Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče

  10:30aktualizováno  10:30
Všechna vozidla v Británii mají být vybavena satelitním čidlem, jehož prostřednictvím se bude měřit, kolik vozidlo ujelo kilometrů a v které části země. Na základě měření budou automobilisté platit měsíční poplatky za užívání silnic. V oblastech, postižených dopravními zácpami, mají být poplatky za ujetý kilometr velmi vysoké. Napsaly to podle britského Observeru internetové Britské listy.

Novým opatřením, které tento týden britské vládě předloží poradní tým pro otázky dopravy, se britská vláda pokusí vyřešit vážné problémy s dopravními zácpami na britských silnicích, které postihují především jih země a oblast kolem Londýna. Pravidelné měsíční poplatky za ujeté kilometry mají nahradit dosavadní daň z motorových vozidel, která má být zrušena.

Není vyloučeno, že se tento systém po zavedení v Británii rozšíří i do dalších zemí. Otázka však je, zda by byly jiné země schopny zajistit, aby nedošlo ke zneužití informací o pohybu automobilů a k narušení práva občanů na soukromí. (Stejné zneužití informací ovšem hrozí i uživatelům mobilních telefonů, trasa jejichž pohybu je také zaznamenávána a ukládána.)
 
Komise pro integrovanou dopravu předloží v pondělí britské vládě návrh na využívání satelitů už existujícího globálního lokalizačního systému (Global Positioning System) ke sledování všech vozidel na britských silnicích. Všechna vozidla na silnicích v Británii budou vybavena elektronickou "černou skříňkou", která umožní satelitnímu systému přesně určit polohu vozidla na silnici.

Informace o cestách motoristů se budou shromažďovat buď ve vládních úřadech, anebo v soukromém podniku, který bude pracovat pro vládu na smlouvu. Zároveň však mají být zavedena přísná opatření proti možnému zneužití shromážděných informací a porušení soukromí motoristů.

Poplatky za ujeté kilometry se budou lišit v různých oblastech podle míry dopravního provozu. V oblastech s dopravními zácpami budou tyto poplatky vysoké. Očekává se, že v centrálním Londýně se bude platit až 45 pencí (24 Kč) za jednu ujetou míli (1,6 km), zatímco na prázdných silnicích na venkově bude poplatek zřejmě ve výši 1 pence (55 haléřů) za ujetou míli. Na dálnicích bude zřejmě v pracovní dny poplatek ve výši 3,5 pence (1,90 Kč) za ujetou míli, na ostatních silnicích 4,3 pence za míli. Mimo dopravní špičku bude jízda po silnicích zadarmo.

Britská Komise pro integrovanou dopravu argumentuje, že realizace tohoto projektu povede k snížení automobilové dopravy o pět procent a do deseti let povede ke snížení dopravních zácp o padesát procent. Komise ve své zprávě varuje, že ani obrovské investice do veřejné dopravy či rozsáhlá výstavba nových silnic nepovedou k odstranění chronických zácp na britských silnicích.

Zpráva doporučuje, aby byla zrušena dosavadní daň z motorových vozidel a aby byla snížena daň z benzínu. Argumentuje, že zavedením plateb za ujeté kilometry bude vybírání daní za užívání silnic daleko spravedlivější než dosavadní plošné zdanění benzínu, které diskriminuje motoristy, žijící na venkově.

Řidiči či nákladní automobilová doprava, kteří by využívali silnic v době dopravních špiček, budou muset platit daně o stovky liber ročně víc než ostatní uživatelé silnic, kteří naopak ušetří.

Britská vláda chce také do dvou let zavést poplatky za užívání silnic pro všechny nákladní automobily, na základě počtu ujetých kilometrů, na základě váhy vozidla a jeho emisí. Čistší nákladní automobily budou platit méně.

Pozorovatelé konstatují, že plán je "trojským koněm", v jehož důsledku zřejmě budou zavedeny všeobecné poplatky za užívání silnic podle ujetých kilometrů. Pokud se prokáže, že bude projekt úspěšný u nákladních automobilů, má být rozšířen na všechna vozidla v Británii do roku 2010.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Najdete na iDNES.cz