Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se autoškoly? Udělejte řidičák na vozy bez řazení

  10:02aktualizováno  10:02
Výuka ve voze s automatickou převodovkou je sice jednodušší, ale dražší. Řidičský průkaz pak platí jen pro auta s automatikou.

Pouze dva pedály – brzdu a plyn – mají vozy s automatickou převodovkou. Ne všechny autoškoly však tuto službu nabízejí. | foto: Lancia

Pražská zastupitelka Jana Blažíčková dělá autoškolu už potřetí. Tentokrát věří, že to vyjde, protože jezdí ve voze s automatickou převodovkou. "Řízení takového vozu je pro mě mnohem snazší," napsala Blažíčková MF DNES.

Člověk, který zdárně ukončil autoškolu ve voze s automatickou převodovkou, má svou "specializaci“ zaznamenanou v řidičském průkazu. Symbolizuje ji tam kódová číslice 78.

"Kdyby policie takového řidiče chytila v autě s normálním řazením, nejspíš by se to posuzovalo jako řízení s nesprávným typem řidičského průkazu,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Za takový přestupek hrozí zákaz řízení.

Výuku řízení automobilu s automatickou převodovkou však nevyužívají jen lidé, kteří si na jízdu s běžnou řadicí pákou netroufají. "Zájem mívají i cizinci a tělesně postižení lidé,“ říká Ondřej Horázný, majitel jedné ze dvou pražských autoškol, které tuto službu nabízejí.

Jenže absolvent školy řízení v autě s automatickým řazením smí řídit jen takto konstruovaný vůz. V České republice je to možné od roku 2001.

"Auto, v němž podobnou jízdu vyučujeme, není příliš vytížené, ale ta služba je pro nás otázkou prestiže,“ dodává Horázný, který je šéfem Asociace autoškol. Na výuku jízdy s automatickým řazením se mu přihlásí necelých dvacet žáků do roka.

Také konkurenční pražská autoškola Křišťan mívá zhruba dvacet žáků na automatu do roka. Zájemci sice mají jednodušší řízení, ale dražší výuku. Vůz přece jen není tolik vytížený, a tak je jeho údržba náročnější. Ivo Křišťan však podotýká, že automat není vhodný jen pro méně dovedné řidiče.

"Ideálně se hodí třeba do hustého pražského provozu, protože řidič má více času se dívat, co se děje kolem na silnici,“ míní Křišťan.

Začalo to v Americe
Výukový vůz s automatickou převodovkou má u řidiče jen dva pedály: brzdový a plynový. Instruktor sedící na místě spolujezdce má k dispozici jen brzdu (v běžném autě bývá ještě spojka).

Kolik vozů s automatickým řazením brázdí české silnice? Žádná statistika neexistuje. "Odhaduji, že automatickým řazením je v Česku vybaveno asi deset procent aut, možná ještě méně,“ říká Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu.

Největší tradici mají auta s automatickým řazením ve Spojených státech, odkud se rozšířila do zbytku světa. Za příplatek si zákazník může pořídit podobnou převodovku třeba i u škodovek. V Evropě je to však výsada spíše luxusních vozů.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.