Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče

  • 19
Všechna vozidla v Británii mají být vybavena satelitním čidlem, jehož prostřednictvím se bude měřit, kolik vozidlo ujelo kilometrů a v které části země. Na základě měření budou automobilisté platit měsíční poplatky za užívání silnic. V oblastech, postižených dopravními zácpami, mají být poplatky za ujetý kilometr velmi vysoké. Napsaly to podle britského Observeru internetové Britské listy.

Novým opatřením, které tento týden britské vládě předloží poradní tým pro otázky dopravy, se britská vláda pokusí vyřešit vážné problémy s dopravními zácpami na britských silnicích, které postihují především jih země a oblast kolem Londýna. Pravidelné měsíční poplatky za ujeté kilometry mají nahradit dosavadní daň z motorových vozidel, která má být zrušena.

Není vyloučeno, že se tento systém po zavedení v Británii rozšíří i do dalších zemí. Otázka však je, zda by byly jiné země schopny zajistit, aby nedošlo ke zneužití informací o pohybu automobilů a k narušení práva občanů na soukromí. (Stejné zneužití informací ovšem hrozí i uživatelům mobilních telefonů, trasa jejichž pohybu je také zaznamenávána a ukládána.)
 
Komise pro integrovanou dopravu předloží v pondělí britské vládě návrh na využívání satelitů už existujícího globálního lokalizačního systému (Global Positioning System) ke sledování všech vozidel na britských silnicích. Všechna vozidla na silnicích v Británii budou vybavena elektronickou "černou skříňkou", která umožní satelitnímu systému přesně určit polohu vozidla na silnici.

Informace o cestách motoristů se budou shromažďovat buď ve vládních úřadech, anebo v soukromém podniku, který bude pracovat pro vládu na smlouvu. Zároveň však mají být zavedena přísná opatření proti možnému zneužití shromážděných informací a porušení soukromí motoristů.

Poplatky za ujeté kilometry se budou lišit v různých oblastech podle míry dopravního provozu. V oblastech s dopravními zácpami budou tyto poplatky vysoké. Očekává se, že v centrálním Londýně se bude platit až 45 pencí (24 Kč) za jednu ujetou míli (1,6 km), zatímco na prázdných silnicích na venkově bude poplatek zřejmě ve výši 1 pence (55 haléřů) za ujetou míli. Na dálnicích bude zřejmě v pracovní dny poplatek ve výši 3,5 pence (1,90 Kč) za ujetou míli, na ostatních silnicích 4,3 pence za míli. Mimo dopravní špičku bude jízda po silnicích zadarmo.

Britská Komise pro integrovanou dopravu argumentuje, že realizace tohoto projektu povede k snížení automobilové dopravy o pět procent a do deseti let povede ke snížení dopravních zácp o padesát procent. Komise ve své zprávě varuje, že ani obrovské investice do veřejné dopravy či rozsáhlá výstavba nových silnic nepovedou k odstranění chronických zácp na britských silnicích.

Zpráva doporučuje, aby byla zrušena dosavadní daň z motorových vozidel a aby byla snížena daň z benzínu. Argumentuje, že zavedením plateb za ujeté kilometry bude vybírání daní za užívání silnic daleko spravedlivější než dosavadní plošné zdanění benzínu, které diskriminuje motoristy, žijící na venkově.

Řidiči či nákladní automobilová doprava, kteří by využívali silnic v době dopravních špiček, budou muset platit daně o stovky liber ročně víc než ostatní uživatelé silnic, kteří naopak ušetří.

Britská vláda chce také do dvou let zavést poplatky za užívání silnic pro všechny nákladní automobily, na základě počtu ujetých kilometrů, na základě váhy vozidla a jeho emisí. Čistší nákladní automobily budou platit méně.

Pozorovatelé konstatují, že plán je "trojským koněm", v jehož důsledku zřejmě budou zavedeny všeobecné poplatky za užívání silnic podle ujetých kilometrů. Pokud se prokáže, že bude projekt úspěšný u nákladních automobilů, má být rozšířen na všechna vozidla v Británii do roku 2010.