Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

aktualizováno 
Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt pilotní projekt s názvem „školní ulice“. Mamataxi tam mají ráno stopku, ke škole platí před vyučováním zákaz vjezdu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Krátce před osmou hodinou ranní se v ulici před vchodem do školy tvoří zácpy – z rodičovských taxíků vystupuje jedno dítě za druhým. Rodič přibrzdí v jednom jízdním pruhu, dítě vyskočí a rychle přeběhne ulici – to je situace, která se běžně odehrává před většinou vídeňských škol. A k bezpečnosti má rozhodně daleko.

Ani základka ve Vereinsgasse 29–31 není výjimkou. „Sdružení rodičů na situaci upozorňuje už několik let,“ říká v rozhovoru pro lokální deník Mein Bezirk.at stávající předseda sdružení Wolf Fircks, podle jehož názoru by bylo nejlepší, kdyby před školou a v přilehlé Gabelsbergergasse vznikla pěší zóna. Kombinace parkujících rodičů a řidičů, kteří uličku Vereinsgasse využívají jako zkratku do ulice Am Tabor, totiž již několikrát vedla ke vzniku nebezpečných kolizí.

Zákaz vjezdu: půlhodinka klidu

Proto byl 10. září zahájen pilotní projekt „školní ulice“, v rámci kterého bude vjezd před školu v pracovní dny mezi 7,45 a 8,15 hodin zakázán a zákaz bude platit i v přilehlé ulici Gabelsbergergasse.

„Školní ulice“ už podle deníku Mein Bezirk.at existují v jiných rakouských městech, v Salcburku a Bregenzi. „A kupříkladu v Bolzanu, kde podobné opatření platí už dvacet let, klesl počet dětí zraněných při cestě do školy o polovinu,“ říká spoluorganizátorka projektu Petra Jensová.

Organizátoři doufají, že kromě vyšší bezpečnosti před budovami škol se díky projektu zvýší i počet rodičů, kteří své děti povedou do školy pěšky. „Děti se lépe soustředí na výuku, když mají po ránu trochu pohybu,“ vysvětluje Jensová. Její názor sdílí i radní za Stranu zelených Uschi Lichteneggerová. Podle statistik totiž dnes vozí své děti do školy autem každá pátá rodina ve Vídni.

Projekt vítá i iniciativa podporující pěší chůzi ve Vídni geht-doch.wien. Její petice za „Dočasné zóny bez aut před budovami škol“ sebrala již tolik podpisů, že ji dokonce projednával Petiční výbor. Mluvčí iniciativy Hanna Schwarzová věří, že pilotní projekt uspěje, najde své následovníky a zóny bez aut před školami se brzy stanou samozřejmostí.

Pilotní projekt poběží do 2. listopadu. První měsíc budou v době platnosti zákazu na ulici postaveny mobilní zábrany, později budou řidiči informováni cedulemi. Cyklistů se zákaz vjezdu netýká.

České školy mají stejný problém

Hromadné nájezdy se konají také u řady českých škol. Na fenomén mamataxi už si stěžují i někteří rodiče.

Nebezpečné přecházení školáků

Nebezpečné přecházení školáků

„V Praze na Břevnově u ZŠ Marjánka to řešíme celá léta. Někteří rodiče v SUV doslova najíždějí do chodců na chodníku lemovaném žlutou čárou. A kdo je na pranýři, když si dovolí podat na neřešení situace stížnost? Samozřejmě chodci, protože mají tu drzost používat způsob pohybu, který jim dala příroda. Dotčené děti, zvyklé na policisty, co je převádí přes přechod, se už ani nerozhlížejí,“ postěžoval si například čtenář Ondřej Šrott.

Na nebezpečný trend dovážky dětí až ke vchodu školy reaguje nezisková organizace Pražské matky, která pořádá kampaň Pěšky do školy. „Má zdůraznit nejen důležitost fyzické aktivity u dětí, ale také upozornit na narůstající trend dovážení dětí do školy autem, což zvyšuje dopravní zatížení v ulicích a způsobuje před školními vraty nepřehledné a nebezpečné situace. Kampaň proběhne v rámci Evropského týdne mobility od 16. do 22. září,“ informovala Blanka Klimešová s tím, že nyní akce probíhá v Praze, ale Pražské matky chtějí kampaň postupně rozšířit do všech škol v Česku.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Najdete na iDNES.cz