdarma.