Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče

  10:30aktualizováno  10:30
Všechna vozidla v Británii mají být vybavena satelitním čidlem, jehož prostřednictvím se bude měřit, kolik vozidlo ujelo kilometrů a v které části země. Na základě měření budou automobilisté platit měsíční poplatky za užívání silnic. V oblastech, postižených dopravními zácpami, mají být poplatky za ujetý kilometr velmi vysoké. Napsaly to podle britského Observeru internetové Britské listy.

Novým opatřením, které tento týden britské vládě předloží poradní tým pro otázky dopravy, se britská vláda pokusí vyřešit vážné problémy s dopravními zácpami na britských silnicích, které postihují především jih země a oblast kolem Londýna. Pravidelné měsíční poplatky za ujeté kilometry mají nahradit dosavadní daň z motorových vozidel, která má být zrušena.

Není vyloučeno, že se tento systém po zavedení v Británii rozšíří i do dalších zemí. Otázka však je, zda by byly jiné země schopny zajistit, aby nedošlo ke zneužití informací o pohybu automobilů a k narušení práva občanů na soukromí. (Stejné zneužití informací ovšem hrozí i uživatelům mobilních telefonů, trasa jejichž pohybu je také zaznamenávána a ukládána.)
 
Komise pro integrovanou dopravu předloží v pondělí britské vládě návrh na využívání satelitů už existujícího globálního lokalizačního systému (Global Positioning System) ke sledování všech vozidel na britských silnicích. Všechna vozidla na silnicích v Británii budou vybavena elektronickou "černou skříňkou", která umožní satelitnímu systému přesně určit polohu vozidla na silnici.

Informace o cestách motoristů se budou shromažďovat buď ve vládních úřadech, anebo v soukromém podniku, který bude pracovat pro vládu na smlouvu. Zároveň však mají být zavedena přísná opatření proti možnému zneužití shromážděných informací a porušení soukromí motoristů.

Poplatky za ujeté kilometry se budou lišit v různých oblastech podle míry dopravního provozu. V oblastech s dopravními zácpami budou tyto poplatky vysoké. Očekává se, že v centrálním Londýně se bude platit až 45 pencí (24 Kč) za jednu ujetou míli (1,6 km), zatímco na prázdných silnicích na venkově bude poplatek zřejmě ve výši 1 pence (55 haléřů) za ujetou míli. Na dálnicích bude zřejmě v pracovní dny poplatek ve výši 3,5 pence (1,90 Kč) za ujetou míli, na ostatních silnicích 4,3 pence za míli. Mimo dopravní špičku bude jízda po silnicích zadarmo.

Britská Komise pro integrovanou dopravu argumentuje, že realizace tohoto projektu povede k snížení automobilové dopravy o pět procent a do deseti let povede ke snížení dopravních zácp o padesát procent. Komise ve své zprávě varuje, že ani obrovské investice do veřejné dopravy či rozsáhlá výstavba nových silnic nepovedou k odstranění chronických zácp na britských silnicích.

Zpráva doporučuje, aby byla zrušena dosavadní daň z motorových vozidel a aby byla snížena daň z benzínu. Argumentuje, že zavedením plateb za ujeté kilometry bude vybírání daní za užívání silnic daleko spravedlivější než dosavadní plošné zdanění benzínu, které diskriminuje motoristy, žijící na venkově.

Řidiči či nákladní automobilová doprava, kteří by využívali silnic v době dopravních špiček, budou muset platit daně o stovky liber ročně víc než ostatní uživatelé silnic, kteří naopak ušetří.

Britská vláda chce také do dvou let zavést poplatky za užívání silnic pro všechny nákladní automobily, na základě počtu ujetých kilometrů, na základě váhy vozidla a jeho emisí. Čistší nákladní automobily budou platit méně.

Pozorovatelé konstatují, že plán je "trojským koněm", v jehož důsledku zřejmě budou zavedeny všeobecné poplatky za užívání silnic podle ujetých kilometrů. Pokud se prokáže, že bude projekt úspěšný u nákladních automobilů, má být rozšířen na všechna vozidla v Británii do roku 2010.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.